Dyskusje o polskim 5G i konwergencji

Publikacja: 04.10.2018 11:47

Wśród głównych trendów na telekomunikacyjnym rynku obok konsolidacji, nowych regulacji, Internetu rzeczy i cyfrowej transformacji, są konwergencja i technologia 5G.

– Do konsolidacji dochodzi głównie między operatorami sieci kablowych bądź telewizjami kablowymi (CATV), które starają się zwiększyć rynkową siłę, ale również między operatorami stacjonarnymi i komórkowymi. Szczególnym przykładem konwergencji jest integracja między CATV a firmami z sektora mediów, których siła w postaci treści jest coraz bardziej widoczna (szwedzka Telia stara się przejąć biznes telewizyjny Bonniera). W przypadku 5G mamy do czynienia z procesem decyzyjnym, który ukształtuje przyszłość branży – mówiła Anette Fischer, dyrektor biura komunikacji i technologii w DNB ASA podczas spotkania zorganizowanego przez tę instytucję w Warszawie pod koniec września.

Trendem, który DNB widzi na Starym Kontynencie jest również sprzedaż infrastruktury wież i anten telekomunikacyjnych przez niektórych operatorów. Stanowi ona okazję dla infrastrukturalnych funduszy private equity, dla których w większym stopniu liczą się stabilne przepływy gotówkowe i dywidenda niż wzrost wyniku EBITDA, jak to ma miejsce w przypadku firm przeprowadzających wykupy lewarowane.

Szymon Adamczyk, dyrektor biura komunikacji i technologii w DNB Bank Polska  przypomniał szacunki przytaczane przez Marcina Cichego, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mówiące, że budowa sieci 5G w Europie kosztować będzie 500 mld euro, przy przychodach operatorów szacowanych na 225 mld euro.

A może jedna sieć

–  Ta luka sprawia, że być może trzeba się zastanowić nad zmianą sposobu wydawania pieniędzy operatorów na sieć. Powstaje również pytanie, czy budowanie sieci 5G i jej posiadanie to strategiczna przewaga firmy, biorąc pod uwagę wysokie nakłady potrzebne do jej stworzenia. A może zapewnienie dostępu hurtowego do sieci 5G jest sposobem na rozwiązanie tego problemu – pytał Adamczyk.

– Technologia 5G w perspektywie 2020-2030 roku zmieni rzeczywistość – mówił Michał Szczęsny, dyrektor biura architektury i planowania sieci w firmie Exatel wyjaśniając dlaczego państwowy operator nie należący do grona właścicieli sieci mobilnych, angażuje się w tworzenie koncepcji sieci komórkowej nowej technologii. Szczęsny omówił różne warianty budowy sieci 5G, w tym jedną sieć zarządzanej przez operatora hurtowego. Tę  koncepcję Exatel proponuje od pewnego czasu.

Szczęsny podał kilka przykładów współpracy operatorów przy budowie sieci 5G w innych krajach: w Meksyku, USA, Korei Południowej i Chin. – Te przykłady pokazują, że sprawa nie jest oczywista i nie można upierać się, że sieć 5G powinna być budowana tak, jak były budowane sieci 2, 3 i 4G. Polska nie jest samotną wyspą telekomunikacyjną – mówił Michał Szczęsny.

Według niego finansowanie budowy sieci 5G miałoby się rozłożyć między partnera publicznego – np. wnoszącego do projektu częstotliwości – i partnerów prywatnych, a Exatel mógłby być hurtowym operatorem takiej sieci. – Widzimy w tym biznesie swoją rolę, nie tylko jako konsultanta – powiedział.

Kiedy projekt miałby byh realizowany? – Nie wcześniej niż na początku 2020 roku – mówił Szczęsny.  Jego zdaniem, branży zostało maksymalnie 9 miesięcy na dyskusję.

Pomysły na rozwój

Ważną kwestią, nie tylko dla powstania sieci 5G w Polsce,  jest rozwój źródeł przychodów operatorów, którzy w ostatnich latach musieli zmagać się ze spadkiem cen usług.

O wykorzystaniu dronów mówił Adam Wiśniewski, dyrektor strategii i operacji, kierujący zespołem Drone Powered Solutions w PwC. – Wartość rynku usług bezpośrednich związanych z dronami dla branży telekomunikacyjnych to według naszych szacunków globalnie 6 mld dol.. Natomiast poza tą branżą – 120 mld dol. – powiedział Adam Wiśniewski. Zdaniem PwC,  operatorzy mogą wykorzystywać drony do spisu zasobów i kontroli stanu infrastruktury (np. urządzeń instalowanych na masztach mobilnych), co pozwala na ograniczenie kosztów.

Według Wiśniewskiego, jednym z najbardziej dochodowych projektów ma być system kontroli powietrznej dla dronów.

Na razie operatorzy komórkowi w Polsce szukają wzrostu przychodów w sprzedaży usług zbliżonych do swojego podstawowego biznesu: szerokopasmowego Internetu w technologiach światłowodowych, płatnej telewizji oraz – w przypadku klientów biznesowych – sprzedaży powierzchni kolokacyjnej, oprogramowania i usług integratorskich.

Konwergencja: tak, czy nie

To jedna z twarzy konwergencji, na którą stawia Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel  Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus i stacjonarnego telekomu Netia. Druga twarz konwergencji to łączenie technologii.
– Na obszarze domków jednorodzinnych w Warszawie mamy trzy stacje bazowe, które zagęszczamy, zmieniamy działającą na nich technologię na Massive MiMo i doprowadzamy potrzebny jej światłowód. Naturalną konsekwencją jest teraz doprowadzenie tego światłowodu do domu, tam, gdzie zużycie transmisji jest duże – mówił Tomasz Muda, dyrektor departamentu technologii sieciowych w Polkomtelu.

Sieci 5G mają pozwolić operatorom na konwergencję  wyższego rzędu. – Chyba najciekawszym obszarem konwergencji jest współpraca operatorów z innymi branżami – mówił Muda, roztaczając wizję fabryki 4.0 produkującej inteligentne okna, gdzie maszyna decyduje, czy współpracuje z daną osobą na podstawie dostarczonych jej na bieżąco danych.

Polkomtel wiąże nadzieje z możliwością „cięcia sieci na plastry” (ang. network slicing), dzięki któremu mogliby przy pomocy jednego nadajnika zapewnić usługi o różnej jakości różnym klientom. Według Mudy, aby sieć nowej generacji mogła być tak wykorzystana – potrzebna będzie też zmiana sposobu regulacji rynku.

Nie wszyscy operatorzy stawiają na konwergencję.  – Mamy swobodę dostosowania strategii do tego, co uważamy za biznesowo najlepsze.  Dlatego skupiamy się na platformie mobilnej – mówił Tomasz Mrozowski, dyrektor ds. strategii i rozwoju biznesu w P4 (Grupa Play Communications).

Operator nie zamierza inwestować we własną sieć stacjonarną. – Będziemy rozwijali się w stronę nie-konwergencji, jeśli konwergencja ma być rozumiana jako łączenie usług stacjonarnych na własnej infrastrukturze z mobilnymi – mówił Mrozowski.

– Uważamy że warto grać na większym rynku, a nie na jego ograniczonej części. Według danych Analysys Maison, 96,5 proc. rynku to rynek „niekonwergentny”, bez pakietów usług stacjonarnych i mobilnych – tłumaczył Mrozowski.

Podał trzy powody, dla których Play nie łączy technologii stacjonarnych i mobilnych. Pierwszy, to relatywnie niska penetracja usług szybkiego szerokopasmowego dostępu do Internetu. – Jeśli program POPC zostanie wdrożony będzie to 70 proc.. Nadal dużo mniej niż u liderów konwergencji: w Hiszpanii i Francji – mówił dyrektor w Play. Drugi powód, to brak konkurencyjnych dużych operatorów stacjonarnych, przez co trudno jest stworzyć konkurencyjną ofertę konwergentną. Trzeci powód, na który wskazał to cena, z której trzeba zejść, aby klient kupił pakiet, a na co nie ma na rynku przestrzeni.

– Stawiam pytanie, czy 5G, które przyjdzie za 6-7 lat nie skróci przypadkiem horyzontu inwestycyjnego w sieci światłowodowe do domu. Szczególnie w takich krajach jak Polska, w którym koszt położenia takiego łącza dla 40 proc. gospodarstw przekracza spokojnie tysiąc euro – argumentował na rzecz strategii mobilnej. Zamiast w światłowód, Play inwestuje w kolejną usługę – płatnej telewizji, którą zapowiada na ostatni kwartał tego roku.

– Technologie determinują nasze zachowania. W zależności od sytuacji technologia radiowa i światłowodowa mogą się uzupełniać – podsumowywał Tomasz Muda.

Wśród głównych trendów na telekomunikacyjnym rynku obok konsolidacji, nowych regulacji, Internetu rzeczy i cyfrowej transformacji, są konwergencja i technologia 5G.

Trendem, który DNB widzi na Starym Kontynencie jest również sprzedaż infrastruktury wież i anten telekomunikacyjnych przez niektórych operatorów. Stanowi ona okazję dla infrastrukturalnych funduszy private equity, dla których w większym stopniu liczą się stabilne przepływy gotówkowe i dywidenda niż wzrost wyniku EBITDA, jak to ma miejsce w przypadku firm przeprowadzających wykupy lewarowane.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G