W Cleveland, w stanie Ohio, ruszyła pierwsza na świecie stacja radiowa zarządzana przez algorytmy sztucznej inteligencji. Firma medialna Futuri, na fali boomu związanego z ChatGPT, zdecydowała się wdrożyć bota GPT-3 w swojej rozgłośni. – Rewolucjonizujemy branżę audio – ogłosiło Futuri.
Rewolucja w świecie audio
RadioGPT, bo tak nazywa się stacja, wykorzystuje algorytmy do „skanowania” Facebooka, Twittera, Instagrama i ponad 250 tys. innych źródeł informacji, aby określić, które tematy są popularne na lokalnym rynku w danym momencie. GPT-3 następnie tworzy scenariusz dla „prowadzących” poszczególne programy na antenie. Tyle że owi „prowadzący” to nie ludzie. Treść komunikatów i wiadomości wygłaszanych podczas audycji są generowane przez boty-audio, generujące dźwięk, w tym wypadku ludzki głos. RadioGPT korzysta z kilku wersji ludzkiego głosu, co w praktyce pozwala emitować program z jednym, dwoma, a nawet i trzema „prowadzącymi” jednocześnie. Futuri podaje, że wykorzystywana w studio sztuczna inteligencja jest w stanie nawet imitować głosy znanych osób. AI może również generować posty w mediach społecznościowych i na blogach, czy tworzyć treści dla platform cyfrowych (związane z materiałami nadawanymi w radio). A wszystko w czasie rzeczywistym.
Czytaj więcej
Mimo ostrzeżeń, że nie należy polegać na rewolucyjnym chatbocie od OpenAI w ważnych sprawach, wiele firm bezgranicznie mu zaufało. Na tyle, że sztuczna inteligencja zastępuje stanowiska zajmowane przez ludzi w kolejnych branżach.
Futuri już udostępnia swój nowatorski system innym firmom medialnym. Partnerami RadioGPT są np. Alpha Media w Stanach Zjednoczonych oraz Rogers Sports & Media w Kanadzie.
Wbrew pozorom wykorzystywanie AI w branży audio nie jest wcale aż taką nowością. Od kilku lat zaawansowane algorytmy używane są m.in. do komponowania muzycznych przebojów czy dobierania piosenek pod gusta muzyczne słuchaczy. Wystarczy wspomnieć, że niedawno Spotify dodał tzw. kartę DJ-a w swojej aplikacji. To narzędzie dla użytkowników premium, który wyświetla listę rekomendacji muzycznych na podstawie tego, co sztuczna inteligencja już wie, że lubisz słuchać. Ów DJ posiada realistyczny głos i może komentować konkretne utwory oraz wykonawców.