W ponad 4 proc. polskich domów nie ma telewizora

Z końcem roku badająca telewizyjną oglądalność firma Nielsen Audience Measurement po raz kolejny aktualizowała tzw. uniwersy, czyli zmienne, przez które są ważone codzienne dane dotyczące oglądalności telewizyjnej. To jeden z głównych wniosków.

Z informacji, do jakich dotarł rpkom.pl wynika, że według jej najnowszych estymacji wzrósł odsetek gospodarstw domowych, w których nie ma już telewizora, wzrósł w Polsce w ciągu ostatniego roku z 3,8 proc. do 4,1 proc., co daje ponad 550 tys. domów bez dostępu tradycyjnej telewizji (wszystkich gospodarstw domowych jest bowiem w Polsce według Nielsena ponad 13,5 mln, mieszka w nich 35,6 mln widzów).

To trend powszechny nie tylko w Polsce, idący w parze z tendencją do rezygnowania z tradycyjnej płatnej telewizji i zastępowania jej internetowymi odpowiednikami w rodzaju Netfliksa, Hulu czy Apple TV.  Z najnowszych doniesień Pew Research Center wynika, że w USA z usług płatnej telewizji (kablówek lub platform satelitarnych) korzysta  76 proc. domów. 15 proc. gospodarstw zrezygnowało z płatnej telewizji, a 9 proc. nigdy jej nie subskrybowało.

Najczęstszym powodem rezygnowania z płatnej telewizji w  USA była chęć obniżenia   domowych wydatków (tak podaje 71 proc. badanych), ale aż 64 proc. zrezygnowało z płatnej telewizji, bo wystarczają im programy w Internecie  i  nadawane bezpłatnie.

W Polsce także widać na rynku płatnej telewizji przetasowania. Z estymacji Nielsena wynika, że okrzepł na razie pęd do bezpłatnej telewizji naziemnej jako jedynego źródła telewizji w domu. Takie domy stanowią obecnie 34 proc. wszystkich (niecałe 4,4 mln), i jest to prawie tyle samo, co rok wcześniej.  Najwięcej gospodarstw wciąż korzysta z platform satelitarnych (36 proc., prawie 4,7 mln) i  ich odsetek oraz liczba wzrosły (z 35,3 proc. oraz 4,6 mln), natomiast dostęp do kablówek ma 30 proc. gospodarstw (3,9 mln) i jest to mniej niż rok wcześniej (4 mln czyli 31 proc.).

Jednocześnie rośnie liczba domów, w których stoi dziś już więcej niż jeden telewizor. Obecnie jest ich 23,3 proc.(ponad 3 mln), rok wcześniej było to 22,5 mln (22,5 proc.).

 

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosja wzięła się za koparki kryptowalut

Federalna Służba Celna Rosji wszczęła dochodzenie przeciwko firmie DTPK. Zarzucono jej unikanie opłat celnych ...

Tempo wprowadzania innowacji mocno przyspieszyło

Wkraczamy w erę postcyfrową, w której cyfryzacja nie wystarczy już do odniesienia sukcesu. Kluczowa ...

Porsche inwestuje w startup, który zrewolucjonizuje nocną jazdę

Porsche zainteresowane jest stworzoną przez izraelski start-up TriEye kamerą, która dzięki technologii bliskiej podczerwieni ...

Wojna o noclegi: Fairbnb nową konkurencją dla Airbnb

Portale, które oferują wynajem krótkoterminowy, pozwalają na obniżenie kosztów podróży i doświadczenie lokalnego stylu ...