Prawie 33 mln zł kary dla UPC Polska m.in. za niedozwolone klauzule

Publikacja: 13.08.2019 12:27

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 32,86 mln zł kary na UPC Polska za stosowanie niedozwolonych klauzul, w tym m.in. za jednostronne wprowadzenie wyższych opłat.

Decyzja nie jest prawomocna. UPC Polska już zapowiada, że od decyzji tej odwoła się. Jak czytamy w stanowisku przekazanym nam przez Michała Furę, kablówka uważa, że decyzja UOKIK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku.

UOKIK za niedozwolone uznał zapisy określające m.in. jaka czynność po stronie operatora stanowi zmianę warunków umowy.

Po pierwsze, wątpliwości urzędu wzbudził zapis, że UPC gwarantuje tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. „Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. Wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. Potem je im wyłączano” – podaje urząd.

Po drugie, UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy.
„W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn” – uważa urząd.

Trzecią sprawą, którą zakwestionował UOKiK było wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów. „UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn” – podaje urząd.

Kara dotyczy także praktyk, w których UPC obciążał konsumenta kosztami wizyty technika (50 zł) decydując arbitralnie, że była ona nieuzasadniona. „Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji” – czytamy w komunikacie.

W końcu urząd uznał za „zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak”.

UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. „Tym samym klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC” – uważa UOKiK.

Zgodnie z decyzją UOKiK, UPC Polska ma poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika oraz przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie.

„Choć doceniamy uwagę, jaką UOKIK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku” – czytamy w stanowisku  UPC Polska.

„Decyzja UOKIK nie jest prawomocna. Wspierani opiniami szanowanych autorytetów prawniczych odwołamy się od niej, oczekując, że sądy potwierdzą słuszność naszych argumentów” – dodano.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 32,86 mln zł kary na UPC Polska za stosowanie niedozwolonych klauzul, w tym m.in. za jednostronne wprowadzenie wyższych opłat.

Decyzja nie jest prawomocna. UPC Polska już zapowiada, że od decyzji tej odwoła się. Jak czytamy w stanowisku przekazanym nam przez Michała Furę, kablówka uważa, że decyzja UOKIK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu