Sztuczna inteligencja ma już własną rozgłośnię radiową. Prowadzacymi są boty

Boty, oparte o technologię GPT-3, tę samą, na której skonstruowano popularnego ChatGPT, w błyskawicznym tempie zaczynają się upowszechniać w naszym codziennym życiu. Niektóre przykłady mogą szokować.

Publikacja: 06.03.2023 08:56

Do tworzenia audycji ludzie stali się zbędni. W USA ruszyło pierwsze radio prowadzone przez AI

Do tworzenia audycji ludzie stali się zbędni. W USA ruszyło pierwsze radio prowadzone przez AI

Foto: shutterstock

W Cleveland, w stanie Ohio, ruszyła pierwsza na świecie stacja radiowa zarządzana przez algorytmy sztucznej inteligencji. Firma medialna Futuri, na fali boomu związanego z ChatGPT, zdecydowała się wdrożyć bota GPT-3 w swojej rozgłośni. – Rewolucjonizujemy branżę audio – ogłosiło Futuri.

Rewolucja w świecie audio

RadioGPT, bo tak nazywa się stacja, wykorzystuje algorytmy do „skanowania” Facebooka, Twittera, Instagrama i ponad 250 tys. innych źródeł informacji, aby określić, które tematy są popularne na lokalnym rynku w danym momencie. GPT-3 następnie tworzy scenariusz dla „prowadzących” poszczególne programy na antenie. Tyle że owi „prowadzący” to nie ludzie. Treść komunikatów i wiadomości wygłaszanych podczas audycji są generowane przez boty-audio, generujące dźwięk, w tym wypadku ludzki głos. RadioGPT korzysta z kilku wersji ludzkiego głosu, co w praktyce pozwala emitować program z jednym, dwoma, a nawet i trzema „prowadzącymi” jednocześnie. Futuri podaje, że wykorzystywana w studio sztuczna inteligencja jest w stanie nawet imitować głosy znanych osób. AI może również generować posty w mediach społecznościowych i na blogach, czy tworzyć treści dla platform cyfrowych (związane z materiałami nadawanymi w radio). A wszystko w czasie rzeczywistym.

Czytaj więcej

ChatGPT już zabiera pracę. Niebezpieczny entuzjazm firm

Futuri już udostępnia swój nowatorski system innym firmom medialnym. Partnerami RadioGPT są np. Alpha Media w Stanach Zjednoczonych oraz Rogers Sports & Media w Kanadzie.

Wbrew pozorom wykorzystywanie AI w branży audio nie jest wcale aż taką nowością. Od kilku lat zaawansowane algorytmy używane są m.in. do komponowania muzycznych przebojów czy dobierania piosenek pod gusta muzyczne słuchaczy. Wystarczy wspomnieć, że niedawno Spotify dodał tzw. kartę DJ-a w swojej aplikacji. To narzędzie dla użytkowników premium, który wyświetla listę rekomendacji muzycznych na podstawie tego, co sztuczna inteligencja już wie, że lubisz słuchać. Ów DJ posiada realistyczny głos i może komentować konkretne utwory oraz wykonawców.

„Zaszywanie” bota

Zastosowań konwersacyjnego bota, rozpowszechnionego przez OpenAI, szybko przybywa i dziś praktycznie ciężko wskazać branże, której ów innowacyjny system wkrótce nie zrewolucjonizuje. OpenAI poinformowało niedawno, że udostępnia API dla ChatGPT, co oznacza, że właściwie każdy biznes, firma, instytucja czy programista, może zintegrować zaawansowane algorytmy z własnymi produktami i usługami. Na tym nie koniec upowszechniania ChatGPT. Microsoft, który finansuje rozwój tego chatbota, wdrożył już AI w swojej internetowej wyszukiwarce Bing czy przeglądarce Edge, a teraz szykuje potężną aktualizację Windowsa 11. Popularny system operacyjny wzbogacony ma zostać oczywiście o ChatGPT.

Czytaj więcej

ChatGPT nakręca biznes. Za sztuczną inteligencję biorą się nawet restauracje

Bot „zaszywany” jest w kolejnych aplikacjach. Wdrożyły go m.in. Snapchat (użytkownicy wersji premium mogą prosić o podpowiedzi przepisów na obiad czy wymyślenie planu weekendowej wycieczki) i Quizlet – serwis oferujący narzędzia pomagające w nauce uruchomił nową funkcję o nazwie Q-Chat, która działa jak indywidualny korepetytor (zbudowano go oczywiście w oparciu o technologię od OpenAI). Na tym nie koniec. Instacart (usługa dostawy i odbioru artykułów spożywczych) włączył ChatGPT do funkcji wyszukiwarki w apce (zapewnia użytkownikom odpowiedzi na pytania dotyczące żywności – od wskazówek dotyczących przepisów, po alternatywy dla określonych składników) – system pobierając dane w oparciu o 1,5 mln produktów Instacart. Z kolei aplikacja Shopify (działająca w sektorze e-commerce) wykorzysta ChatGPT do zasilenia swojego nowego asystenta zakupów – ten ma pomagać internetowym klientom w wyszukiwaniu produktów oraz i przedstawianiu spersonalizowanych rekomendacji.

Zakaz korzystania z AI

Ale po ChatGPT sięgają też nieco bardziej „tradycyjne” koncerny, niezwiązane wprost z technologiami – w swoich systemach bota wykorzystują już choćby Coca-Cola czy Bain & Company.

Jednak, wraz ze wzrostem popularności systemów sztucznej inteligencji OpenAI, przybywa korporacji, które wprost zakazują używania tych algorytmów. To w głównej mierze banki. Takie ograniczenia wprowadziły chociażby JPMorgan Chase, Bank of America, Goldman Sachs i Deutsche Bank. Podobną decyzję wydać miał swoim pracownikom również Amazon.

W Cleveland, w stanie Ohio, ruszyła pierwsza na świecie stacja radiowa zarządzana przez algorytmy sztucznej inteligencji. Firma medialna Futuri, na fali boomu związanego z ChatGPT, zdecydowała się wdrożyć bota GPT-3 w swojej rozgłośni. – Rewolucjonizujemy branżę audio – ogłosiło Futuri.

Rewolucja w świecie audio

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Rewolucyjny test wykryje zagrożenie zawałem serca. Jest tani i szybki
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Materiał Partnera
Design thinking usprawnia wdrożenie sztucznej inteligencji
Technologie
Amerykański samolot może latać bez końca. Tak wygląda przyszłość lotnictwa?
Technologie
Armia testuje broń przyszłości. Robopsy umieją coraz więcej, teraz zestrzelą drony
Technologie
Kryzys w IDEAS NCBR zażegnany, będzie nowy projekt. Rząd przyznaje się do błędu?