Samsung po danych IDC: w II kw. rynek smartfonów bez wzrostu

Otwarcie roku pokazało, że smartfony rosną w siłę, choć wolniej – to najważniejszy wniosek płynący z raportu dostarczonego przez firmę badawczą IDC.

Publikacja: 29.04.2013 11:29

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 roku do rąk użytkowników trafiło 418,6 miliona telefonów komórkowych – wynika z najnowszego raportu IDC.

216,2 miliona z nich stanowiły produkty typu smart, których sprzedaż wzrosła o 41,6 proc. w porównaniu do otwierającego poprzedni rok kwartału. Warto zwrócić przy tym uwagę, że przyrost ten jest wolniejszy niż w poprzednich kwartałach 2012 r., jak i w 2011 r., gdy liczba sprzedanych egzemplarzy tych aparatów bywała i o 68,1 proc. większa (np. w II kw. 2011 r.). W I kw. 2012 r. wzrost w tej kategorii wyniósł 50,2 proc., w całym ubiegłym roku zaś 46,5 proc.

Na gruncie polskim spowolnienie na rynku smartfonów można obserwować w Orange: w I kw. br. przybyło w tej sieci 122 tys. takich urządzeń, to o 20 proc.mniej niż w I kw. 2012 r. , gdy operatorowi przybyło 153 tys. użytkowników tego typu telefonów.

Jeśli chodzi o producentów, w I kw. br. najwięcej swoich nowych urządzeń wprowadził koreański Samsung,: uznanie w oczach konsumentów znalazło 115,5 miliona jego produktów. W porównaniu z rokiem ubiegłym wynik ten jest o 22,9 proc. lepszy.

Udział w rynku Koreańczyków wyniósł 27,5 proc. (w poprzednim roku 23,3 proc.).

Co ciekawe, koreański koncern ustami Kim Hyunjoonga, wiceprezesa ds. planowania mobilnego, którego cytuje agencja Bloomberga, zapowiedział brak wzrostu światowego rynku smartfonów w II kwartale i powrót do wzrostu w drugiej połowie roku. Brakuje na razie precyzyjnych informacji, czy stagnacja oznaczać ma sprzedaż na poziomie I kw. br., czy powrót do poziomu z II kw. 2012 r., gdy dostawcy upłynnili 156,2 mln sztuk smartfonów. Z kontekstu wypowiedzi Hyunjoonga wynika jednak, że chodzi o tę pierwszą sytuację.

Drugie miejsce, biorąc pod uwagę ogólną liczbę urządzeń mobilnych zarówno typu smart jak i tradycyjnych telefonów komórkowych, wciąż zajmuję Nokia. Jej pozycja w zestawieniu nie uległa zmianie mimo 25,1-proc. spadku sprzedaży rok do roku. Finowie sprzedali w I kw. 61,9 miliona urządzeń. Skandynawowie zapowiedzieli, że 14 maja pokażą nowy produkt, najpewniej z dobrze przyjętej linii Lumia pracującej na systemie Windows Phone.

Trzecie miejsce w I kw. br. zajmuje amerykańskie „jabłuszko”. Apple nie ma w swojej ofercie typowych telefonów komórkowych i z doniesień napływających zza Oceanu wynika nie należy się spodziewać, że taka pozycja się pojawi. Nie ulega jednak kwestii, że Cook i jego ekipa nie są zadowoleni z rosnącej dominacji w segmencie smart Samsunga. Aby zapobiec jeszcze wyraźniejszej dysproporcji sprzedażowej, koncern z Cupertino zapowiedział nowe tańsze produkty, które na rynku pojawić się mają latem 2013 roku.

Wśród ogólnej liczby sprzedawanych urządzeń, 12,4 proc. wzrost zanotował LG, którego sprzedaż przez trzy miesiące wyniosła 15,4 miliona egzemplarzy. Mimo to wynik ten stanowi jedynie 3,7 proc. całego rynku. Inaczej sytuacja kształtuje się w segmencie smart. Tu LG zajmuje najniższy stopień podium ze sprzedanymi 10,3 milionami produktów i spektakularnym, ponad 110 proc. wzrostem sprzedaży w porównaniu z pierwszym kwartałem 2012 roku.

W defensywie jest za to ZTE, którego sprzedaż spadła o 16,5 proc. rok do roku, a wynik 13,4 miliona egzemplarzy daje koncernowi 5 pozycję na rynku. Udział w ogólnej sprzedaży spadł rok do roku z 4 do 3,2 proc. Smartfony ZTE znalazły uznanie w oczach 9,1 miliona użytkowników, podczas gdy rok wcześniej tylko 6,1 miliona produktów miało swoich nabywców.

Wszyscy pozostali producenci, z których najwięksi to Sony, HTC, Huawei i BlackBerry, sprzedali łącznie 175,4 miliona sztuk nowych urządzeń. Aż 78,8 miliona stanowiły „inteligentne” telefony. Wspólna pozycja na rynku wzmocniła się, ponieważ sumaryczny procentowy wzrost sprzedaży wyniósł 8,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najważniejszym producentem smarfonów, który przyczynił się do tej zmiany był Huawei, który przez trzy miesiące sprzedał 9,9 miliona urządzeń, co stanowiło 94,1 proc. wzrost w porównaniu z 2012 rokiem.

Cały rynek telefonów zanotował 4-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do liczby sprzedanych sprzętów rok wcześniej.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2013 roku do rąk użytkowników trafiło 418,6 miliona telefonów komórkowych – wynika z najnowszego raportu IDC.

216,2 miliona z nich stanowiły produkty typu smart, których sprzedaż wzrosła o 41,6 proc. w porównaniu do otwierającego poprzedni rok kwartału. Warto zwrócić przy tym uwagę, że przyrost ten jest wolniejszy niż w poprzednich kwartałach 2012 r., jak i w 2011 r., gdy liczba sprzedanych egzemplarzy tych aparatów bywała i o 68,1 proc. większa (np. w II kw. 2011 r.). W I kw. 2012 r. wzrost w tej kategorii wyniósł 50,2 proc., w całym ubiegłym roku zaś 46,5 proc.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił