Polacy nie korzystają z internetu przez smartfony

Polakom smartfony służą głównie do rozmów telefonicznych. Z internetu za ich pośrednictwem korzysta niewiele osób

Publikacja: 23.02.2012 21:08

Polacy nie korzystają z internetu przez smartfony

Foto: HTC

Polacy kupili w ubiegłym roku 3,4 mln smartfonów, a liczba wszystkich tych urządzeń na naszym rynku zbliża się do 6 mln. Jednak mało kto chce korzystać z ich podstawowej funkcji, jaką jest dostęp do internetu.

– Mobilny internet wciąż jest w naszym kraju usługą marginalną – mówi rpkom.pl Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay obsługującej płatności mobilne. – Mimo, że Polacy kupują coraz więcej smartfonów, to nie używają ich do surfowania w sieci. To efekt m.in. zbyt wysokich opłat za mobilny internet oraz niewiedzy na temat tego, jak posługiwać się takimi urządzeniami.

– Szacuję, że smartfony odpowiadają za około 40 proc. ruchu w sieci transmisji danych. Ten rok przyniesie ich dalszą popularyzację i spadek cen – ocenia Miroslav Rakowski, prezes PTC.

Taki jest udział smartfonów w internecie mobilnym, a jak to wygląda na tle całego ruchu w sieci? Opublikowany w styczniu raport Gemiusa ocenia udział otwieranych za pomocą smartfonów witryn internetowych w ogólnym ruchu na zaledwie 1,65 proc. Jak twierdzi Robert Hałacz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Gemius Polska, odsetek ten urósł w ciągu pół roku zaledwie o 0,5 proc.

Należy pamiętać, że liczba ta dotyczy tylko odsłon stron WWW, a użytkownicy smartfonów korzystają z sieci również za pomocą aplikacji mobilnych. Mimo to surfowanie jest jednym z podstawowych zastosowań tych urządzeń.

Co ciekawe, największy udział w przeglądaniu internetu mają niezbyt popularne w Polsce urządzenia firmy Apple – za 9 proc. ruchu w sieci mobilnej odpowiadają iPhone’y (mające ok. 1 proc. rynku smartfonów), a za 21 proc. – iPady. Na dalszych miejscach znalazły się smartfony Samsunga, Nokii i Sony Ericssona.

O tym, że Polacy stronią od surfowania przez komórki, mówią badania przeprowadzone wśród internautów przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w październiku 2011 roku.

– Zdziwiło mnie podejście badanej grupy osób do smartfonów, które służą przede wszystkim jako zwykłe komórki, bez dostępu do internetu. Pełnię ich funkcjonalności wykorzystuje zaledwie 9-17 proc. ankietowanych – powiedział rpkom.pl Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Interactive Intelligence, na zlecenie której wykonany był sondaż. – Ludzi wciąż odstraszają od smartfonów wysokie koszty transmisji danych.

– Operatorzy, zamiast pasywnie promować mobilny internet, powinni pomyśleć raczej o edukacji użytkowników i przełamywaniu barier wynikających ze strachu o wysokie rachunki telefoniczne – dodaje Kułakowski.

Polacy kupili w ubiegłym roku 3,4 mln smartfonów, a liczba wszystkich tych urządzeń na naszym rynku zbliża się do 6 mln. Jednak mało kto chce korzystać z ich podstawowej funkcji, jaką jest dostęp do internetu.

– Mobilny internet wciąż jest w naszym kraju usługą marginalną – mówi rpkom.pl Henryk Kułakowski, prezes firmy MassPay obsługującej płatności mobilne. – Mimo, że Polacy kupują coraz więcej smartfonów, to nie używają ich do surfowania w sieci. To efekt m.in. zbyt wysokich opłat za mobilny internet oraz niewiedzy na temat tego, jak posługiwać się takimi urządzeniami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu