Przełom w wyścigu aut elektrycznych. Akumulator ładuje się w mniej niż pięć minut

Podczas demonstracji na żywo akumulator do samochodu elektrycznego opracowany przez brytyjski start-up Nyobolt pomyślnie naładował się z poziomu 10 proc. do 80 proc. w cztery minuty i 37 sekund.

Publikacja: 30.06.2024 10:45

Nowy akumulator ładuje się kilka razy szybciej niż to ma miejsce w przypadku aut Tesli

Nowy akumulator ładuje się kilka razy szybciej niż to ma miejsce w przypadku aut Tesli

Foto: AdobeStock

Cel ten osiągnięto dzięki specjalnie zbudowanemu koncepcyjnemu samochodowi sportowemu na torze testowym w Bedford. Dla porównania, istniejąca ładowarka Tesli może osiągnąć poziom 80 proc. w 15–20 minut.

Eksperci twierdzą, że wyeliminowanie tzw. „lęku dotyczącego zasięgu” jest kluczem do zwiększenia popularności pojazdów elektrycznych, ale podkreślają także znaczenie poprawy infrastruktury ładowania. - Opracowanie technologii umożliwiającej ludziom szybsze ładowanie, co współgra z czasem potrzebnym obecnie na zatankowanie samochodu, jest naprawdę ważne – powiedział BBC Paul Shearing, profesor inżynierii zrównoważonej energii na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Czytaj więcej

Rewolucyjna bateria załaduje się w 5 minut. To może być przełom w motoryzacji

Dodał jednak, że potrzebnych jest więcej ładowarek wszystkich typów. - Ludzie będą potrzebować infrastruktury szybkiego ładowania, niezależnie od tego, jakiego samochodu używają. Każdy chce to zrobić szybciej – powiedział.

Akumulatory ładowane szybciej i bardziej wytrzymałe

Doktor Sai Shivareddy, współzałożyciel Nyobolt, powiedział BBC, że jest zadowolony z wyników, ale przyznał, że testy były „nerwowe”. Po raz pierwszy demonstracja została przeprowadzona na żywo przed zaproszoną publicznością złożoną z profesjonalistów z branży. Przeszkodą była fala upałów i awaria układu chłodzenia samochodu koncepcyjnego. Czynniki te uniemożliwiły firmie odtworzenie wyników badań laboratoryjnych, z których wynika, że ​​akumulator można naładować od 0 do 100 proc. w ciągu sześciu minut. Niemniej jednak dr Shivareddy określił to wydarzenie jako „wielki kamień milowy w historii elektryfikacji”

Czytaj więcej

Powstają baterie kwantowe. Bliski przełom w magazynowaniu i ładowaniu energii

Nyobolt twierdzi, że nie zamierza produkować własnych pojazdów i planuje nawiązać współpracę z istniejącymi markami samochodów, aby w ciągu roku „na małą skalę” akumulator mógł znaleźć się w pojazdach elektrycznych. Wymagane przez nią potężne, superszybkie ładowarki prądu stałego o mocy 350 kW są publicznie dostępne w Wielkiej Brytanii, ale nie są jeszcze powszechne.

Firma twierdzi również, że zminimalizowała degradację akumulatora – twierdzi, że po 4 tys. cyklach nadal ładuje się do 80 proc. Tymczasem Apple twierdzi, że bateria iPhone'a 15 będzie miała 80 proc. funkcjonalności po tysiącu cykli.

Globalny wyścig na akumulatory i ładowarki

Trwa globalny wyścig w opracowywaniu szybciej ładujących się akumulatorów, które będą mocniejsze, lżejsze i trwalsze. W zeszłym roku Toyota oznajmiła, że ​​przełom techniczny umożliwi jej opracowanie akumulatora półprzewodnikowego, który będzie można naładować w ciągu dziesięciu minut i który wystarczy na 1200 km. Z kolei kompaktowa ładowarka opracowana przez amerykański start-up Gravity może zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego o 300 km w niecałe 13 minut.

Czytaj więcej

Zbliża się koniec ładowarek? Atomowa bateria smartfona starczy na 50 lat

Jednak dr Edward Brightman, wykładowca inżynierii chemicznej na Uniwersytecie Strathclyde, powiedział, że chociaż szybkie ładowanie jest przydatne w przypadku długich podróży, prawdziwą barierą w upowszechnieniu się pojazdów elektrycznych w dalszym ciągu jest infrastruktura towarzysząca. - Samochody elektryczne naprawdę nie są już ograniczone akumulatorami – powiedział.

Cel ten osiągnięto dzięki specjalnie zbudowanemu koncepcyjnemu samochodowi sportowemu na torze testowym w Bedford. Dla porównania, istniejąca ładowarka Tesli może osiągnąć poziom 80 proc. w 15–20 minut.

Eksperci twierdzą, że wyeliminowanie tzw. „lęku dotyczącego zasięgu” jest kluczem do zwiększenia popularności pojazdów elektrycznych, ale podkreślają także znaczenie poprawy infrastruktury ładowania. - Opracowanie technologii umożliwiającej ludziom szybsze ładowanie, co współgra z czasem potrzebnym obecnie na zatankowanie samochodu, jest naprawdę ważne – powiedział BBC Paul Shearing, profesor inżynierii zrównoważonej energii na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Chcieli tworzyć historię i nadać AI prawa pracownicze. Porażka dużej firmy
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Technologie
Powstały superbaterie przyszłości. Mają niezwykłe możliwości
Technologie
Przełomowe odkrycie. Era elektroniki o niespotykanej szybkości, wydajności i miniaturyzacji
Technologie
Armia amerykańska stawia na roboty. Co trzeci żołnierz będzie maszyną
Technologie
To już koniec krzemu. Powstają chipy 20 tys. razy cieńsze od ludzkiego włosa