Netia ma pod górkę na rynku płatnej TV. Jutro start Netia Playera

Publikacja: 07.11.2011 09:14

We wtorek Netia przedstawi swoją telewizyjną ofertę serwowaną przez nowe urządzenie abonenckie (STB) zwane Netia Playerem. Będzie kolejnym operatorem telefonii stacjonarnej po Telekomunikacji Polskiej, Telefonii Dialog, czy Multimediach Polska, który wchodzi na rynek IPTV. Łączną tegoroczną wartość całego rynku płatnej telewizji firma doradcza Audytel szacuje na 6,7 mld zł.

Analitycy różnie podchodzą do strategii Netii. Najbardziej sceptyczni (wolą zachować anonimowość) przypominają mozół z jakim rynek płatnej telewizji zdobywa TP. W ciągu 4 lat zdobyła 540 tys. abonentów, przy czym z płatnych pakietów korzysta 137 tys. Tylko około jednej czwartej korzysta z sieci stacjonarnej, bo pozostali korzystają z satelitarnej platformy DTH (o której Netia na razie nie myśli).

– Netia ma większe szanse zawojować część rynku telewizji płatnej niż TP, której infrastruktura jest proporcjonalnie znacznie bardziej niedoinwestowana i mniej nowoczesna – uważa Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK. – Na pewno oba telekomy mają na rynku płatnej telewizji „pod górkę” ze względu na naturalną przewagę sieci kablowych – mówi.

Mimo to, Puchalski jest optymistą:  – Netia, na razie, w praktyce nie działa na rynku telewizji płatnej, dlatego każdy nowy klient jest motorem wzrostu dla jej przychodów i zysków. Stracić praktycznie nic nie może, podczas gdy pełna oferta dla klienta (głos, internet, TV) istotnie poprawi jej marże – mówi Paweł Puchalski.

Piotr Janik z KBC Securities nie ma wobec projektu telewizji Netii wygórowanych oczekiwań. – Postrzegamy ją raczej jako usługę, która ma zwiększyć lojalność abonentów szerokopasmowego dostępu do internetu. Zmniejszyć wskaźnik odejść, ustabilizować wskaźnik ARPU – mówi Janik.

W przyszłym roku na modernizację sieci Netia zamierza przeznaczyć 50 mln zł. Puchalski szacuje, że łączne dodatkowe nakłady na infrastrukturę telekomunikacyjną do roku 2014 sięgną 230 mln zł. – Uważam też, że koszty zakupu treści (bezpośrednio zależne od liczby klientów) zamkną się w 2012 r. w kwocie 10 mln zł – ocenia. W sumie więc można szacować, że w ciągu 3 lat Netia wyda na projekt telewizyjny ponad 250 mln zł.

We wtorek Netia przedstawi swoją telewizyjną ofertę serwowaną przez nowe urządzenie abonenckie (STB) zwane Netia Playerem. Będzie kolejnym operatorem telefonii stacjonarnej po Telekomunikacji Polskiej, Telefonii Dialog, czy Multimediach Polska, który wchodzi na rynek IPTV. Łączną tegoroczną wartość całego rynku płatnej telewizji firma doradcza Audytel szacuje na 6,7 mld zł.

Analitycy różnie podchodzą do strategii Netii. Najbardziej sceptyczni (wolą zachować anonimowość) przypominają mozół z jakim rynek płatnej telewizji zdobywa TP. W ciągu 4 lat zdobyła 540 tys. abonentów, przy czym z płatnych pakietów korzysta 137 tys. Tylko około jednej czwartej korzysta z sieci stacjonarnej, bo pozostali korzystają z satelitarnej platformy DTH (o której Netia na razie nie myśli).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu