Liczba klientów płatnej telewizji zbliża się do miliarda

W 2019 roku mamy mieć na świecie już 1,1 mld klientów płatnej TV – prognozuje ABI Research. Na koniec 2013 roku klientów płatnej telewizji było już na świecie 901 mln, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z najnowszych szacunków tej firmy. Średni przychód z jednego abonenta w branży (ARPU) lekko spadł i wynosił 23,8 dol., ale wzrosty liczby abonentów nadrobiły spadek ARPU i w rezultacie rynek zamknął 2013 r. wzrostem wartości. Najszybciej rośnie rynek IPTV.

Publikacja: 30.04.2014 07:00

Liczba klientów płatnej telewizji zbliża się do miliarda

Foto: www.sxc.hu

Wartość globalnego rynku płatnej telewizji wynosiła w 2013 roku już prawie 250 mld dol. – podaje ABI Research. – Całościowo rynek płatnej telewizji wzrósł, zarówno jeśli chodzi o liczbę klientów, jak i wpływów z subskrypcji – komentuje Jake Saunders, wiceszef działu prognoz ABI Research.

Choć liczone globalnie ARPU spadło, na ogromnym rynku, jakim jest Ameryka Północna, zaliczyło wzrost o 4 proc. do 76 dol., czyli znacznie powyżej wynoszącej 23,8 dol. średniej dla świata. Ten wzrost to skutek przechodzenia klientów usług płatnej telewizji na coraz lepsze set-top-boksy oraz – co za tym idzie – na wyższe pakiety oferujące większą liczbę stacji w HD.

Abonenci pakietów z kanałami HD stanowili w ubiegłym roku już 41 proc. wszystkich na świecie. Według prognoz w 2019 roku będzie to już 57 proc. – operatorzy będą bowiem walczyć o wyższe ARPU właśnie pakietami HD i lepszymi technologicznie urządzeniami.

Do 2019 roku liczba abonentów płatnej telewizji na świecie wzrośnie do 1,1 mld, w czym wesprze branżę wzrost rynku IPTV. –IPTV rośnie szybciej niż pozostałe platformy dystrybuujące telewizję. W ciągu najbliższych pięciu lat będzie rósł w tempie 9 proc. rocznie, by osiągnąć 160 mln klientów w 2019 roku. Wtedy oczekujemy jego wartości na poziomie 317,5 mld dol. – komentuje w raporcie ABI Research Khin Sandi Lynn, analityk tej firmy.

Rozpędzone IPTV

Tę tezę potwierdza inny opublikowany niedawno raport firmy Reserach and Markets. Według niego globalnie klientów IPTV będzie na świecie już ponad 100 mln w połowie tego roku, a pod jego koniec ta liczba zwiększy się do ok. 128 mln.

Ubiegłym rok branża zamknęła, mając 92,7 mln abonentów, o 23,7 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z szacunków R&M. Największym rynkiem był rejon Azji i Pacyfiku, liczący 45,6 mln klientów , czyli blisko połowę wszystkich. – W Ameryce Południowej i Azji Południowo-Wchodniej serwisy IPTV są w fazie wczesnego rozwoju, ale szybki rozwój sieci światłowodowych spowoduje tam w najbliższym czasie bardzo szybki rozwój tej usługi – podaje firma.

Za rejonem Azji i Pacyfiku plasuje się jako kolejny duży rynek tego typu usług Europa Zachodnia, gdzie liczba abonentów IPTV sięga 27,3 mln (29,4 proc. udziałów w globalnym rynku, jej udział się jednak kurczy w związku z tym, że to już dojrzały rynek). – W Ameryce Północnej, gdzie AT&T i Verizon mocno promują swoje oferty IPTV klientów tej usługi było na koniec ubiegłego roku 11,7 mln – podają analitycy R&M. Z kolei w Ameryce Południowej i Wschodniej Europie na rynku wciąż niepodzielnie rządzą telewizje naziemna oraz satelitarna, pomimo dużego nacisku kładzionego przez operatorów na rozwijanie hybrydowych ofert IPTV-OTT. Dlatego w Ameryce Południowej klientów takich usług jest zaledwie 1,2 mln, a w Europie Wschodniej: 6,6 mln.

Najmniej klientów usługa ma jednak w Afryce – zaledwie 0,2 mln. A to z uwagi na niskie nasycenie Internetem szerokopasmowym – podaje R&M.

Według analogicznych prognoz PwC, w tym roku na świecie będzie dopiero 81,8 mln gospodarstw odbierających IPTV. To o 16,4 proc. więcej niż rok wcześniej, ale ta liczba będzie w kolejnych latach rosła, aż w 2017 roku dobije do 112,1 mln. Gospodarstwa z dostępem do IPTV będą wtedy stanowiły 7,1 proc. wszystkich.

Wartość globalnego rynku płatnej telewizji wynosiła w 2013 roku już prawie 250 mld dol. – podaje ABI Research. – Całościowo rynek płatnej telewizji wzrósł, zarówno jeśli chodzi o liczbę klientów, jak i wpływów z subskrypcji – komentuje Jake Saunders, wiceszef działu prognoz ABI Research.

Choć liczone globalnie ARPU spadło, na ogromnym rynku, jakim jest Ameryka Północna, zaliczyło wzrost o 4 proc. do 76 dol., czyli znacznie powyżej wynoszącej 23,8 dol. średniej dla świata. Ten wzrost to skutek przechodzenia klientów usług płatnej telewizji na coraz lepsze set-top-boksy oraz – co za tym idzie – na wyższe pakiety oferujące większą liczbę stacji w HD.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu