Heyah atakuje mobilny rynek komunikatorem

Wolność w internetowej sieci Heyah ma od dziś nowe imię. To Freeyah – czyli komunikator internetowy, który Polska Telefonia Cyfrowa zaproponuje klientom swojej młodzieżowej marki. W ten sposób komórkowa sieć chce pogodzić różne cele: uprzedzić ekspansje mobilnych aplikacji niezależnych deweloperów, podnieść swoje przychody i odebrać klientów konkurencji. Operator nie zapomniał także o zmianach w podstawowej ofercie usług Heyah, które mimo wszystko pozostaną motorem sprzedaży w tym roku. A plany są ambitne

Publikacja: 05.03.2012 14:06

Heyah atakuje mobilny rynek komunikatorem

Foto: ROL

Dzisiaj wieczorem Polska Telefonia Cyfrowa rozpocznie kampanię reklamową usług pod marką Heyah. Nowym wyróżnikiem oferty będzie mobilny komunikator pod nazwa Freeyah. – To chyba pierwsza na skalę globalną tego typu aplikacja opracowana przez operatora. Przełomem jest postawienie na mobilną sieć, jako medium dla mobilnych aplikacji komunikacyjnych. Dzisiaj korzystają one głównie z WiFi – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Miroslav Rakowski, prezes zarządu PTC.

Operator kieruje komunikator zarówno do własnej bazy marki Heyah, jak również do klientów korzystających z sieci innych operatorów (jak „obcy” traktowani są także użytkownicy TakTak i T-Mobile). Różnice są w benefitach. Klienci innych niż Heyah sieci mogą za pomocą aplikacji komunikować się głosowo i tekstowo, konsumując w sposób właściwy dla swojej taryfy transmisję danych.

Klienci Heyah w zasięgu swojej sieci korzystają z Freeyah bez zużycia pakietów transmisji danych pod warunkiem jednak wykupienia jednej z dwóch nowych paczek: 600 MB za 15 zł lub 1,2 GB za 25 zł.To szansa dla PTC na podniesienie ARPU. W przypadku kart pre-paid wynosiło ono w ub.r. około 13 zł.

Z technicznego punktu widzenia komunikator, to kolejna po m.in. Skype’ie, czy Viberze aplikacja umożliwiająca użytkownikom smart fonów komunikację głosową i tekstową po sieci IP. Użytkownicy PTC swojego czasu korzystali też w podobnej formule z Gadu-Gadu (w szczycie popularności kilkadziesiąt tysięcy użytkowników). Nowa aplikacja jest bezpłatna do pobrania na platformę iOS i Androida.

– Wychodzimy naprzeciw nowym trendom. W Holandii na przykład komunikacja tekstowa za pośrednictwem mobilnych komunikatorów zdegradowała rynek SMS. Operatorzy muszą się na to przygotować  – mówi Grzegorz Bors, członek zarządu PTC i szef marketingu operatora. Upowszechnienie mobilnych aplikacji komunikacyjnych niezależnych wydawców, to dla operatorów niemal same straty (nie zyskują nawet na zwiększonej transmisji danych, bo komunikatory korzystają głównie z sieci WiFi). Własna aplikacja daje szansę na wykorzystanie trendu do zwiększenia udziału w rynku. Ponadto  Miroslav Rakowski sugerował natomiast, że VoIP będzie ważnym elementem technologicznym usług w sieciach LTE. – Tak w praktyce będzie wyglądał handover z sieciami LTE – powiedział.

Freeyah, w przeciwieństwie do innych komunikatorów, nie umożliwia dzisiaj wykonywania połączeń na numery telefoniczne w innych sieciach stacjonarnych i komórkowych. – Technicznie to oczywiście byłoby możliwe, ale naszym celem jest budowanie bazy użytkowników tej aplikacji. Połączenia poza sieć obniżałyby motywację – mówi Grzegorz Bors. Według niego projekt jest pionierski na skalę grupy Deutsche Telekom. Aplikację dla PTC opracowała firma Ascomp. Według Borsa komunikator będzie się rozwijał. Z czasem ma pozwalać na przesyłanie dużych plików multimedialnych oraz wideokonferencje.

Prezes PTC potwierdził też, to, o czym pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. Freeyah zostanie wsparty wachlarzem tanich smartfonów.  Ma się ona pokazać w poniedziałek wieczorem na stronie WWW Heyah.  Operator połączy je z ofertą typu MIX. W ten sposób telekom będzie kusił użytkowników Heyah do stopniowej migracji na ofertę abonamentową.

Komunikator będzie fundamentem promocji marki Heyah w tym roku. PTC ma ambitne plany sprzedażowe – 1 mln przyłączeń netto w tym roku (trzeba pamiętać o obowiązujących w PTC od zeszłego roku liberalnych zasadach statystyk aktywnych klientów) – przy czym aplikację, wedle spodziewań PTC pobierze ok. 300 tys. użytkowników, co jednak oznacza, że realnie PTC liczy głównie na dystrybucję tradycyjnych usług w sieci mobilnej. Wraz z wprowadzeniem aplikacji Freyeah nastąpią logiczne zmiany w podstawowej ofercie: darmowe SMS wewnątrz sieci Heyah, jak również darmowe połączenia z numerami w tej sieci po doładowaniu konta na minimum 30 zł.

PTC nie chce odpowiedzieć na pytanie o aktualną bazę kliencką Heyah, ale można ją szacować na około 3,5 mln aktywnych kart SIM (połowa bazy pre-paid).

KOMENTARZ

Grzegorz Bernatek, analityk Audytela

Projekt PTC adresuje problem rezygnacji użytkowników z tradycyjnych usług, takich jak SMS i MMS. Daje alternatywę w postaci pozbawionego ograniczeń komunikatora, pod warunkiem aktywnego korzystania z usług transmisji danych. Takie posunięcie zabezpiecza przed utratą przychodów, a nawet więcej: daje możliwość sprzedaży dodatkowych usług i aplikacji na bazie dostępu do internetu.

W zasadzie oferta wszystkich operatorów jest skupiona na taryfach dedykowanych do smartfonów. Dotychczas dotyczyło to głównie oferty abonamentowej. Pomysł PTC jest o tyle nowatorski, że przeznaczony dla stosunkowo mało zagospodarowanej grupy użytkowników oferty pre-paid.

Dzisiaj wieczorem Polska Telefonia Cyfrowa rozpocznie kampanię reklamową usług pod marką Heyah. Nowym wyróżnikiem oferty będzie mobilny komunikator pod nazwa Freeyah. – To chyba pierwsza na skalę globalną tego typu aplikacja opracowana przez operatora. Przełomem jest postawienie na mobilną sieć, jako medium dla mobilnych aplikacji komunikacyjnych. Dzisiaj korzystają one głównie z WiFi – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Miroslav Rakowski, prezes zarządu PTC.

Operator kieruje komunikator zarówno do własnej bazy marki Heyah, jak również do klientów korzystających z sieci innych operatorów (jak „obcy” traktowani są także użytkownicy TakTak i T-Mobile). Różnice są w benefitach. Klienci innych niż Heyah sieci mogą za pomocą aplikacji komunikować się głosowo i tekstowo, konsumując w sposób właściwy dla swojej taryfy transmisję danych.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu