Analiza UKE: Ceny usług mobilnego internetu spadają w abonamencie

Publikacja: 22.04.2013 16:24

Średni miesięczny koszt mobilnego Internetu dla klientów indywidualnych wykupionej w abonamencie wynosi 66,75 zł i jest wyższy niż w przypadku abonentów biznesowych, gdzie kształtuje się on na poziomie 60,96 zł – wynika z analizy cen usług mobilnego Internetu w Polsce przedstawionej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Regulator przeprowadził ją na podstawie cenników z marca tego roku.

UKE podkreśla, że usługi mobilnego Internetu dynamicznie się rozwijają i zyskują coraz szersze grono odbiorców. Według stanu na koniec 2012 r. korzystało z nich ponad 4 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 10,6 proc. Głównymi dostawcami dostępu mobilnego są operatorzy infrastukturalni – P4, Polkomtel, PTC oraz PTK Centertel, którzy opanowali blisko 95 proc. rynku.

Z analizy z wynika, że w przypadku ofert abonamentowych z najniższym pakietem danych (do 2 GB włącznie) najatrakcyjniejsze warunki proponowali: Inea, Toya oraz Cyfrowy Polsat i Plus. Dwaj ostatni operatorzy posiadali najtańszą usługę niemal we wszystkich analizowanych przedziałach. Jedynie w przypadku wariantu 5-10 GB korzystniejsza była taryfa Netii, natomiast przy największych limitach (powyżej 30 GB) – T-Mobile. Dla wszystkich ofert wzrost pakietu danych, mimo że towarzyszył mu wyższy abonament, poprawiał relację miesięcznego kosztu do wielkości dostępnego transferu.

Jesli chodzi o oferty dla biznesu najniższe średnie miesięczne koszty usługi proponował Cyfrowy Polsat oraz Plus. Jedynie w przedziale 5 -10 GB atrakcyjniejsze cenowo warunki posiadał Orange.

UKE porownał też aktualne oferty  z poprzednią analizą cen mobilnego Internetu, którą przeprowadził w styczniu 2012 r. Okazło się, że ceny tych usług w abonamentach spadają. W przypadku ofert dla klientów indywidualnych, najwyższe spadki dotyczyły taryf z pakietem 15-20 GB – abonent decydujący się na taką opcję w marcu 2013 r. zapłaciłby o ponad 31 proc. mniej niż w styczniu 2012 r. Dla klientów biznesowych największe obniżki, na poziomie ponad 21 proc., odnotowano dla dostępu z niskim limitem transferu  (do 2 GB).

W przeciwieństwie do usług abonamentowych, średnie wydatki na Internet na kartę nie uległy istotnym zmianom w porównaniu do 2012 r.

Średni miesięczny koszt mobilnego Internetu dla klientów indywidualnych wykupionej w abonamencie wynosi 66,75 zł i jest wyższy niż w przypadku abonentów biznesowych, gdzie kształtuje się on na poziomie 60,96 zł – wynika z analizy cen usług mobilnego Internetu w Polsce przedstawionej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Regulator przeprowadził ją na podstawie cenników z marca tego roku.

UKE podkreśla, że usługi mobilnego Internetu dynamicznie się rozwijają i zyskują coraz szersze grono odbiorców. Według stanu na koniec 2012 r. korzystało z nich ponad 4 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 10,6 proc. Głównymi dostawcami dostępu mobilnego są operatorzy infrastukturalni – P4, Polkomtel, PTC oraz PTK Centertel, którzy opanowali blisko 95 proc. rynku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu