To dopiero będzie pociąg. Coraz bliżej prędkości dźwięku

Ultraszybki pociąg na poduszce magnetycznej osiągnie prędkość tysiąca kilometrów na godzinę. Chińczycy będą go testować w Harbinie na północnym wschodzie kraju.

Publikacja: 15.05.2023 01:32

Nowy chiński pociąg na poduszce magnetycznej umożliwi przejazd 1000 km w godzinę. Na zdjęciu Maglev

Nowy chiński pociąg na poduszce magnetycznej umożliwi przejazd 1000 km w godzinę. Na zdjęciu Maglev w Szanghaju kursujący od 2003 roku

Foto: Markus Mainka / shutterstock

W dziedzinie transportu technologia nieustannie przesuwa granice. Eksperymentalny pociąg maglev będzie jeździł ponad dwa razy szybciej niż będący już w służbie od 2003 roku Shanghai Maglev, który przewozi pasażerów na odległość 30 km z maksymalną prędkość 460 km/h.

Według World Artery, chińskiej, firmy inwestującej w przedsięwzięcie, pociąg wykorzystujący technologię lewitacji magnetycznej w rurze próżniowej nie tylko usprawni transport, ale i wpłynie na rozwój turystyki w prowincji Heilongjiang.

W przeciwieństwie do tradycyjnych pociągów, które opierają się na kołach i powodują tarcie, pociągi maglev unoszą się dzięki wytwarzanemu polu magnetycznemu. Trzeba jednak budować zupełnie nowe tory z odpowiednimi instalacjami, co niebotycznie podnosi koszty. Dlatego obecnie tylko Chiny, Japonia i Korea testują takie pociągi. Niemcy zrezygnowały – firma Transrapid sprzedała swoją technologię Chinom.

Czytaj więcej

Magnesy pchną szybką kolej. Maglev czy hyperloop?

Wykorzystanie rury próżniowej umożliwia osiąganie wielkich prędkości. W 2021 roku chiński pociąg maglev przekroczył barierę 600 km/h. Prędkości przekraczające 1 tys. km/h będą powodować problemy związane z bezpieczeństwem pasażerów i infrastruktury. Wyzwaniem jest utrzymywanie próżni w rurze, a pasażerowie będą musieli sobie radzić z silnymi przyspieszeniami.

Prezes World Artery Zheng Bin powiedział „Global Times”, że „budowa trasy próbnej będzie przełomem w tej dziedzinie, co jest również wielkim skokiem technologicznym w przekuwaniu koncepcji na rzeczywistość”.

W planach chińskich władz jest budowa całej sieci kolei magnetycznej łączącej głównej miasta. Teraz łączą je szybkie pociągi wzorowane na francuskich TGV, jeżdżące po klasycznych, choć wzmocnionych torach i osiągające prędkości rzędu 350 km/h. W przyszłości (mówi się o połowie przyszłej dekady) pociągi magnetyczne umożliwią podróżowanie z prędkością wyższą niż pasażerskiego odrzutowca, a do tego należy dodać oszczędność czasu związaną z dojazdem na lotnisko i odprawą. Trasę Pekin–Szanghaj nowy pociąg liczącą 1000 km pokonywałby w… godzinę. Prawdopodobnie pierwszym długim odcinkiem będzie jednak 175-kilometrowa linia Szanghaj–Hangzhou.

W dziedzinie transportu technologia nieustannie przesuwa granice. Eksperymentalny pociąg maglev będzie jeździł ponad dwa razy szybciej niż będący już w służbie od 2003 roku Shanghai Maglev, który przewozi pasażerów na odległość 30 km z maksymalną prędkość 460 km/h.

Według World Artery, chińskiej, firmy inwestującej w przedsięwzięcie, pociąg wykorzystujący technologię lewitacji magnetycznej w rurze próżniowej nie tylko usprawni transport, ale i wpłynie na rozwój turystyki w prowincji Heilongjiang.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Technologie
Mydło z plastiku. Zaskakująca metoda recyklingu odpadów
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Technologie
Podwodny rejs jak jazda samochodem. To będzie osobista łódź podwodna
Technologie
Retrofitting: zrównoważony rozwój i cyfryzacja dzięki modernizacji urządzeń
Technologie
Wyścig zbrojeń AI. Jedni wykrywają sztuczną inteligencję, inni ją maskują
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Technologie
Kolejna pandemia groźniejsza. Naukowcy pracują nad szczepionkami na „chorobę X”
Technologie
Wielki skok umiejętności ChatGPT. Będzie teraz słyszał, widział i mówił