Wyniki dostawców w II kw. 2014 roku: LG, Apple i Microsoft

Publikacja: 24.07.2014 10:29

Koreański LG, czyli drugi największy pod względem sprzedanych smartfonów dostawca w Polsce, zaprezentował wyniki finansowe za II kwartał 2014 roku. Sprzedaż przyniosła firmie 3,51 mld dolarów, co jest najwyższym kwartalnym wynikiem od ponad czterech lat.

Równocześnie po trzech kwartałach strat, na kontach LG pojawił się zysk operacyjny, który wyniósł 83,4 mln USD.

W ciągu zamkniętych w czerwcu trzech miesięcy koncern sprzedał 14,5 mln inteligentnych telefonów. To wynik o 20 proc. lepszy niż rok temu i o 18 proc. lepszy niż w poprzednim, otwierającym rok kwartale. Główna w tym zasługa dwóch modeli, które producent zaprezentował w kwietniu i maju. Pierwszy to wersja mini flagowca z poprzedniego roku czyli LG G2, a drugi to szeroko komentowany model LG G3. Co trzeci wybierany przez konsumentów telefon pracuje na częstotliwościach odpowiadających technologii LTE.

Apple: iPhone i długo nic

Raport koncernu Apple za drugi kwartał roku 2014 (trzeci roku obrachunkowego firmy) po raz kolejny wskazuje, że amerykański biznes opiera się przede wszystkim na smartfonie. Sprzedaż innych urządzeń wypada zdecydowanie słabiej.

Firma, w zakończonym 28 czerwca kwartale, zanotowała 37,43 mld USD przychodu i ponad 7,75 mld USD zysku netto. Ten kwartał roku finansowego okazał się lepszy od analogicznego okresu rok wcześniej o 6 proc. jeśli chodzi o przychód (wobec kwartału wcześniej oznaczało to 18-proc. spadek). Zysk netto urósł o 850 mln USD rok do roku, ale był słabszy od okresu styczeń-marzec bieżącego roku o 2,47 miliarda USD.

W ciągu trzech miesięcy do końca czerwca sprzedanych zostało 35,2 miliona iPhone’ów, co jest wynikiem słabszym niż kwartał wcześniej o 19 proc., ale lepszym niż rok wcześniej o prawie 13 proc..

Lepiej niż w poprzednim kwartale wyglądała sprzedaż komputerów Mac. Na rynek trafiło 2,93 miliona takich urządzeń czyli o 18 proc. więcej niż rok wcześniej i 7 proc. więcej niż w poprzednim kwartale. Częściową za ten wynik odpowiada konkurent Apple, koncern Microsoft, który kończąc wsparcie dla popularnego systemu XP zachęcił użytkowników do wymiany sprzętów, dzięki czemu zyskało wielu producentów.

Gorzej sprzedają się iPady i iPody. Sprzedaż kwartalna tabeltów wyniosła 13,28 miliona i była słabsza o 19 proc. niż w poprzednim kwartale (spadek 9 proc. r/r). Odtwarzacze muzyki znalazły uznanie w oczach jedynie 2,93 milionów osób, co oznacza o 36 proc. mniejszą popularność niż rok wcześniej. Jest to wynik lepszy od prognozowanego przez koncern i analityków, którzy spodziewali się sprzedaży na poziomie 2,3 mln.

Geograficzny rozkład fanów marki nadgryzionego jabłka po raz kolejny pokazuje solidarność Amerykanów wobec rodzimej firmy oraz odchodzenie od zakupów produktów Apple w Europie. W zaraportowanym kwartale sprzedaż na Starym Kontynencie była o 21 proc. mniejsza niż w drugim kwartale roku finansowego. Jeszcze słabiej Apple wypadł jeśli chodzi o sprzedaż w Chinach i Japonii, która była słabsza kwartał do kwartału o ponad 35 proc..

W swoich prognozach Apple szacuje, że następny, tj czwarty kwartał roku obrotowego 2014 zamknie z przychodem pomiędzy 37 a 40 mld dolarów. Kolejny kwartał stał będzie pod znakiem sprzedaży zapowiadanego iPhone’a 6, którego premiera zapowiadana jest na wrzesień. Spółka z Cupertino zamówiła, zgodnie z doniesieniami medialnymi, 80 milionów egzemplarzy nowych modeli, w dwóch rozmiarach ekranu 4,7 i 5,5 cala.

Microsoft: spadające zyski przy rosnących przychodach.

Dla Microsoftu miniony kwartał to ostatni kwartał finansowego roku 2013/2014. Spółka zanotowała przez trzy miesiące do końca czerwca 23,38 mld USD przychodu (wzrost o 3,48 mld rok do roku) i 6,48 mld USD zysku netto.

Bilans całego roku zamknął się wynikiem 77,85 mld USD po stronie przychodów, czyli o 12 proc. wyższym niż rok wcześniej oraz zyskiem netto w wysokości 21,86 miliarda,  o 210 mln niższym od zeszłorocznego.

Firma w ciągu trzech miesięcy sprzedała 36,1 mln telefonów, z czego 5,8 miliona stanowiły smartfony serii Lumia. To wynik zdecydowanie słabszy niż rok wcześniej kiedy Nokia, nie będąca jeszcze częścią koncernu z Redmond, sprzedała 7,4 miliona swoich smartfonów. Przy czym raportowanie Microsoftu dotyczy przedziału czasu od 25 kwietnia do końca czerwca, dlatego nie można wyciągać jednoznacznych wniosków o spadku popularności serii. Przeciwnie: zdaniem analityków z firm badających rynek smartfonów WindowsPhone jest coraz częściej wybieranym systemem operacyjnym. Sprzedanych zostało także 1,1 mln konsol Xbox. W ciągu ostatnich trzech miesięcy o ponad milion wzrosła liczba subskrybentów pakietu Office 365. Łącznie pakiet ma 5,6 miliona nabywców.

Coraz większą popularnością cieszy się platforma Bing. Przychody z reklam wzrosły o 40 proc., a wyszukiwarka jest podstawowym źródłem informacji dla co piątek Amerykanina. Rośnie również popularność chmury, która dała koncernowi 4,4 mld przychodów ( o 147 proc. więcej niż rok temu).

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez firmę na Worldwide Partner Conference, na świecie znajduje się 1,5 miliarda urządzeń pracujących na systemie Windows. Zaliczane są do nich komputery (stacjonarne i mobilne) oraz smartfony i tablety.

Koreański LG, czyli drugi największy pod względem sprzedanych smartfonów dostawca w Polsce, zaprezentował wyniki finansowe za II kwartał 2014 roku. Sprzedaż przyniosła firmie 3,51 mld dolarów, co jest najwyższym kwartalnym wynikiem od ponad czterech lat.

Równocześnie po trzech kwartałach strat, na kontach LG pojawił się zysk operacyjny, który wyniósł 83,4 mln USD.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu