5G to rewolucja w motoryzacji. Nie tylko pojazdy autonomiczne

Autonomiczny autobus Volvo testowany w Singapurze pod kątem bezpieczeństwa pieszych i osób korzystających z różnych elektrycznych jeździków
Bloomberg

W roku 2024 liczba użytkowników sieci 5G wyniesie 1,9 mld, a nowa technologia znajdzie się w zasięgu 45 proc. światowej populacji. Oznacza to ogromne zmiany dla branży motoryzacyjnej.

Takie dane podaje najnowszy raport Ericsson Mobility. Jest bardziej optymistyczny od tego z jesieni 2018 roku, kiedy szwedzki koncern Ericsson prognozował, że korzystających z 5G będzie 1,5 mld. Zdaniem analityków firmy w roku 2024 sieci 5G będą obsługiwać 35 proc. globalnego transferu danych w sieciach mobilnych. W ciągu pięciu lat pojawi się 400 mln subskrypcji mobilnych usług szerokopasmowych.

Ponieważ przybywa sieci 5G, a odpowiednie urządzenia stają się coraz bardziej dostępne, do końca tego roku na świecie powinno być ponad 10 mln subskrypcji 5G.

CZYTAJ TAKŻE: Auta coraz mniej ludzkie

Ericsson oczekuje, że rozwój technologii będzie najszybszy w Ameryce Północnej, gdzie odsetek użytkowników 5G wśród klientów sieci komórkowych w 2024 r. wyniesie już 63 proc. Na drugim miejscu byłaby Azja Północno-Wschodnia (47 proc.), zaś na trzecim Europa (40 proc.). – Sieć 5G rozwija się w szybkim tempie. Wywrze pozytywny wpływ na życie ludzi i firm, a jej korzyści wykraczają poza internet rzeczy i przemysł 4.0 – komentuje Fredrik Jejdling, wiceprezes Ericssona.

5G umożliwi połączenie z internetem nawet 100 urządzeń mobilnych na mkw. i z 14-krotnie większą prędkością niż obecnie. To oznacza, że do smartfonów i komputerów dołączą tysiące innych urządzeń. Także w motoryzacji i nie chodzi tu tylko o składające auta roboty sterowane i porozumiewające się ze sobą za pomocą 5G. Auta będą mogły bez problemu porozumiewać się z infrastrukturą drogową.

CZYTAJ TAKŻE: Apple rzuca wyzwanie motoryzacyjnym gigantom

W ciągu trzech–pięciu lat pojawią się takie rozwiązania, jak pojazdy autonomiczne, czy szyby wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (AR). Np. przednia i boczne szyby samochodu będą mogły zmienić się w ekrany prezentujące informacje z różnych źródeł. Wyświetlą komunikat z pobliskiej restauracji o ostatnim wolnym stoliku lub pomogą bezpiecznie wyprzedzić inny pojazd.

Nowa technologia trafi do samochodowych centrów rozrywki. Namiastką tego jest już choćby rozwiązanie Tesli, które umożliwia grę z użyciem kierownicy i pedałów
(oczywiście na postoju, choć w przypadku aut autonomicznych ten warunek nie będzie już konieczny).

CZYTAJ TAKŻE: Kierowcy będą mogli grać w Teslach. Za pomocą kierownicy i pedałów

Ponieważ samochody autonomiczne będą korzystały z sieci 5G, budzi to obawy o bezpieczeństwo w razie jej zakłóceń lub hakowania. To największe wyzwanie, które stoi obecnie przed inżynierami branży motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Można już wymieniać kości. Polskie żebro 3D robi furorę

W klinice Tokuda Hospital w Sofii chirurdzy wszczepili pacjentowi wykonany w technologii druku 3D ...

Dyrektor NASK: Obywatel i demokracja w cywilizacji cyfrowej

Aby zredukować zagrożenia związane z nowymi technologiami ICT potrzebujemy mocnego oparcia w poszanowaniu godności ...

MacBooki do wymiany. Apple ostrzega klientów

Firma Apple zwróciła się do swoich klientów w sprawie „ograniczonej liczby 15-calowych MacBooków Pro ...

Gwiazda YouTube’a z dożywotnim zakazem gry w Fortnite’a

FaZe Jarvis, gwiazda YouTube’a i profesjonalny gracz został dożywotnio usunięty z serwerów Fortnite’a za ...

Rosyjski dron nie zabije, a tylko oślepi i powali

Do rąk rosyjskich sił bezpieczeństwa trafił dron, którego zadaniem ma być obezwładnienie wrogów przy ...

Człowiek pokonał wreszcie sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja (AI) od kilku lat pokazuje ludziom swoje imponujące możliwości, wygrywając z przedstawicielami ...