„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 22.12.2024 07:11 Publikacja: 05.09.2023 07:00
Latający „skuter” Franky’ego Zapaty nie wymaga licencji pilota. Ma zrewolucjonizować transport
Foto: Yocemiteview
Twórca deski Flyboard Air opracował kolejny powietrzny pojazd – odrzutowy skuter. Ultralekki tzw. eVTOL (elektryczny pojazd pionowego startu) ma kształt jajka, naszpikowany jest licznymi czujnikami oraz specjalnym kontrolerem, dzięki któremu sterowanie maszyną ma być równie proste jak pilotowanie drona. „Skuter”, który posiada 12 śmigieł, osiem silników elektrycznych i cztery benzynowe, jest w stanie wzbić się na wysokość do 4 tys. metrów i osiągnąć prędkość 100 km/h.
Jak donosi serwis The Next Web, urządzenie jest zgodne z przepisami Federalnego Urzędu Lotnictwa i może już legalnie latać w USA (kierowca nie potrzebuje licencji pilota). Na razie nie wiadomo jeszcze, kiedy sprzęt Zapaty będzie miał swoją oficjalną premierę. „Skuter”, który powstaje we współpracy m.in. z francuskim laboratorium lotniczym ONERA, reklamowany jest jako osobisty środek komunikacji, który dystans między Santa Monica a Long Beach w Kalifornii pozwala pokonać w 10 minut (jazda autem na tej trasie zajmuje nawet 2 godziny).
NEO — robot, który może pomagać w pracach domowych niezależnie od tego, czy użytkownik jest w domu, czy nie — ma być dostępny na rynku już w 2025 roku. Humanoidy wchodzą do domów, fabryk i magazynów.
Specyfika wojny za naszą wschodnią granicą sprawia, że Ukraińcy stali się ekspertami w zakresie technologii dronowych. A teraz budują unikatowe kompetencje w wykorzystaniu AI. Boty mają pomóc im w walce.
Problemem jest wytwarzanie wodoru na przemysłową skalę, stąd jego niewielkie zastosowanie. Jednak według najnowszych badań ogromne ilości tego gazu kryją się pod ziemią. Mogłyby wystarczyć na setki lat.
Kierowcy prowadzący pod wpływem alkoholu lub narkotyków nie mają czego szukać na drogach. Policja testuje właśnie system oparty na pionierskiej kamerze AI, która jest w stanie wyłapywać prowadzących pojazdy na „podwójnym gazie”.
Rozwój bezzałogowych technologii nieustannie przyspiesza, a dowodem na to jest ostatni wynalazek opracowany przez chińskich inżynierów. Wcześniej ta sztuka nie udała się Amerykanom.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
Automatyzacja, analiza olbrzymich zbiorów danych, zapewnienie bezpieczeństwa – tego wszystkiego potrzebuje transport morski. Najnowocześniejsze rozwiązania w tej dziedzinie opracowała polska spółka.
Deweloper, spółka 7R, sprzedał obiekty logistyczne o łącznej powierzchni 212,5 tys. mkw. Nieruchomości w pięciu miastach kupiła Investika Real Estate Fun.
Deutsche Bahn od dłuższego czasu zmaga się z problemami. Firma jest krytykowana za niską punktualność pociągów, a teraz okazuje się, że niemieckie koleje borykają się także z trudnościami finansowymi. Prezes Richard Lutz szacuje straty na kilkaset milionów euro.
PKP SA wybrała prezesa, który pokieruje największym w Polsce przewoźnikiem towarowym. Nowy zarząd to specjaliści od restrukturyzacji.
Po licznych protestach i petycjach Komisja Europejska ugięła się i zezwoliła na przedłużenie okresu wymiany tachografów.
Czy ograniczenie prędkości na autostradach zwiększyłoby bezpieczeństwo na autostradach oraz pomogłoby Niemcom osiągnąć cele klimatyczne? Nowe badanie przeprowadzone przez niemiecką Federalną Agencję Środowiska przedstawia konkretne liczby dotyczące tego, ile emisji faktycznie można by zaoszczędzić.
Zaskakująco dużo firm nie wymieniło jeszcze tachografów, duży kłopot jest także z kartami kierowcy. Przepisy nie przewidują wymiany starych wersji, co utrudnia zarządzanie flotą.
Pomimo wsparcia unijnej biurokracji przewozy kolejowe maleją, co zwiększa ryzyko funduszy inwestujących w spółki wynajmu lokomotyw.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas