Polscy internauci innowacyjni, choć mało mobilni

Publikacja: 07.02.2012 16:07

Jedną trzecią polskich internautów można uznać za zaawansowanych użytkowników sieci – wynika z raportu Ericsson ConsumerLab. Niecałe 60 proc. korzysta z internetu przez smartfony.

Badanie to było w Polsce prowadzone już po raz trzeci od 2006 roku, a jego wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln naszych użytkowników internetu, czyli 65 proc. społeczeństwa. Analiza ta pokazuje, że pod wieloma względami można nas uznać za innowacyjnych, jednak odstajemy od Europy pod względem sposobu, w jaki korzystamy z zasobów Internetu. Robimy to najczęściej (79 proc.) za pomocą laptopa, w tylko 58 proc. czyni to za pośrednictwem telefonu komórkowego. Tablety znalazły się u nas dopiero na siódmym miejscu.

– Te wyniki pokazują, że w Polsce w dalszym ciągu dominuje wykorzystanie Internetu mobilnego w stacjonarny sposób – powiedziała podczas ogłoszenia wyników raportu Katarzyna Pąk, dyrektor komunikacji marketingowej Ericssona w Polsce. – Tak jest w wielu obszarach naszego kraju, do których sieć stacjonarna nie dociera, a ludzie korzystają z  komputerów przenośnych wyłącznie w obrębie własnych domów.

Na Zachodzie Europy widać zdecydowaną przewagę smartfonów jako urządzeń dostępowych do sieci. W Wielkiej Brytanii  korzysta z nich 73 proc. internautów, podczas gdy przez laptopy łączy się zaledwie około 40 proc. badanych. Podobnie jest w USA, a jeszcze większy odsetek osób korzystających z komórek widać w Indonezji i Korei (82 proc.).

Mimo że pod tym względem nie nadążamy za trendami światowymi, znajdujemy się w innowacyjnej czołówce na tle tych 40 krajów, w których prowadzone były badania. Mamy jedną z największych grup tzw. pionierów lub , czyli ludzi ukierunkowanych na adaptację nowych technologii. Liczy ona ponad 32 proc. internautów (czyli ponad 6 mln osób), czyli podobnie jak w USA (32 proc.) i Wielkiej Brytanii (33 proc.), a nieco więcej niż w Niemczech (28 proc.) i Włoszech (29 proc.).

Kluczowe znaczenie dla polskiego sposobu korzystania z internetu mają ceny dostępu do sieci. Podczas gdy w krajach zachodnich internauci są skłonni płacić więcej za bardzo wysoką jakość usług, Polacy zadowalają się niezłymi usługami, pod warunkiem że dostępne są w niskiej cenie. Za skorzystanie z bezprzewodowego Internetu szerokopasmowego płaci się u nas średnio 12 euro miesięcznie.

Zbyt wysoki koszt usług jest najważniejszą z przyczyn, dla których aż 45 proc. polskich internautów nie korzysta z mobilnego internetu szerokopasmowego. Jako drugi powód badane osoby wymieniały słabą jakość połączenia. Mimo to mało kto decyduje się na zmianę operatora. Przyznała się do tego tylko jedna trzecia badanych.

– Polacy są niezwykle lojalnymi klientami sieci komórkowych – komentuje Katarzyna Pąk. – Aż 62 proc. z nas pozostaje wiernych jednemu operatorowi, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na kilkanaście lat istnienia rynku operatorskiego w naszym kraju.

Jedną trzecią polskich internautów można uznać za zaawansowanych użytkowników sieci – wynika z raportu Ericsson ConsumerLab. Niecałe 60 proc. korzysta z internetu przez smartfony.

Badanie to było w Polsce prowadzone już po raz trzeci od 2006 roku, a jego wyniki są reprezentatywne dla 18,5 mln naszych użytkowników internetu, czyli 65 proc. społeczeństwa. Analiza ta pokazuje, że pod wieloma względami można nas uznać za innowacyjnych, jednak odstajemy od Europy pod względem sposobu, w jaki korzystamy z zasobów Internetu. Robimy to najczęściej (79 proc.) za pomocą laptopa, w tylko 58 proc. czyni to za pośrednictwem telefonu komórkowego. Tablety znalazły się u nas dopiero na siódmym miejscu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu