W ostatnich miesiącach rynek został zalany nowymi rozwiązaniami opartymi na generatywnej sztucznej inteligencji – od chatbotów po specjalistyczne modele zdolne tworzyć teksty, obrazy czy muzykę. Niestety, wiele firm wciąż nie jest gotowych na wdrażanie tak zaawansowanych narzędzi, a popularne produkty, jak np. ChatGPT, służą głównie konsumentom i nie są jeszcze przystosowane do komercyjnego wdrożenia w biznesie. Małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują rozwiązań modularnych, dostosowanych do wewnętrznych procesów, baz wiedzy i serwisów. Wyzwanie polega na tym, aby dostarczyć interfejs podobny do ChatGPT, ale jednocześnie wyposażyć go w wiedzę ekspercką o usługach i produktach danej firmy, po to, aby wpływać na to, jak przebiegają scenariusze rozmowy z klientem, a to wszystko przy jednoczesnym wypełnieniu wymogów prawnych jak RODO, AI Act, oraz braku tzw. halucynacji w rozmowie. Mimo wyzwań, pokusa wdrożenia tego typu rozwiązań jest ogromna – dla wielu podmiotów interaktywne wirtualne doradztwo 24 godziny na dobę, przełoży się na znaczne podniesienie jakości obsługi oraz konkurencyjności na dynamicznie zmieniającym się rynku. W szczególności w 2025 r. będziemy obserwować coraz więcej zastosowań LLM (duże modele językowe – red.) w tradycyjnych branżach, np. w handlu detalicznym, bankowości czy automotive, a nie tylko w pisaniu postów.
Era komputerów kwantowych
Mariusz Jurak, wiceprezes Sygnity SA
AI z impetem wkroczyła do świata biznesu. W przyszłym roku będziemy mogli obserwować wzrost liczby projektów z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji, zarówno w sektorze finansowym, jak też w mediach i przemyśle. Sektor zbrojeniowy też stoi przed wyzwaniem wykorzystania tej technologii. AI jest w stanie zwiększyć efektywność firm, a to ogromne korzyści dla gospodarki. Podobnie jak komputery kwantowe – szacuje się, iż w perspektywie 10 lat staną się powszechnie dostępne dla biznesu, co wpłynie na dynamiczny rozwój w każdej dziedzinie. Technologie kwantowe usprawnią sektor energetyki w zakresie wytwarzania, jak i dystrybucji, wpłyną na jakość i dostępność danych cyfrowych gromadzonych dzisiaj w rozproszonej sieci serwerów. Dynamiczny rozwój rynku usług w chmurze, a także ogólny rozwój technologii sprawiły, że w ostatnich latach mieliśmy możliwość obserwowania dynamicznych zmian związanych z bezpieczeństwem i sposobem zarządzania danymi. Rozwój technologii „cloud” zapewni jeszcze większą łatwość wdrożenia i wykorzystania, a także wpłynie na lepszą skalowalność usług przy zachowaniu wysokiego poziomu ich dostępności i bezpieczeństwa. Technologia chmurowa z AI oraz komputerami kwantowymi stanowić będą impuls do rozwoju nowych usług oraz modeli biznesowych w wielu firmach. Staną się one motorem dla gospodarki.
Wearables nadzieją dla pacjentów
Grzegorz Kurzyp, współtwórca Medico
(wirtualny asystent lekarza)
W 2025 r. tzw. sektor medtech, dzięki coraz szerszemu wykorzystywaniu AI, medycynie spersonalizowanej i technologiom zdalnej opieki zdrowotnej, będzie się dynamicznie rozwijał. Sztuczna inteligencja nabierze na znaczeniu w diagnozowaniu i przewidywaniu przebiegu chorób, zwłaszcza przewlekłych. Algorytmy uczenia maszynowego, dziś efektywnie stosowane w radiologii i dermatologii, będą odgrywały coraz większą rolę i zdobędą coraz szersze zastosowanie w neurologii, onkologii czy kardiologii, poprawiając skuteczność leczenia. Modele językowe oraz architektura RAG będą kluczowe w analizie danych medycznych, diagnostyce i edukacji. Umożliwią szybkie przeszukiwanie baz danych i generowanie precyzyjnych odpowiedzi opartych na dowodach naukowych, realnie wspierając lekarzy i specjalistów niemalże w czasie rzeczywistym, w stawianej diagnozie czy doborze odpowiedniej terapii. Integracja LLM/RAG z systemami elektronicznej dokumentacji medycznej pozwoli na analizę historii pacjenta, identyfikację ryzyk zdrowotnych, optymalizację terapii i prewencji.