Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w I kw. 2015: przychody Polkomtela w górę

Publikacja: 14.05.2015 10:32

Na koniec marca 2015 roku grupa Cyfrowy Polsat świadczyła 16,429 mln usług, wobec 16,333 w porównywalnym okresie 2014 roku. Był to wzrost o 0,6 proc. Za to liczba klientów (gospodarstw domowych i firm, które zawarły ze spółkami z grupy umowy) obniżyła się rok do roku o 3,4 proc. do 6,07 mln, czyli o około 100 tys..

W segmencie kontraktowym (post-paid) liczba usług świadczonych przez grupę urosła rok do roku o  3,4 proc. do 12,394 mln. Cyfrowy Polsat i Polkomtel zawdzięczają przyrost mobilnemu Internetowi, który przyniósł o 39 proc. abonentów więcej niż w I kw. 2014 r. – bo 1,437 mln – oraz usłudze telewizyjnej Multiroom (kolejny dekoder dla domu). Natomiast spadek grupa zanotowała w segmencie telefonii komórkowej i obsługiwała na koniec marca 6,552 mln abonentów usług telefonicznych.

Segment usług przedpłaconych (pre-paid) zakończył kwartał z 4,03 mln użytkowników, co oznacza spadek rok do roku o 7 proc.. Liczba usług telefonicznych skurczyła się o 266 tys. do 3,776 mln, Internetu o około 33 tys. do 192 tys., a telewizji o około 15 tys. do 66 tys.

Ogółem z usług telekomunikacyjnych grupy Cyfrowy Polsat korzystało pod koniec marca blisko 7,99 mln klientów kontraktowych oraz około 3,97 mln użytkowników usług pre-paid. Razem – około 11,96 mln kart SIM.

Jaka ich część przypada na operatora sieci Plus – grupa nie ujawnia. Podobnie nie zdradza, ile kart SIM zgłosiła do Głównego Urzędu Statystycznego.

Z prezentacji dla inwestorów można wyczytać natomiast, że w I kw. br.  operator sieci Plus zanotował 1,627 mld zł przychodów (czyli o o 1,5 proc. więcej niż rok temu), a jego koszty wyniosły 1,366 mld zł.

EBITDA telekomu w minionym kwartale zamknęła się sumą 638 mln zł, co w zestawieniu z przychodami daje marżę w wysokości 39,2 proc. (najprawdopodobniej nadal najwyższą na rynku). Z formalnego punktu widzenia wymienione liczby stanowią wyniki grupy Metelem, ale jej głównym, jeśli nie jedynym elementem jest operator sieci Plus.

Dla porównania w I kwartale 2014 r. Polkomtel zanotował  1,603 mld zł przychodów, ale jego EBITDA była wyższa i wynosiła 729 mln zł.

Przychody Grupy Cyfrowy Polsat w I kw. br. wyniosły 2,329 mld zł, wobec konsensusu biur maklerskich ankietowanych przez PAP wynoszącego 2,376 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 896,6 mln zł i był zgodny z konsensusem (894,2 mln zł). Rentowność EBITDA grupy spadła do 38,5 proc. z 39 proc. w poprzednim roku. Zysk netto grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w pierwszym kwartale 171,8 mln zł, podczas gdy analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 155,8 mln zł.

Rok do roku przychody grupy wzrosły ponad trzykrotnie, głównie dzięki przejęciu Polkomtela. Jak wynika z prezentacji dla inwestorów, rosłyby także i bez tego zakupu, za sprawą nowych przychodów z usług telekomunikacyjnych Cyfrowego Polsatu.

Na koniec marca 2015 roku grupa Cyfrowy Polsat świadczyła 16,429 mln usług, wobec 16,333 w porównywalnym okresie 2014 roku. Był to wzrost o 0,6 proc. Za to liczba klientów (gospodarstw domowych i firm, które zawarły ze spółkami z grupy umowy) obniżyła się rok do roku o 3,4 proc. do 6,07 mln, czyli o około 100 tys..

W segmencie kontraktowym (post-paid) liczba usług świadczonych przez grupę urosła rok do roku o  3,4 proc. do 12,394 mln. Cyfrowy Polsat i Polkomtel zawdzięczają przyrost mobilnemu Internetowi, który przyniósł o 39 proc. abonentów więcej niż w I kw. 2014 r. – bo 1,437 mln – oraz usłudze telewizyjnej Multiroom (kolejny dekoder dla domu). Natomiast spadek grupa zanotowała w segmencie telefonii komórkowej i obsługiwała na koniec marca 6,552 mln abonentów usług telefonicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu