Mazars widzi w 5G potencjał rozwoju mobilnych płatności

Publikacja: 24.09.2019 09:31

Firmy telekomunikacyjne przygotowują się na nadejście nowej technologii mobilnej 5G. To, jaką funkcję będzie pełnić w społeczeństwie i gospodarce 5G oraz czy inwestycje w nią się zwrócą, zależeć będzie w dużym stopniu od tego, jakiego rodzaju firmy zdecydują się ją zastosować oraz w jakim modelu.

W trwające poszukiwania zastosowań nowej technologii wpisuje się najnowsze opracowanie firmy doradczo-analitycznej Mazars: „Przyszłość operatorów: wygrać batalię o doświadczenia klienta”.

Eksperci proponują operatorom, aby silniej postawili na płatności mobilne. Po raz pierwszy opracowali specjalny indeks – Mazars Mobile Payments Index – grupujący 17 państw według potencjału rozwoju operatorów pod kątem oferowania płatności przez telefon komórkowy. Polska znalazła się w drugiej połowie stawki.

Raport nie omawia szczegółowo powodów relatywnie dalekiej, 11., lokaty Polski. Jak się okazuje, o ile zachowania polskich konsumentów, a użytkowanie telefonii komórkowej do płatności w szczególności, mogą sugerować, że w Polsce z łatwością można świadczyć usługi płatności mobilnych (zajmujemy tu miejsce 7. i 8.), o tyle regulacje i rozwój infrastruktury nie wychodzą naprzeciw podmiotom, które chciałyby prowadzić taki biznes. W tej ostatniej kategorii Polska uzyskała 14. miejsce wśród 17 przeanalizowanych w raporcie rynków.

– Rynek płatności mobilnych w Polsce jest jednym z bardziej zaawansowanych w Europie – przekonuje Monika Kaczorek, partner i lider sektora telekomunikacyjnego Mazars w Polsce. – Wynika to z faktu, że wraz ze zmianami ustrojowymi wprowadzane systemy i technologie były najbardziej nowoczesne. W związku z tym Polacy są przyzwyczajeni do korzystania z płatności zbliżeniowych, mobilnych, do korzystania z bankowości internetowej – tłumaczy. –

Co do płatności mobilnych, na obecnym etapie w większości bazują one na aplikacjach bankowych na telefony komórkowe. Zmiana, która dokona się w niedalekiej przyszłości, będzie polegać na rozwinięciu usług bankowych przez operatorów telefonów, co zapewne zwiększy konkurencję na rynku bankowym i pozwoli zaoferować produkty i instrumenty bankowe w całości poprzez internet. Pozwoli również na uiszczanie płatności wraz z rachunkiem – dodaje Monika Kaczorek.

Według niej wchodzenie operatorów sieci mobilnych w Polsce na rynek bankowości mobilnej uzasadnione jest dynamicznie rozwijającym się sektorem płatności realizowanych za pomocą telefonu. – Polacy chętnie dokonują płatności zbliżeniowych, za pośrednictwem BLIK, GooglePay, czy ApplePay, ze względu na szybkość, prostotę i wygodę takich rozwiązań – wylicza.

Według dostępnych danych liczba internautów robiących zakupy przez smartfony rośnie, więc, jak przekonuje Kaczorek, rozwój rynku płatności mobilnych w Polsce rokuje bardzo pozytywnie.

Według Mazars technologia 5G może mieć dobry wpływ na tempo rozwoju płatności mobilnych w Polsce. – Sukces rozwoju rynku płatności mobilnych zależy więc w dużej mierze od przychylności polskich ustawodawców w zakresie skonstruowania regulacji i przystosowania infrastruktury pod tę technologię – dodaje Kaczorek.

Warto wspomnieć, że telekomy w Polsce próbują sił w finansach od kilku lat. Trzech nawiązało współpracę z bankami: Orange Polska z mBankiem, T-Mobile Polska z Aliorem, a Plusa z Invest Bankiem (Plus Bank). Partnerstwa te mają różne historie.

Orange po rozstaniu z mBankiem chce uruchomić bank w perspektywie roku–dwóch lat. Inną odsłoną mobilnych płatności jest upowszechniający się w ofertach telekomów tzw. direct billing, czyli płatność za produkt wraz z rachunkiem za telefon.

Firmy telekomunikacyjne przygotowują się na nadejście nowej technologii mobilnej 5G. To, jaką funkcję będzie pełnić w społeczeństwie i gospodarce 5G oraz czy inwestycje w nią się zwrócą, zależeć będzie w dużym stopniu od tego, jakiego rodzaju firmy zdecydują się ją zastosować oraz w jakim modelu.

W trwające poszukiwania zastosowań nowej technologii wpisuje się najnowsze opracowanie firmy doradczo-analitycznej Mazars: „Przyszłość operatorów: wygrać batalię o doświadczenia klienta”.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu