A.T. Kearney: bez zmian polityki nie będzie Agendy Cyfrowej

Publikacja: 25.10.2012 14:44

– Zachowanie aktualnego modelu polityki kształtowania rynku telekomunikacyjnego nie doprowadzi do zmiany penetracji szerokopasmowym internetem w Polsce. Bez określenia strategii rozwoju rynku telekomunikacyjnego, zapewnienia stabilnych ram stabilizacyjnych oraz stymulacji rozwoju e-usług trudno myśleć o realizacji celów agendy cyfrowej – wynik z opublikowanego dzisiaj na konferencji ETNO w Krakowie raportu przygotowanego przez firmę doradczą A.T. Kearney. ETNO grupuje zasiedziałych europejskich operatorów telekomunikacyjnych.

W swojej analizie firma podkreśla, że miniony okres regulacji rynku doprowadził do spadku cen usług, podkopania pozycji Telekomunikacji Polskiej, umocnienia konkurencji, ale niewielkim stopniu do wzrostu zasięgu sieci oraz penetracji usługami dostępowymi. A.T. Kearney zwraca uwagę na stosunkowo nieznaczny odsetek w Polsce linii LLU w stosunku do linii BSA – odmienny do sytuacji w innych krajach Europy. Oznacza to relatywnie niską skłonność operatorów alternatywnych, preferujących w swojej strategii dostęp regulowany, do inwestycje we własną infrastrukturę. Operatorzy sieci kablowych natomiast inwestują raczej w modernizację swoich sieci i nowe usługi, niż w zasięg sieci.

W efekcie, według analiz A.T. Kearney, w 2015 r. zasięg dostępu o przepływności 30 Mb/s wyniesie 16 proc. terenu Polski, podczas gdy cele Agendy Cyfrowej oczekują 100 proc. w 2020 r. A.T. Kearney przewiduje, że bez zmian rynkowej polityki może się to okazać niemożliwe. Wedle firmy badawczej intensywny scenariusz rozwoju rynku wymaga:

1. Wprowadzenie narodowej strategii rozwoju sieci szerokopasmowej, uwzględniającej zapewnienie finansowania:

2. Ustanowienie stabilnych ram regulacyjnych:

3. Stymulowanie rozwoju i popytu na nowoczesne usługi on-line (np. umiejętności cyfrowe, e-zdrowie, inteligentne domy, e-administracja)

Prezentacja z raportu Analiza i możliwe scenariusze rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce

– Zachowanie aktualnego modelu polityki kształtowania rynku telekomunikacyjnego nie doprowadzi do zmiany penetracji szerokopasmowym internetem w Polsce. Bez określenia strategii rozwoju rynku telekomunikacyjnego, zapewnienia stabilnych ram stabilizacyjnych oraz stymulacji rozwoju e-usług trudno myśleć o realizacji celów agendy cyfrowej – wynik z opublikowanego dzisiaj na konferencji ETNO w Krakowie raportu przygotowanego przez firmę doradczą A.T. Kearney. ETNO grupuje zasiedziałych europejskich operatorów telekomunikacyjnych.

W swojej analizie firma podkreśla, że miniony okres regulacji rynku doprowadził do spadku cen usług, podkopania pozycji Telekomunikacji Polskiej, umocnienia konkurencji, ale niewielkim stopniu do wzrostu zasięgu sieci oraz penetracji usługami dostępowymi. A.T. Kearney zwraca uwagę na stosunkowo nieznaczny odsetek w Polsce linii LLU w stosunku do linii BSA – odmienny do sytuacji w innych krajach Europy. Oznacza to relatywnie niską skłonność operatorów alternatywnych, preferujących w swojej strategii dostęp regulowany, do inwestycje we własną infrastrukturę. Operatorzy sieci kablowych natomiast inwestują raczej w modernizację swoich sieci i nowe usługi, niż w zasięg sieci.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu