Wirtualna sieć wyceniona na ponad 1,5 mld zł

Promocje sklepowe można już przeglądać nie tylko w papierowych gazetkach, ale i na smartfonach.
Shutterstock

Jedna z pierwszych i najbardziej znanych marek wirtualnych sieci komórkowych – Lycamobile – w Hiszpanii została wystawiona na sprzedaż. I znalazła nabywcę.

Masmovil, czwarty pod względem liczby abonentów operator komórkowy w Hiszpanii kupuje tamtejszego MVNO (ang. mobile virtual network operator, czyli operatora wirtualnej sieci mobilnej) – Lycamobile.

1,5 mln użytkowników w 10 lat

Wartość przedsiębiorstwa (udziały i dług) firmy zależnej od brytyjskiej grupy telekom z Półwyspu Iberyjskiego ustalono w tej transakcji na 372 mln euro (około 1,6 mld zł). Operacja ma zostać sfinalizowana do końca tego półrocza. Płatność podzielona jest na raty, przy czym największa – 307 mln euro – zostanie zapłacona w momencie przeniesienia udziałów.
Lycamobile, znana także Polakom, działa w Hiszpanii od dekady. Jeśli ktoś się zastanawia, ile można w tym czasie zdziałać, aby jako MVNO mówić o sukcesie, to pokazują to wyniki finansowe.
W tym czasie baza jej użytkowników urosła tam do 1,5 mln i w minionym roku sieć wypracowała 132 mln euro przychodu (nieco mniej niż w 2018 r.) oraz około 45 mln euro zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację – podał Masmovil.

Korzyści w mniejszych kosztach i marce

Nowy właściciel wirtualnego operatora chce zachować markę. Szacuje też, że rezygnując z systemów IT Lycamobile i przenosząc użytkowników do własnych obniży koszty o 30 mln euro rocznie, a rezygnując z osobnej siedziby – 75 mln euro począwszy od w 2021 r.  Korzyści te sprawiają, że z punktu widzenia właścicieli akcji Masmovil transakcja staje się bardziej zrozumiała.
Kwota wyjściowa wydaje się wysoka szczególnie biorąc pod uwagę to, że użytkownicy kupowanego operatora to głównie posiadacze kart pre-paid.
Wcześniej kupił także MVNO o nazwie Llama Ya i Lebara (ta ostatnia marka pojawiła się też u nas, ale nie zyskała zbyt wielkiej popularności).
Jak wskazują eksperci, strategia Masmovil zakłada docieranie do różnych segmentów rynku przy wykorzystaniu różnych marek (Yoigo, Pepephone, Lebara, Llamaya, Hits Mobile  i Oceans).
W Polsce operatorzy wirtualnych sieci korzystają z infrastruktury dwóch telekomów: Plusa (Grupa Cyfrowy Polsat) i Playa (sieć należy do P4 z grupy Play Communications). Obie firmy mają na koncie pierwsze umowy o nawiązaniu związków kapitałowych z MVNO.
Plus przejął mniejszościowy pakiet udziałów w Premium Mobile, a Play podpisał umowę opcji zakupu udziałów w Virgin Mobile Polska.
Udziały w Lycamobile Polska należą do cypryjskiej firmy Salinasco Holdings. Jest ona właścicielem także Lycamobile Danmark.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Google ani myśli płacić twórcom

Francja jako pierwsza próbowała zmusić giganta do płacenia wydawcom prasy za wyświetlanie ich artykułów ...

Powstanie stacja kosmiczna utylizująca śmieci

Gateway Earth Development Group, czyli zespół złożony z naukowców topowych uniwersytetów na całym świecie, ...

Sztuczna inteligencja przypilnuje rosyjskich pracowników

Rosjanie opracowali system, który wykryje wszelkie naruszenia norm bezpieczeństwa przez pracujących nafciarzy, górników czy ...

Podróże na kanapie i w goglach

Za pomocą wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości możemy lepiej poznać miejsce, do którego chcemy się ...

Wymiana władz w Merlinie. Dymisja dwóch prezesów

Zarząd Merlina podał się do dymisji, a rada nadzorcza wybrała kolejnych jego członków. To ...

Koronawirus wygania Polaków na telepracę. Czas wirtualnych biur

Zamknięcie szkół i decyzja wielu firm o wysłaniu pracowników do domów sprawiły, że wzrósł ...