PMR: przychody z usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji spadną w 2015 r. o 0,5 proc.

Publikacja: 06.05.2015 09:23

Skumulowane przychody operatorów telekomunikacyjnych i dostawców płatnej telewizji w Polsce spadną w 2015 roku o ok. 0,5 proc. do około 41 mld zł – prognozuje firma analityczna PMR.

Wpływy operatorów z usług telekomunikacyjnych mogą się obniżyć o 1,1 proc. do około 33,6 mld zł, spadając siódmy rok z rzędu, choć wolniej niż w 2014 r., gdy skurczył się o 3,5 proc..

Ubiegłoroczny spadek był udziałem każdego z trzech głównych segmentów telekomunikacyjnego rynku. Największym segmentem pozostał rynek telefonii komórkowej stanowiący dwie trzecie wartości, a na rynek telefonii stacjonarnej przypadło już tylko ok. 15 proc..

PMR dostrzega efekty nasycenia na rynku dzierżawy łączy, transmisji danych i dostępu do internetu. W przypadku rynku ISP – podają analitycy – panuje w zasadzie stagnacja, natomiast efekty ostrej rywalizacji cenowej doświadczył w ubiegłym roku rynek transmisji danych, gdzie dostawcy zdecydowali się na wyraźną obniżkę stawek.

W 2015 roku o wzrost walczyć będzie także segment płatnej telewizji – wynika z informacji przygotowanej przez PMR. Dynamika tego segmentu w ostatnich dwóch latach oscyluje wokół zera.

„Równocześnie spodziewamy się pozytywnej dynamiki na rynku płatnej telewizji, choć bardziej zdecydowany odpływ klientów w kierunku cyfrowej telewizji naziemnej może w praktyce sprawić, że rynek płatnej telewizji również będzie bronił się przed spadkiem” – podali analitycy.

PMR wydzielił rynek usług dodanych i multimedialnych obejmujący usługi płatnej telewizji, mobilnego internetu, mobilnych oraz stacjonarnych usług dodanych. Według analityków,  w 2014 r. zanotował on wzrost o 6, proc. do ponad 12 mld zł. Prognozy na bieżący rok zakładają poprawę dynamiki do nieco ponad 8 proc., na co głównie wpływ ma pozytywna sytuacja w segmencie mobilnego internetu.

„Rynek stacjonarnych usług dostępowych, nie wliczając usług B2B i hurtu, w zasadzie jest już porównywalny wartościowo z rynkiem mobilnej transmisji danych. O ile jednak rynek stacjonarny cechuje stagnacja, tak usługi mobilnej transmisji danych, uwzględniając zarówno modemy jak i telefony komórkowe, rosną w tempie dwucyfrowym. Sytuacja w segmencie stacjonarnym może ulec stopniowej poprawie, głównie w efekcie inwestycji regionalnych i ekspansji dostępów światłowodowych” – podał PMR.

Skumulowane przychody operatorów telekomunikacyjnych i dostawców płatnej telewizji w Polsce spadną w 2015 roku o ok. 0,5 proc. do około 41 mld zł – prognozuje firma analityczna PMR.

Wpływy operatorów z usług telekomunikacyjnych mogą się obniżyć o 1,1 proc. do około 33,6 mld zł, spadając siódmy rok z rzędu, choć wolniej niż w 2014 r., gdy skurczył się o 3,5 proc..

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu