Święta i Nowy Rok 2017/2018: wyraźny spadek popularności SMSu

Publikacja: 04.01.2018 10:07

Około 217 mln krótkich wiadomości tekstowych (SMS) wysłali w święta Bożego Narodzenia oraz w sylwestra i Nowy Rok użytkownicy Orange Polska – wynika z danych przygotowanych przez telekom dla „Rzeczpospolitej”. To o 11,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Może to być sygnał, że globalny trend odchodzenia osób indywidualnych od liczących sobie blisko ćwierć wieku SMS-ów na rzecz komunikacji za pomocą aplikacji dotarł na dobre do Polski.

Już w ostatnich kilku latach liczba komórkowych wiadomości tekstowych lekko malała, w 2016 r. spadła o 3,3 proc., ale nadal utrzymywaliśmy się powyżej średniej unijnej i na osobę przypadały 83 wiadomości (w Unii Europejskiej średnio 64).

Tym razem zanosi się jednak na dużo mocniejszą negatywną reakcję. Zanosi się, bo nie ma jeszcze danych za cały 2017 rok. Wiadomo jednak, że w okresie ostatnich świąt spadek ich liczby odnotował nie tylko Orange Polska.

Podobną skalę spadku odnotował w Wigilię i Nowy Rok operator sieci Play. Marcin Gruszka, rzecznik telekomu, nie podzielił się jednak z nami dokładną liczbą. Dopiero w filmie na blogu korporacyjnym podał, że w wigilię Bożego Narodzenia klienci Play wysłali w tym roku 90 mln wiadomości. Odnotował też, że nieco wzrosła liczba wysłanych MMS-ów (do 5 mln), przy czym ich popularność jest nieznaczna w zestawieniu z wiadomościami tekstowymi.

T-Mobile Polska mówi tylko o tendencjach. Spadek o około 10 proc. widoczny był w Wigilię, a w kolejnych dniach sięgał już tylko 4–5 proc., zaznacza Konrad Mróz z biura prasowego T-Mobile.

– SMS-y nadal pozostają bardzo popularną formą komunikacji – mówi Konrad Mróz i przestrzega, aby z danych z ostatnich dni 2017 roku nie wyciągać pochopnych wniosków. – W 2017 roku nasi klienci wysyłali zbliżoną liczbę SMS-ów jak w roku 2016 – informuje.

Pozostali operatorzy, w tym sieć Plus, mówią jednak także o tendencji spadkowej i nie bez powodu stronią od publikacji świątecznych statystyk.

Wśród ekspertów pojawiają się opinie, że 2017 r. był spadkowy, a 2018 r. przynieść może wręcz tąpnięcie wywołane m.in. zmianami w prawie.

Powodów, dla których akurat w święta wysyłamy mniej SMS-ów, może być kilka, w tym chęć nawiązaniu osobistego kontaktu, czy po prostu przemijająca moda.

Wszyscy operatorzy komórkowi, jak jeden mąż wskazują, że ich klienci wykorzystują coraz większe ilości transmisji danych. To efekt inwestycji w sieci 4G, popularyzacji smartfonów i użytkowania mediów społecznościowych, w których w tym roku roiło się od specjalnych grafik i rodzinnych zdjęć z życzeniami dla znajomych i obserwujących. Zamiast pisać SMS i wysyłać do całej listy adresowej, coraz częściej – szczególnie osoby młodego pokolenia, ale nie tylko – używały do tego celu komunikatorów.

Jak podaje Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange, w święta i sylwestra w sieci jego firmy przetransferowano ponad 8 mln gigabajtów, czyli o 81 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwyżki transmisji danych w pomarańczowej sieci LTE przekroczyły zaś 160 proc.

– W obu okresach (świąt i sylwestra – red.) klienci LTE przesłali ponad 165 proc. więcej danych niż w analogicznym okresie roku 2016. Rośnie też ilość danych przesyłanych w sieci 3G – mówi Mróz.

Rzecznik Play ponownie skalę wykorzystania transmisji podał w swoim filmie. Odnotował średnio 60-proc. wzrost transmisji danych w święta i na przełomie roku. W dniach 24-26 grudnia klienci telekomu zużyli 6,34 mln GB danych (wzrost o 58 proc. rok do roku), a 31 grudnia i 1 stycznia 4,35 mln GB (wzrost o 60 proc.). 

O ile SMS-y w korespondencji prywatnej wypierają inne środki przekazu informacji, o tyle w biznesie krótka wiadomość tekstowa ma się ponoć bardzo dobrze. Przekonują o tym przedstawiciele firm działających w obszarze marketingu. Niestraszna jest im dyrektywa unijna (tzw. RODO), która wejdzie w życie w tym roku.

–  Liczba SMS-ów przesyłanych przez polskie sieci komórkowe w ostatnich latach obniżała się, ale w niewielkim stopniu, powodując, że na tle innych krajów wypadaliśmy jako relatywnie silny rynek pod tym względem. Naszym zdaniem w 2017 r. tempo spadku przyspieszyło, a w 2018 zobaczymy nawet kilkuprocentową obniżkę. Powodów jest kilka. Z jednej strony użytkownicy wybierają wygodniejsze i bardziej funkcjonalne metody kontaktu, takie jak komunikatory pozwalające także na rozmowy wideo. Z drugiej, dyrektywa RODO wprowadzająca wysokie kary za korzystanie z danych osobowych bez zgody właściciela. Oceniamy, że w II półroczu br. zobaczymy silny spadek liczby SMS-ów – mówi Grzegorz Bernatek, główny analityk w firmie doradczej Audytel.

Analitycy wskazują też, że pojawiła się i upowszechnia nowa funkcja wiadomości tekstowej, przy tzw. dwuczynnikowej autoryzacji przy logowaniu do konta, stosowanej w e-commerce czy w bankowości elektronicznej.

– W komunikacji między osobami rolę SMS coraz częściej przejmują aplikacje mobilne i komunikatory, takie jak Messenger, WhatsApp czy Skype. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli spojrzymy na statystyki dotyczące ruchu wiadomości generowanych w modelu a2p (ang. aplikacja do osoby), które obejmują m.in. alerty, powiadomienia oraz SMS-y marketingowe. Takich wiadomości w sieciach operatorów przybywa w tempie 15–20 proc. rocznie. Trudno sobie wyobrazić, aby aplikacje mobilne mogły przejąć rolę SMS-ów w tym obszarze. Dlatego nie spodziewam się drastycznego wzrostu tempa spadku całkowitej liczby SMS-ów w kolejnych latach. Być może nawet kiedyś zobaczymy wzrost – uważa Aleksander Siczek, menedżer ds. rozwoju biznesu w firmie Infobip.

Według danych firmy analitycznej Ovum w 2018 r. liczba SMS-ów wysłanych rocznie w tym modelu A2P (ang. aplikacja do osoby) wyniesie 2,9 biliona. Dla porównania pięć lat wcześniej było ich 1,4 biliona.

Z ustaleń Infobip, wynika, że w okresie od tzw. black friday do świąt brytyjskie sklepy wysłały do swoich klientów 40 mln SMS-ów. W Polsce zaś obserwowane jest coraz większe zainteresowanie usługą powiadomień SMS ze strony samorządów. Za ich pośrednictwem urzędnicy przypominać mogą o niezapłaconym podatku, ostrzegają przed zagrożeniami czy informują o wydarzeniach kulturalnych w miejscu zamieszkania.

Z jednej strony obawiamy się więc SMS-ów premium, z drugiej – częściej godzimy się na informację tekstową na numer telefonu mówiącą, że producent biżuterii rozpatrzył reklamację, a szewc czeka z naprawionym obuwiem.

Około 217 mln krótkich wiadomości tekstowych (SMS) wysłali w święta Bożego Narodzenia oraz w sylwestra i Nowy Rok użytkownicy Orange Polska – wynika z danych przygotowanych przez telekom dla „Rzeczpospolitej”. To o 11,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Może to być sygnał, że globalny trend odchodzenia osób indywidualnych od liczących sobie blisko ćwierć wieku SMS-ów na rzecz komunikacji za pomocą aplikacji dotarł na dobre do Polski.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu