Ta technologia ma w końcu wyjść z niszy. Premiera i ambitny plan Apple

Po rozczarowującym roku wirtualna i rozszerzona rzeczywistość wkrótce nabierze rozpędu i trafi do mas. Eksperci uważają, że rok 2024 będzie przełomowy i wieszczą boom za sprawą nowych gogli.

Publikacja: 22.01.2024 22:04

Sprzedaż rozwiązań AR ma rosnąć w najbliższych latach aż o 96 proc. rocznie - przewidują analitycy I

Sprzedaż rozwiązań AR ma rosnąć w najbliższych latach aż o 96 proc. rocznie - przewidują analitycy IDC. Popyt na technologię VR - wedle ich wyliczeń - ma sięgać 30 proc.

Foto: AdobeStock

Wciągu najbliższych pięciu lat globalny rynek wirtualnej rzeczywistości (VR) ma urosnąć o gigantyczne 65 mld dol. - prognozują analitycy Technavio. Skok (średnio w latach 2023-2028 o ponad 28 proc. rocznie) nastąpić ma pomimo faktu, że głośne wejście Mety w projekt metaverse raczej zawiodło oczekiwania i nie doprowadziło do zapowiadanego boomu. Ten jednak ma nadejść teraz i to nie za sprawą firmy Marka Zuckerberga, lecz dzięki Timowi Cookowi. Koncern Apple, którym kieruje, na 2 lutego zapowiedział premierę gogli Apple Vision Pro. Ich rynkowy debiut - wedle wielu ekspertów - ma stać się momentem zwrotnym na drodze wychodzenia technologii wirtualnej rzeczywistości z dotychczasowej niszy.

W App Store już pojawiają się pierwsze aplikacje zaprojektowane specjalnie dla systemu visionOS. Apple stara się zapewnić użytkownikom dostęp do oprogramowania już w chwili, gdy tylko dostaną gogle VR w swoje ręce. A oferta będzie bardzo bogata - poza licznymi grami pojawi się ponad 150 filmów i treści 3D z oferty Disney'a. Stanowi mają one część usługi zaprojektowanej dla Apple Vision Pro, a mianowicie Apple Immersive Video.

Rewolucja w opiece zdrowotnej i edukacji

Rosnąca liczba materiałów VR to tylko jeden z impulsów rozwoju tego rynku. Inny to zwiększona przystępność cenowa sprzętu - wcześniej tego typu produkty były drogie w zakupie, co stanowiło dużą barierę w ekspansji tej technologii. Ale efekt skali zrobił swoje - ekspansja VR nabrała tempa, w produkcję zaangażowały się uznane firmy, jak Meta, Apple, czy Sony. W konsekwencji po gogle wirtualnej rzeczywistości sięga dziś coraz więcej branż - znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, opiece zdrowotnej, edukacji i wreszcie w rozrywce.

Czytaj więcej

2024 rok: Boom technologiczny i wielkie odkrycia dzięki sztucznej inteligencji

- Nie ma wątpliwości, że VR nie przestanie ograniczać się jedynie do obszaru gier i rozrywki. Technologia ta znakomicie sprawdza się w rozmaitych branżach, z roku na rok znajdując zastosowanie w coraz to nowszych dziedzinach - komentuje Bartosz Rosłoński, prezes Immersion Games.

Jak tłumaczy, np. w świecie fitnessu VR stanowi ciekawe uzupełnienie i urozmaicenie dla programów treningowych, z kolei turystom oferuje możliwość udziału w wirtualnych podróżach, czy koncertach online. - Co więcej, projektanci i architekci wybierają VR do prezentacji swoich prac klientom, a firmy z różnych sektorów coraz częściej wykorzystują VR w szkoleniach, umożliwiając doskonalenie umiejętności w przestrzeni wolnej od ryzyka. Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność - wylicza Rosłoński. I nie ukrywa, że liczy na "efekt Apple".

- Wszystko wskazuje na to, że zanotujemy rosnące zainteresowanie konsumentów, m.in. za sprawą nadchodzącej premiery gogli Apple Vision Pro, które zapowiadają się na niemałą rewolucję w temacie łączenia rzeczywistości VR z AR (rozszerzona rzeczywistość - red.). Z jednej strony firma Apple jest znana ze swoich wysokiej jakości produktów, z drugiej strony gogle bedą w pełni zintegrowane z ekosystemem Apple, co jest dodatkowym wabikiem - dodaje nasz rozmówca.

Nowe trendy rynkowe

Eksperci podkreślają, że obecnie wyraźnie zauważalny jest wzrost znaczenia rzeczywistości rozszerzonej. Np. Meta Quest Pro wykorzystuje kamery zewnętrzne do generowania wirtualnych ekranów, co przyczynia się np. do zwiększenia efektywności pracy. Podobne, jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania będą zastosowane w goglach Apple. Jak zauważa prezes Immersion, kolejnym istotnym kierunkiem jest technologia śledzenia ruchu rąk (Hand Tracking), umożliwiająca interakcję bez konieczności używania kontrolerów, co otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie sterowania i rozrywki.

Czytaj więcej

Terapia w goglach VR. Polski start-up walczy ze stresem, lękiem i bezsennością

- Świetnie obserwuje się również rozwój sprzętów łączących technologię VR z AR. Już teraz gogle Meta Quest 3 oferują gry i doświadczenia wykorzystujące rzeczywistość mieszaną (tzw. MR - red.), płynnie łącząc świat rzeczywisty z tym cyfrowym, co przekłada sie na niezwykłe immersyjne i do tej pory niespotykane wrażenia - wskazuje Bartosz Rosłoński. - A w jej kontekście warto wspomnieć o niedawnych targach CES, na których firma Sony zaskoczyła wszystkich prezentacją nowych gogli MR - kontynuuje.

Targi w Las Vegas pokazały, że 2024 r. może być przełomowy dla branży VR/AR. Praktycznie każdy z technologicznych gigantów miał coś do zaoferowania w tym względzie. Qualcomm z nowym Snapdragon XR2+ Gen 2 (procesor, który ma uwolnić nowy poziom bardziej realistycznych, szczegółowych doświadczeń MR), charakteryzującym się o 15 proc. wyższą częstotliwością GPU i o 20 proc. wyższą częstotliwością procesora, a także wspomniane Apple i Sony, czy wreszcie wspólnie Samsung i Google. - Współpracujemy w celu zrewolucjonizowania, po raz kolejny, branży mobilnej. Dążymy do stworzenia najlepszych w swojej klasie doświadczeń imersyjnych dla użytkowników Galaxy - zapowiedział Inkang Song, wiceprezes Samsung Electronics.

Na wejście rozwiązań VR/AR/MR to tzw. mainstreamu przyjdzie nam pewnie jednak poczekać. - Nadal jesteśmy bardzo daleko od powszechnego przyjęcia tej technologii - studzi ewentualna euforię Tuong Nguyen, dyrektor analiz w firmie Gartner.

Wciągu najbliższych pięciu lat globalny rynek wirtualnej rzeczywistości (VR) ma urosnąć o gigantyczne 65 mld dol. - prognozują analitycy Technavio. Skok (średnio w latach 2023-2028 o ponad 28 proc. rocznie) nastąpić ma pomimo faktu, że głośne wejście Mety w projekt metaverse raczej zawiodło oczekiwania i nie doprowadziło do zapowiadanego boomu. Ten jednak ma nadejść teraz i to nie za sprawą firmy Marka Zuckerberga, lecz dzięki Timowi Cookowi. Koncern Apple, którym kieruje, na 2 lutego zapowiedział premierę gogli Apple Vision Pro. Ich rynkowy debiut - wedle wielu ekspertów - ma stać się momentem zwrotnym na drodze wychodzenia technologii wirtualnej rzeczywistości z dotychczasowej niszy.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Domy staną się gigantycznymi bateriami. Za rewolucją w energetyce stoi Polak
Technologie
Nie tylko robotyczne psy i owady. Polskie wojsko szykuje niezwykłą broń przyszłości
Technologie
WWDC 24. Apple wprowadza własną sztuczną inteligencję i nowości w urządzeniach
Technologie
Policja zyskała potężne narzędzie nadzoru i inwigilacji. Obywatele na widelcu
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Technologie
To głównie one, a nie roboty, zastąpią człowieka w pracy. Polacy już się boją
Technologie
Ludzie jak koty. Każdy może doskonale widzieć w nocy dzięki prostemu wynalazkowi