Hamuje rynek płatnej telewizji w Europie

Wpływy z abonamentów i opłat za wideo na żądane operatorów w Europie w przypadku połowy z nich spadną w ciągu najbliższych pięciu lat – prognozuje Digital TV Research.


Na konsolidującym się i obrastającym w dodatkowe pakietowane z telewizją usługi rynki Digital TV Research podliczyło tylko te przychody operatorów płatnej telewizji i telekomunikacyjnych, jakie pochodzą z subskrybowania kanałów telewizyjnych i wideo na żądanie. Z raportu wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat łączne przychody tak podliczonej branży jeszcze wzrosną (do 36,2 mld dol. w 2020 roku), ale będzie to wzrost śladowy, bo zaledwie o 1 proc. – W przypadku 50 ze 103 przeanalizowanych firm, w tym sześciu z dziesięciu największych, te wpływy w tym czasie spadną – podają analitycy. To zarówno skutek nasycenia na rynku, jak i nasilającej się na nim konkurencji, także ze strony serwisów ideo w Internecie.

Na czele operatorów oferujących telewizję i VoD za pięć lat wciąż będzie się według prognoz plasować brytyjska platforma BSkyB, której wpływy z tych dwóch źródeł sięgną wtedy 6,44 mld dol. Kolejne będzie Liberty Global (właściciel UPC), ale obaj liderzy odnotują w nadchodzących latach spadki wspomnianych wpływów. Największym przegranym będzie w analizowanym przedziale czasowym francuski operator CanalSat (jego przychody z usług telewizyjnych spadną w tym czasie najbardziej, aż o 355 mln dol.), a po stronie wygranych, wciąż odnotowujących wzrosty znajdą się niemieckie Sky Deutschland i Kabel Deutschland oraz włoska platforma satelitarna Sky Italia. – Podwoją się przychody z subskrypcji telewizyjnych i VoD Telecom Italia, bułgarskiego Viavacomu, greckiego OTE i węgierskiego MinDig – podano.

W związku z tym, że rynek tego rodzaju usług jest już w Europie mocno zagospodarowany, aż 40 proc. ich operatorów odnotuje też w ciągu najbliższych pięciu lat spadek liczby swoich telewizyjnych abonentów. Na drugim biegunie firm znajdzie się np. rosyjski operator satelitarny Tricolor przyłączy w tym czasie 3,8 mln nowych klientów. Wzrośnie też liczba klientów Telecom Italia, hiszpańskiej Telefoniki, bułgarskiego Vivacomu, brytyjskiego TalkTalk, greckiego OTE i rosyjskiego Vimpelcomu).

Taka sytuacja w naturalny sposób mobilizuje firmy do zawierania strategicznych partnerstw i przejęć. Vodafone już kupiło Kabel Deutschland i hiszpańskie Ono, Liberty Global kupił holenderskiego operatora Ziggo. Do ogromnej fuzji przymierza się też BSkyB, które skupi udziały w Sky Italia i Sky Deutschland od 21st Century Fox , by stworzyć jedną gigantyczną paneuropejską firmę. W tym celu BSkyB przejmie udziały w pozostałych dwóch operatorach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Porsche stworzyło statek kosmiczny dla „Gwiezdnych Wojen”

Lucasfilm zaangażował niemieckiego producenta luksusowych samochodów do pracy nad statkiem kosmicznym. Będzie można go ...

Energia z ludzkiego potu. To przełom w tworzeniu gadżetów

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego stworzyli urządzenie, które potrafi zamienić pot w ...

CD Projekt przekłada pokaz „Cyberpunka”

11 czerwca miała się odbyć impreza Night City Wire. „Obecnie toczy się znacznie poważniejsza ...

WhatsApp ugiął się. Przesuwa zmiany w polityce prywatności

Kontrolowany przez Facebooka komunikator WhatsApp przesunął z lutego na maj wprowadzenie nowego regulaminu. Firma ...

Polska wirtualna i rozszerzona rzeczywistość idą w świat

Do 8 lipca potrwa kampania crowdfundingowa rodzimego startupu Holo4Labs, specjalizującego się w rozwiązaniach tzw. ...

Obiecujący lek na Covid-19. Czas na heparynę?

Cząsteczki, podobne do tych, które tworzą lek przeciwzakrzepowy heparyna, mogą pomóc w leczeniu osób ...