Ericsson Consumer Lab: polski rynek telekomunikacyjny dojrzewa

Firma zaprezentowała właśnie wyniki najnowszego, kompleksowego badania zachowań polskich konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych. Przebadano 1500 respondentów, którzy stanowią reprezentatywną próbę dla liczącej 28 mln osób grupy Polaków w wieku od 15 do 69 lat.

Publikacja: 10.09.2009 12:26

Jak wynika z badania, Polacy ostatecznie oswoili się z telefonią komórkową, która stała się oczywistym dobrem codziennego użytku. Penetracja telefonią komórkową wynosi w Polsce 85 proc. Dla porównania, w 2006 r. było to zaledwie 72 proc. W tym samym czasie [b]wyraźnie zwiększył się czas codziennych rozmów przez komórkę. Dziś jest to 26 minut każdego dnia (17 to rozmowy prywatne), podczas gdy trzy lata temu – niemal dwa razy mniej, zaledwie 15 min.[/b]

[wyimek]Rekordzistami są Włosi, rozmawiający dziennie średnio 56 minut przez komórkę i 51 za pomocą linii naziemnej.[/wyimek]

Komórka jest głównym narzędziem komunikacji głosowej. Dzienne wykorzystanie telefonu stacjonarnego to zaledwie 16 minut (7 to rozmowy prywatne). W stosunku do 2006 r. wzrosło ono w Polsce o zaledwie 2 minuty. Nie bez znaczenia jest fakt zmniejszania się liczby linii stacjonarnych w polskich domach. W 2006 r. istniały one w 65 proc. gospodarstw domowych. Dziś – tylko w 58 proc. (średnia światowa to 65 proc.). Mimo to, 77 proc. Polaków uważa, że korzystanie z linii stacjonarnej jest tańsze niż z telefonu komórkowego. – Udział telefonów komórkowych rośnie, bo wygoda korzystania z niego przeważa nad aspektem nieco wyższych kosztów – powiedziała „Rz” Susanna Lewis, konsultant w Ericsson Consumer Lab. Mimo wysokiej dynamiki, pod względem czasu spędzanego na rozmowach głosowych Polacy wciąż odstają od średniej światowej (badanie przeprowadzono w 30 krajach, jest reprezentatywne dla 1,1 mieszkańców ziemi). Rekordzistami są Włosi, rozmawiający dziennie średnio 56 minut przez komórkę i 51 za pomocą linii naziemnej.

Mimo prymatu komórek w komunikacji głosowej, przenośny telefon nie jest usługą telekomunikacyjną, na która Polacy miesięcznie wydają najwięcej. Średni rachunek za komórkę to 57 zł. Wyższe są comiesięczne wydatki na dostęp do Internetu (59 zł) i telefon stacjonarny (65 zł). Co ciekawe, realne koszty korzystania z komórek i linii stacjonarnych odbiegają od wcześniej przytoczonego postrzegania tych usług przez Polaków, którzy uważają komórkę za droższy niż linia stacjonarna sposób komunikacji. [b] Jak wynika z badania Ericsson Consumer Lab, penetracja Internetu (definiowana jako odsetek korzystających z niego Polaków) wynosi w Polsce 57,7 proc. [/b]Cieszy fakt, że z sieci korzysta 45 proc. mieszkańców wsi. W przypadku miast powyżej 200 tys. mieszkańców ten współczynnyik wynosi 70 proc.

Wśród osób korzystających z Internetu 41 proc. deklaruje, że co najmniej raz w tygodniu korzysta z elektronicznych usług bankowych. To ogromny wzrost w stosunku do 2006 r., kiedy korzystanie z e-bankowości deklarowało zaledwie 14 proc. Polaków.

Pozytywnym zaskoczeniem jest relatywnie duża liczba osób korzystających z mobilnego Internetu – 14 proc. Polaków. – To w jakimś stopniu wynika z charakteru rynku. Nie wszędzie można doprowadzić stacjonarną linię dostępową. Znaczenie ma też wygoda – komentuje Susana Lewis. Urządzeniem, za pomocą którego Polacy najczęściej łączą się z siecią, jest laptop, który jest już obecny w 27 proc. polskich domów.

Jak wynika z badania, Polacy ostatecznie oswoili się z telefonią komórkową, która stała się oczywistym dobrem codziennego użytku. Penetracja telefonią komórkową wynosi w Polsce 85 proc. Dla porównania, w 2006 r. było to zaledwie 72 proc. W tym samym czasie [b]wyraźnie zwiększył się czas codziennych rozmów przez komórkę. Dziś jest to 26 minut każdego dnia (17 to rozmowy prywatne), podczas gdy trzy lata temu – niemal dwa razy mniej, zaledwie 15 min.[/b]

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu