– Zjawisko rezygnacji z płatnych platform na rzecz wideo serwowanego w internecie zaczyna wpływać na globalny rynek sieci kablowych. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie powoduje odpływ klientów usług telewizyjnych – komentuje ostatni raport na temat europejskiego rynku kablowego Guy Kisson, analityk firmy badawczej IHS. – Wyniki finansowe europejskiej branży kablowej za 2010 r. wskazują jednak, że niektóry regiony bronią się przed efektami tego zjawiska – dodaje analityk.

Wedle raportu IHS ubiegłoroczna wartość europejskiego rynku kablowego wyniosła 18,7 mld euro, czyli prawie 8 proc. więcej, niż rok wcześniej. Rynek zawdzięcza wzrost segmentowi cyfrowej TV (15,8 proc.), telefonii stacjonarnej (10,8 proc.) i szerokopasmowego dostępu do internetu (10,8 proc.) Liczba klientów europejskich sieci kablowych przekroczyła w ubiegłym roku 101 mln, czyli urosła o 3,2 proc.

Spadają jednak przychody europejskich operatorów z analogowych usług TV. Część ich klientów migruje na platformę cyfrową, stymulując przychody z niej. Część jednak prawdopodobnie w ogóle rezygnuje z płatnych usług TV (lub kupuje usługi na konkurencyjnych platformach: DTH, lub IPTV). Może to oznaczać, że trend zaobserwowany przez IHS w Stanach Zjednoczonych dotyczy także Europy, a coraz większa liczba internetowych serwisów wideo (w tym streamingu kanałów telewizyjnych) zaczyna powodować rezygnację z tradycyjnych pakietów TV.

– Silny wzrost liczby abonentów usług telefonicznych i internetowych więcej niż rekompensuje europejskim operatorom efekty rosnącej konkurencji na rynku usług wideo – mówi jednak Guy Kisson.

Raport IHS wskazuje na dwa zjawiska, jako charakterystyczne dla obrazu rynku CaTV w tym roku: dyskusje między operatorami a krajowymi regulatorami na temat dostępu do sieci kablowych, oraz na konsolidację rynku. IHS – wymieniając m.in. transakcję przejęcia Astera – przewiduje, że region Europy Środkowowschodniej będzie regionem nasilonej konsolidacji.