Wciągu najbliższych pięciu lat globalny rynek wirtualnej rzeczywistości (VR) ma urosnąć o gigantyczne 65 mld dol. - prognozują analitycy Technavio. Skok (średnio w latach 2023-2028 o ponad 28 proc. rocznie) nastąpić ma pomimo faktu, że głośne wejście Mety w projekt metaverse raczej zawiodło oczekiwania i nie doprowadziło do zapowiadanego boomu. Ten jednak ma nadejść teraz i to nie za sprawą firmy Marka Zuckerberga, lecz dzięki Timowi Cookowi. Koncern Apple, którym kieruje, na 2 lutego zapowiedział premierę gogli Apple Vision Pro. Ich rynkowy debiut - wedle wielu ekspertów - ma stać się momentem zwrotnym na drodze wychodzenia technologii wirtualnej rzeczywistości z dotychczasowej niszy.
W App Store już pojawiają się pierwsze aplikacje zaprojektowane specjalnie dla systemu visionOS. Apple stara się zapewnić użytkownikom dostęp do oprogramowania już w chwili, gdy tylko dostaną gogle VR w swoje ręce. A oferta będzie bardzo bogata - poza licznymi grami pojawi się ponad 150 filmów i treści 3D z oferty Disney'a. Stanowi mają one część usługi zaprojektowanej dla Apple Vision Pro, a mianowicie Apple Immersive Video.
Rewolucja w opiece zdrowotnej i edukacji
Rosnąca liczba materiałów VR to tylko jeden z impulsów rozwoju tego rynku. Inny to zwiększona przystępność cenowa sprzętu - wcześniej tego typu produkty były drogie w zakupie, co stanowiło dużą barierę w ekspansji tej technologii. Ale efekt skali zrobił swoje - ekspansja VR nabrała tempa, w produkcję zaangażowały się uznane firmy, jak Meta, Apple, czy Sony. W konsekwencji po gogle wirtualnej rzeczywistości sięga dziś coraz więcej branż - znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, opiece zdrowotnej, edukacji i wreszcie w rozrywce.
Czytaj więcej
Sztuczna inteligencja, robotyka i cyberbezpieczeństwo zdominują ten rok w technologii. Eksperci przewidują też rozwój komputerów kwantowych i skokowy przyrost mocy obliczeniowej.
- Nie ma wątpliwości, że VR nie przestanie ograniczać się jedynie do obszaru gier i rozrywki. Technologia ta znakomicie sprawdza się w rozmaitych branżach, z roku na rok znajdując zastosowanie w coraz to nowszych dziedzinach - komentuje Bartosz Rosłoński, prezes Immersion Games.