Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w I półroczu 2019 r.: zmiany cenników mogą się przesunąć

Publikacja: 29.08.2019 19:40

Giełdowi inwestorzy dobrze ocenili opublikowane w czwartek rano wyniki finansowe grupy Cyfrowy Polsat za II kwartał i pierwsze półrocze br.. Kurs akcji Cyfrowego Polsatu zyskiwał w ciągu dnia ponad 4 proc. po tym jak zyski grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza okazały się nieco wyższe niż wynikało ze średniej prognoz biur maklerskich.

Ostatecznie, przy ponad 5,7 mld zł przychodu, według obowiązujących aktualnie standardów i uwzględniając przejętą Netię, skonsolidowana EBITDA grupy w ciągu sześciu miesięcy br. wyniosła 2,1 mld zł, a zysk netto 566 mln zł. Dla tych danych nie ma liczb porównywalnych z 2018 roku.

Przy wyłączeniu standardu MSSF16, zgodnie z którym obliczono te dane, w II kwartale br. przychody grupy były o 12 proc. wyższe niż rok temu i wyniosły 2,91 mld zł, ale gdyby wyłączyć wyniki Netii, urosłyby już tylko o 5,7 proc., głównie za sprawą segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej oraz sprzedaży urządzeń, takich jak smartfony.

Przychody grupy Polkomtel w II kw. br. – jak podano na konferencji prasowej – wyniosły 1,692 mld zł.

Z kolei EBITDA grupy z wyłączeniem MSSF16 w II kw. br. wyniosła 960 mln zł, o 1,4 proc. więcej rok do roku, a bez Netii byłaby niższa niż rok temu.

EBITDA grupy Polkomtel miała wartość 538 mln zł – poinformowano.

Z danych zaprezentowanych przez grupę w sprawozdaniu i przekazanych na konferencji wynika, że w końcu czerwca sieć Plus i Cyfrowy Polsat obsługiwały w sumie 12,4 mln kart SIM, o 140 tys. więcej niż w marcu. Wzrost ten miał miejsce głównie w segmencie kontraktowym, w którym w końcu czerwca aktywnych było 9,39 mln kart SIM. Baza kart pre-paid (ogółem, nie tylko aktywnych w ciągu ostatnich 3 miesięcy) była stabilna i wyniosła 3 mln – podano na konferencji.

– Rezultaty były odrobinę lepsze niż prognozowaliśmy ze względu na dobry wynik przychodowy od klientów detalicznych. Ten sam czynnik wpłynął na wyniki Play w drugim kwartale, co świadczy o sile rynku w segmencie mobilnym. Dynamika wyniku EBITDA oczyszczona z wpływu konsolidacji Netii była jednak negatywna, więc porównanie z dwucyfrowym wzrostem w Play wypada nie najlepiej. Z drugiej strony rynek obawiał się słabszego wyniku i stąd pozytywna reakcja kursu – tłumaczył reakcję na kwartalne dane Dominik Niszcz, analityk Raiffeisenu.

Analitycy chwalili grupę za to, że udaje jej się  ograniczać wskaźnik odejść klientów oraz podnosić średni przychód od użytkowników. Cyfrowy Polsat nie pokazuje ARPU od abonenta sieci komórkowej, ale od klienta grupy (identyfikowanego poprzez PESEL lub REGON, a nie kartę SIM). W II kwartale br. wyniosło ono 83,4 zł, o 0,5 zł więcej niż w I kw. Z kolei podobnie rozumiane ARPU z usług pre-paid wyniosło w II kw. 20,8 zł (wzrost o 0,7 zł wobec I kw. br.).

Katarzyna Ostap-Tomann odpowiedzialna za finanse Cyfrowego Polsatu podkreślała, że firma refinansowała obligacje, dotrzymuje słowa jeśli chodzi o poziom inwestycji (około 11 proc. przychodów) i wolnych przepływów gotówkowych.

Trudne wdrożenie billingu

To, co porusza w tym roku najbardziej inwestorów – podwyżki cen – to w wypadku grupy Cyfrowy Polsat nadal kwestia przyszłości. Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu zapowiadając zmiany cenników grupy jesienią wiązał je z uruchomieniem nowej informatycznej platformy rozliczeniowej.

Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu pytany w czwartek o to, na jakim etapie są prace nad systemem zasygnalizował, że jej uruchomienie może zostać odłożone w czasie. – W ciągu kilku tygodni  zdecydujemy, czy platforma jest gotowa do uruchomienia, czy przesuniemy ten moment na początek przyszłego roku – powiedział dziennikarzom Maciej Stec. Podkreślał, że jest to bardzo duży i skomplikowany projekt informatyczny. Pytany, czy  ewentualne przesunięcie należy wiązać także z przesunięciem decyzji o zmianie polityki cenowej powiedział, że nie jest to jednoznaczne.

Jednak Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu indagowany później, czy jeśli platforma nie ruszy jesienią, to grupa i tak zmieni cenniki nie odpowiedział wprost. Z jego wypowiedzi wynikało, że w czasie testów systemu grupa nie chce  wprowadzać do niego nowych zmiennych.

Analitycy: ceny mogą zaczekać

Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku uważa, że ewentualne odsunięcie w czasie zmian cenników byłoby neutralną informacją dla inwestorów (z dystansem komentował również silne wzrosty kursów telekomów, które miały miejsce po tym jak ceny podniósł Play).

– Opóźnienie o kilka miesięcy wprowadzenia nowych cenników nie ma wpływu na wyniki. Także w przypadku Playa i  Orange będzie je widać za kilka lat. To co ma wpływ na ARPU Cyfrowego Polsatu to budowa silnego produktu zarówno po stronie technologii dostępowych, jak  i  kontentu  – uważa Księżopolski.

– Co do podwyżek cen usług, to trudno przewidzieć jak długo zajmie uruchomienie nowej platformy. Ważne żeby migracja nie odbiła się negatywnie na poziomie satysfakcji klientów. Obecna oferta Polsatu nie różni się bardzo od konkurencji, bo drobne podwyżki Polsat wprowadzał już w przeszłości a ARPU powoli rosło. Dlatego nie widzimy specjalnej presji na szybkie podniesienie cen, szczególnie że niski wskaźnik rezygnacji klientów pozwala na spore oszczędności w kosztach pozyskiwania klientów – uważa Dominik Niszcz.

Na rynku reklamy telewizyjnej, który według szacunków Starcomu w  ciągu pierwszych 6 miesięcy br. spadł o 1,8 proc. do 2,16 mld zł, kanały Polsatu zdołały zwiększyć udział do  27,6 proc. uzyskując  596 mln zł, o 0,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Telewizja wyróżnia grupę Cyfrowy Polsat na rynku telekomunikacyjnym od lat. Drugim wyróżnikiem jest podejście grupy do częstotliwości. Nie zwykła płacić wysokich kwot. Teraz informacje o planach wobec pasma 5G trzyma przy orderach. – Prowadzimy analizy i czekamy na oficjalne decyzje regulatora. Spodziewamy się ich jesienią  – powiedział Mirosław Błaszczyk.

Prezentacja z wynikami za II kw. br.

Giełdowi inwestorzy dobrze ocenili opublikowane w czwartek rano wyniki finansowe grupy Cyfrowy Polsat za II kwartał i pierwsze półrocze br.. Kurs akcji Cyfrowego Polsatu zyskiwał w ciągu dnia ponad 4 proc. po tym jak zyski grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza okazały się nieco wyższe niż wynikało ze średniej prognoz biur maklerskich.

Ostatecznie, przy ponad 5,7 mld zł przychodu, według obowiązujących aktualnie standardów i uwzględniając przejętą Netię, skonsolidowana EBITDA grupy w ciągu sześciu miesięcy br. wyniosła 2,1 mld zł, a zysk netto 566 mln zł. Dla tych danych nie ma liczb porównywalnych z 2018 roku.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu