Żagle i płetwy zrewolucjonizują transport? Inspiracją wieloryby

Po morzach i oceanach pływają już pierwsze statki towarowe zaopatrzone w żagle, a naukowcy pracują nad kolejnymi rozwiązaniami inspirowanymi historią i przyrodą, by znacznie ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2.

Publikacja: 03.12.2023 13:01

Najnowszym ekologicznym napędem morskim jest rozwiązanie, do którego stworzenia inspiracją były wiel

Najnowszym ekologicznym napędem morskim jest rozwiązanie, do którego stworzenia inspiracją były wieloryby.

Foto: AdobeStock

Kiedyś były wiosła i żagiel. Po wprowadzeniu w XIX wieku silników wykorzystujących paliwa kopalne – węgiel i ropę naftową, stalowe kolosy pływające nawet z setkami tysięcy ton ładunku, zapełniły szlaki żeglugowe. Szacuje się, że nawet 85 proc. światowego transportu odbywa się drogą morską (ponad 10 mld ton rocznie). Statki mają bardzo duży udział w światowej emisji dwutlenku węgla sięgający 2,5-3 proc. Najbardziej rozpowszechnionym paliwem jest też mazut, mocno zasiarczony, tworzony z pozostałości po rafinacji ropy naftowej. Alternatywne paliwa w postaci amoniaku, metanolu czy wodoru są wykorzystywane tylko na ograniczoną skalę.

Powrót żagli na statki

W ostatnich latach eksperymentuje się ze wspomagającym napędem żaglowym i kilka zaopatrzonych w takie rozwiązanie statków towarowych pływa już po oceanach. Należy do nich Pyxis Ocean, który niedawno zawinął do Gdyni. Specjalne żagle dostarczyła brytyjska firma BAR Technologies. - Do 2025 roku połowa budowanych jednostek będzie zaopatrzona w napęd wiatrowy - przewiduje jej prezes John Cooper. Powód? Oszczędności na zużyciu paliwa sięgające 20-30 proc. Liczba takich statków jest wciąż znikoma (około 100 jednostek, w tym te w budowie), ale podwaja się co roku.

Czytaj więcej

Wielkie sterowce wracają na niebo. To może zmienić lotnictwo

Ciekawe rozwiązanie proponuje obecnie francuski start-up Wisamon współpracujący z koncernem oponiarskim Michelin. Louise Hameau to nadmuchiwany żagiel skrzydłowy, który przekształca energię wiatru w elektryczną.

Wieloryby zmniejszą emisję CO2

Najnowszym ekologicznym napędem morskim jest jednak rozwiązanie, do którego stworzenia inspiracją były wieloryby. Naukowcy z brytyjskiego Uniwersytetu Cranfield opracowali koncepcję o nazwie "Napęd pochłaniający fale" (WDP), która polega na wykorzystaniu energii fal do napędu statków. Do burty statku przytwierdza się urządzenia w kształcie płetwy wieloryba. Badacze przeprowadzili analizę struktury i ruchu płetw ogonowych tego ssaka i uznali, że to niezwykle efektywny rodzaj napędu do wykorzystania we wszystkich rodzajach statków.

- Nasze badania są pionierskim podejściem do tworzenia napędów statków z wykorzystaniem nieograniczonej energii fal – powiedział Liang Yang, wykładowca na Uniwersytecie Cranfield, który kierował tymi pracami badawczymi. - Nie tylko redukujemy emisję. Zmierzamy ku przyszłości, w której osiągnięte zostaną cele w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla, a branża żeglugowa będzie działała zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju – dodał Yang.

Wygląda na to, że przed alternatywnymi napędami morskimi świetlana przyszłość, nawet jeśli pojawią się w pełni ekologiczne i tańsze paliwa.

Technologie
Nadlatują myśliwce szóstej generacji. Nie tylko USA zyskają niezwykłe możliwości
Materiał partnera
Konieczna współpraca między IT i biznesem
Technologie
Dowiedziała się, że reklamuje spray na owady. Znana dziennikarka oszukana z pomocą AI
Technologie
Naukowcy stworzyli owady-cyborgi. Karaczany pomogą ludziom
Technologie
Naukowcy odkryli, gdzie pochowano Platona. Pomogło „bioniczne oko”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił