Najwięksi producenci telefonów komórkowych z Nokią na czele będą szybko tracić udział w rynkach rozwijających się na rzecz bezmarkowych telefonów i smartfonów z Chin – przewiduje renomowana firma badawcza Gartner. W trzecim kwartale sprzedaż słuchawek nie opatrzonych logo żadnego producenta wzrosła o 35 proc. w ujęciu rok do roku. W całym 2010 r. wzrost ma wynieść ponad 30 proc. Tymczasem w trzecim kwartale sprzedaż słuchawek [b]Nokii[/b], lidera światowego rynku, była o 28,2 proc. większa niż rok wcześniej (w 2009 r. ten współczynnik wyniósł 36,7 proc.).

Główni gracze rynku no-brand, firmy takie jak [b]Mediatek[/b] czy [b]Spreadtrum Communications[/b], według Gartnera w ciągu ostatniego roku znacząco zwiększyli sprzedaż na rynkach takich jak Rosja, Ameryka Łacińska, Indie i Afryka. Jak wyliczył Gartner, w trzecim kwartale sprzedaż komórek wyprodukowanych przez firmy spoza pierwszej dziesiątki producentów wzrosła z 50 mln rok temu do 138 mln obecnie. – Ich (producentów no-brand) rosnąca pozycja powinna martwić Nokię bardziej niż jakiegokolwiek innego producenta. Nokia jest bardzo silna w segmencie najprostszych komórek. Jednocześnie uwaga chińskich producentów koncentruje się nie tylko na tego typu sprzęcie. Zaczynają oni produkować także smart fony – stwierdziła [b]Carolina Milanesi[/b], analityk Gartnera.