MAiC zapowiada drugą odsłonę kampanii cyfryzacyjnej DVB-T

Zapowiedział to dzisiaj Igor Ostrowski, wiceminister administracji i cyfryzacji, na debacie na temat cyfryzacji telewizji zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Informatyczne

Publikacja: 08.05.2012 18:11

MAiC zapowiada drugą odsłonę kampanii cyfryzacyjnej DVB-T

Foto: ROL

Ostrowski podtrzymał też, że mimo nasilających się obaw o przygotowanie Polaków do przejścia na cyfrowe nadawanie, rząd nie zamierza przesuwać ostatecznego wyłączenia nadawania analogowego w Polsce z 31 lipca 2013 r. na późniejszy termin. – Takie zmiany mogą dotyczyć wcześniejszych odłączeń na mniejszych obszarach, ale w żadnym wypadku nie będą dotyczyły ostatecznego terminu – mówił. Rząd rozważyłby taką możliwość, gdyby w badaniach nasycenia rynku telewizorami oraz dekoderami do odbioru sygnału DVB-T wyszło, że jest ono niewystarczające.

W planach rząd ma też powołanie forum naziemnej telewizji cyfrowej wspólnie z nadawcami, których kanały są nadawane w ramach tej usługi. Forum ma omówić nowy etap kampanii edukacyjnej na temat przejścia na DVB-T, która miałaby ruszyć jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012. –  Zamówione przez nas badanie wykazało, że ponad 80 proc. Polaków wie o zachodzącej zmianie. Problem w tym, że ta wiedza nie determinuje w nich żadnych działań. Do działania mogą ich zmusić dopiero emocje i taki będzie cel kampanii. Ma być w niej jasno powiedziane, w jakich miejscach można kupić sprzęt, który spełnia rządowe rozporządzenie i umożliwia odbieranie naziemnej telewizji cyfrowej – mówił Ostrowski. Na drugi etap kampanii cyfryzacyjnej na ten rok MAiC ma w budżecie zarezerwowane tylko 2 mln zł.

O nowych planach promocyjnych rządu nadawcy usłyszeli wczoraj pierwszy raz.

Każda kampania jest dla nich jednak dobrą informacją, bo problemem staje się teraz oprócz społecznego braku wiedzy na temat całego procesu zakup urządzeń nieprzystosowanych do tych wymagań. Nie wystarczy, żeby telewizor czy dekoder odbierał sygnał kodowany w systemie MPEG-4. Ważny jest też symbol kodeku wideo (właściwy to H.264/AVC), a o tym ludzie już zazwyczaj nie pamiętają. – Całość specyfikacji to bardzo skomplikowany zapis, nie wiem, jak radziły sobie z tym inne kraje, ale dobry byłby np. pomysł z nalepkami homologacyjnymi dla odpowiedniego sprzętu – zauważała Monika Mizielińska-Chmielewska, dyrektor spółki Media Trend, Centrum Komunikacji Medialnej. Jej zdaniem odbiorniki mogłyby podlegać obowiązkowej państwowej homologacji połączonej ze znakowaniem.

Krzysztof Lemiech z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji przypominał jednak, że kontrole państwowe uprzednie (czyli kontrole zamówionych urządzeń przed ich sprzedażą) na granicach wewnątrz UE są sprzeczne z zasadą wolnego handlu zapisaną w Traktacie Rzymskim. A pomysł z dobrowolnym znakowaniem sprzętu już w Polsce był, ale nie doszło do jego realizacji. – Wykonaliśmy znaczek i zarejestrowaliśmy go w urzędzie patentowym, ale pojawiły problemy, które uniemożliwiły jego użycie  – tłumaczył. Firmy po prostu dotąd nie chciały go stosować.

Zdaniem Katarzyny Nietykszy z GK Eficom Polska mogłaby wystarać się o dodatkowe środki na promowanie i wspieranie cyfryzacji telewizji naziemnej w UE. – W Brukseli są środki zwłaszcza na cele związane ze zwalczaniem wykluczenia cyfrowego – przekonywała. Branża obawia się jednak, że taka forma pomocy musiałaby potem zostać zwrócona z uwagi na faworyzowanie wyłącznie jednego sposobu nadawania. Analogicznej pomocy mogliby się wtedy domagać właściciele kablówek i platform satelitarnych.

Ostrowski podtrzymał też, że mimo nasilających się obaw o przygotowanie Polaków do przejścia na cyfrowe nadawanie, rząd nie zamierza przesuwać ostatecznego wyłączenia nadawania analogowego w Polsce z 31 lipca 2013 r. na późniejszy termin. – Takie zmiany mogą dotyczyć wcześniejszych odłączeń na mniejszych obszarach, ale w żadnym wypadku nie będą dotyczyły ostatecznego terminu – mówił. Rząd rozważyłby taką możliwość, gdyby w badaniach nasycenia rynku telewizorami oraz dekoderami do odbioru sygnału DVB-T wyszło, że jest ono niewystarczające.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu