5G to rewolucja w motoryzacji. Nie tylko pojazdy autonomiczne

Autonomiczny autobus Volvo testowany w Singapurze pod kątem bezpieczeństwa pieszych i osób korzystających z różnych elektrycznych jeździków
Bloomberg

W roku 2024 liczba użytkowników sieci 5G wyniesie 1,9 mld, a nowa technologia znajdzie się w zasięgu 45 proc. światowej populacji. Oznacza to ogromne zmiany dla branży motoryzacyjnej.

Takie dane podaje najnowszy raport Ericsson Mobility. Jest bardziej optymistyczny od tego z jesieni 2018 roku, kiedy szwedzki koncern Ericsson prognozował, że korzystających z 5G będzie 1,5 mld. Zdaniem analityków firmy w roku 2024 sieci 5G będą obsługiwać 35 proc. globalnego transferu danych w sieciach mobilnych. W ciągu pięciu lat pojawi się 400 mln subskrypcji mobilnych usług szerokopasmowych.

Ponieważ przybywa sieci 5G, a odpowiednie urządzenia stają się coraz bardziej dostępne, do końca tego roku na świecie powinno być ponad 10 mln subskrypcji 5G.

CZYTAJ TAKŻE: Auta coraz mniej ludzkie

Ericsson oczekuje, że rozwój technologii będzie najszybszy w Ameryce Północnej, gdzie odsetek użytkowników 5G wśród klientów sieci komórkowych w 2024 r. wyniesie już 63 proc. Na drugim miejscu byłaby Azja Północno-Wschodnia (47 proc.), zaś na trzecim Europa (40 proc.). – Sieć 5G rozwija się w szybkim tempie. Wywrze pozytywny wpływ na życie ludzi i firm, a jej korzyści wykraczają poza internet rzeczy i przemysł 4.0 – komentuje Fredrik Jejdling, wiceprezes Ericssona.

5G umożliwi połączenie z internetem nawet 100 urządzeń mobilnych na mkw. i z 14-krotnie większą prędkością niż obecnie. To oznacza, że do smartfonów i komputerów dołączą tysiące innych urządzeń. Także w motoryzacji i nie chodzi tu tylko o składające auta roboty sterowane i porozumiewające się ze sobą za pomocą 5G. Auta będą mogły bez problemu porozumiewać się z infrastrukturą drogową.

CZYTAJ TAKŻE: Apple rzuca wyzwanie motoryzacyjnym gigantom

W ciągu trzech–pięciu lat pojawią się takie rozwiązania, jak pojazdy autonomiczne, czy szyby wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (AR). Np. przednia i boczne szyby samochodu będą mogły zmienić się w ekrany prezentujące informacje z różnych źródeł. Wyświetlą komunikat z pobliskiej restauracji o ostatnim wolnym stoliku lub pomogą bezpiecznie wyprzedzić inny pojazd.

Nowa technologia trafi do samochodowych centrów rozrywki. Namiastką tego jest już choćby rozwiązanie Tesli, które umożliwia grę z użyciem kierownicy i pedałów
(oczywiście na postoju, choć w przypadku aut autonomicznych ten warunek nie będzie już konieczny).

CZYTAJ TAKŻE: Kierowcy będą mogli grać w Teslach. Za pomocą kierownicy i pedałów

Ponieważ samochody autonomiczne będą korzystały z sieci 5G, budzi to obawy o bezpieczeństwo w razie jej zakłóceń lub hakowania. To największe wyzwanie, które stoi obecnie przed inżynierami branży motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

„Plaga” rozprzestrzenia się szybciej niż chiński koronawirus

Gdy śmiertelny wirus rozprzestrzenia się w Chinach, rekordy popularności bije aplikacja mobilna, która pozwala ...

Turystyka w dobie wirusa? Firma z Poznania ma pomysł na kampery

Wynajmig.pl wie, jak ominąć gwarne hotele i zatłoczone miejsca. Z pomocą przychodzi ekonomia współdzielenia. ...

Zyski Samsunga topnieją przez smartfony i karty pamięci

Nie tylko Apple spodziewa się za czwarty kwartał 2018 r. wyników gorszych niż wcześniej ...

Powrót do przeszłości. Commodore 64 znów trafia na sklepowe półki

Kultowy komputer z lat osiemdziesiątych wraca do sklepów. Odświeżony, pojawi się w polskich sklepach ...

Jak rejestrować domeny globalne bez pośredników

Tylko jedna firma w Polsce może świadczyć usługi rejestracji domen bez pośredników. Biorąc pod ...

Właściciel Onetu na zakupach w sieci. Czy to początek fali przejęć?

Ringier Axel Springer Media, właściciel Onetu, kupuje popularne serwisy nieruchomościowe Gratka.pl i Morizon.pl. Goni ...