A.T. Kearney: polski rynek broadbandu nieprędko dogoni OECD

Według firmy doradczej A.T. Kearney w 2014 roku penetracja usługszerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce sięgnie maksymalnie 28,5 proc., a w wariancie pesymistycznym 17,8 proc. Przy czym dostęp ten rozumiany jest jako łącze o przepustowości 256 kb/s w technologiach stacjonarnych oraz HSPA+ i LTE. Te dwie ostatnie technologie zamierza wykorzystywać grupa Aero2, tworzona przez spółki kojarzone z Zygmuntem Solorzem-Żakiem, właścicielem m.in. Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat.

Publikacja: 29.10.2009 15:58

Analiza zaprezentowana przez dyrektorów A.T. Kearney nie objęła dostępów w technologiach EDGE, UMTS, czy HSDPA ze względu – jak tłumaczyli – na niestabilność tego rodzaju dostępu. Szacunki A.T. Kearney oznaczają, że nasz rynek ma potencjał, ale jeszcze długo nie dogoni pod względem penetracji szerokopasmowym dostępem do Internetu krajów OECD, dla których średnia na koniec 2008 roku wyniosła 22,4 proc. (dla Polski 10,5 proc.) Mimo to, obliczenia doradczej firmy wskazują, że do roku 2014 roku może przybyć jeszcze około 6 mln łączy szerokopasmowego dostępu do Internetu. Analitycy uwzględnili przy tym zobowiązania Telekomunikacji Polskiej do zmodernizowania i wybudowania 1,2 mln łączy w ciągu 3 lat. Analiza doradczej firmy wykazuje, że 5 mln Polaków nie będzie miała dostępu szerokopasmowego ze względu na barierę technologiczną. W przypadku 2,9 mln zaistnieje techniczna możliwość instalacji usługi, ale potencjalni użytkownicy nie będą zainteresowani. 1,6 mln Polaków chciałaby korzystać z Internetu, ale barierą są finanse. Około 0,8 mln potencjalnych internautów brakuje natomiast umiejętności, aby skorzystać z sieci.

Wśród głównych czynników, które zmniejszą barierę technologiczną, badawcza firma wymienia wdrożenie technologii LTE, HSPA+, rozbudowę infrastruktury istniejących operatorów stacjonarnych i kablowych (m.in.za sprawą porozumienia TP z UKE), programy i zachęty do budowy sieci na obszarach zwanych „białymi plamami” oraz ustawę ułatwiającą samorządom i operatorom budowę infrastruktury.

Z kolei wśród elementów stymulujących wzrost popytu na łącza dostępowe, A.T. Kearney wymienia czynnik demograficzny w postaci wymiany pokoleń, wzrost zainteresowania rozrywką w Internecie, wdrożenia rozwiązań z zakresu e-administracji, korzystanie z usług dostępnych on-line oraz e-learning.

Szerokopasmowy dostęp do internetu, zdaniem A.T. Kearney, może potanieć w Polsce za sprawą takich czynników, jak budowa sieci LTE, obniżka cen hurtowych, promocje i nowatorskie oferty, programy samorządowe, dopłaty do zakupu komputera i utrzymania łącza oraz wejście na rynek nowych graczy. Tym ostatnim doradcza firma przypisuje jednak niewielkie znaczenie (5-proc. udział w zmniejszeniu wielkości grupy Polaków, której dzisiaj nie stać na Internet). Według A.T. Kearney realizacja optymistycznego scenariusza, w którym penetracja rynku sięga 28,5 proc. zależy m.in. od efektywnego wykorzystania środków unijnych (dbałości m.in. o oto, aby nowobudowane sieci się nie dublowały), realizacji strategii regulacyjnej UKE, czy działań edukacyjnych.

[b][link=http://www.oecd.org/dataoecd/21/35/39574709.xls]Szerokopasmowy Internet w krajach OECD, grudzień 2008 r. (.XLS)[/link][/b]

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=urszula.zielinska@parkiet.com]Urszula Zielińska[/mail][/i]

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu