Reklama
Rozwiń
Reklama

Każdy może dostać pieniądze za dane dla sztucznej inteligencji. Wzorem... Alaska

Czy pomysł rodem z Alaski rozwiąże problem trenowania algorytmów na treściach z sieci? Model tzw. dywidendy AI jest prosty i może przynieść korzyści obywatelom, nie zatrzymując rozwoju sztucznej inteligencji.

Aktualizacja: 12.07.2023 11:58 Publikacja: 11.07.2023 09:30

Wydobycie ropy na Alasce i system opłat, które koncerny naftowe uiszczają, by dzielić się zyskami z

Wydobycie ropy na Alasce i system opłat, które koncerny naftowe uiszczają, by dzielić się zyskami z lokalnymi mieszkańcami, to pomysł, który można przenieść do sektora sztucznej inteligencji

Foto: shutterstock

Sztuczna inteligencja nie może istnieć bez danych, a technologia ta staje się tym potężniejsza, im więcej informacji zgromadzi. Stąd szkolenie AI to dziś kluczowe wyzwanie dla firm z branży. Problem w tym, że algorytmy „uczone” są na danych dostępnych w sieci, twórczości wielu osób, często na dziełach chronionych prawem autorskim. Świat stanął przed dylematem, jak uregulować korzystanie z tych zasobów i w jaki sposób gratyfikować ich twórców, a jednocześnie nie zahamować dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji. Tak zrodziła się koncepcja tzw. dywidendy AI. Jak pisze „Politico”, koncept nie jest nowy, bo od lat stosowany jest na Alasce, tyle że w kontekście eksploatacji surowców naturalnych, a nie danych wykorzystywanych przez BigTechy.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Technologie
Bank Pekao uczy cyberodporności
Technologie
ChatGPT i Gemini poważnie zagrożone. Naukowcy odkryli słaby punkt
Technologie
Rewolucja AI w modzie. Ubrania, które słuchają i mówią
Technologie
Hydraulicy z AI: Sztuczna inteligencja wkracza tam, gdzie nikt się nie spodziewał
Technologie
Przełomowy wynalazek MIT. Te baterie będą wszędzie i same się naprawią
Reklama
Reklama