Rada Reklamy opublikowała uchwałę Komisji Etyki Reklamy, która 2 października orzekła, że kampania sieci Play, w której pojawia się hasło „5G Ready” wprowadzała w błąd odbiorców.
„Rada Reklamy, w składzie: 1) Beata Ptaszyńska-Jedynak – przewodnicząca, 2) Marta Macke – członek, 3) Wojciech Piwocki – członek, na posiedzeniu w dniu 2 października 2019 roku, po rozpatrzeniu skarg (…) złożonych, na podstawie pkt. 7 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumentów (…) przeciwko reklamie telewizyjnej i reklamie internetowej P4 (…) postanawia: – uznać, że oceniane reklamy naruszają normy art. 2 ust. 1, art. 8 i art. 10 ust. 1 a Kodeksu Etyki Reklamy” – czytamy w uchwale.
W czasie posiedzenia skargi przedstawiał i popierał arbiter-referent. Wniósł o uznanie reklam za niezgodne z Kodeksem Etyki Reklamy w takich punktach jak: art. 2 ust. 1 przewidujący, że „działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji”, art. 8 mówiący, że reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy oraz art. 10, zgodnie z którym reklamy nie mogą wprowadzać w błąd.
„Arbiter, poinformował również, o wydanej na temat przedmiotowych reklam opinii eksperta dr inż. Marka Średniawy, w której stwierdzono, m.in. iż oceniane reklamy zawierające oznaczenie 5G READY mogą wprowadzać w błąd osoby nie posiadające technicznej wiedzy” – czytamy w treści uchwały.
KER zaznaczyła, że przedstawiciele Play nie uczestniczyli w posiedzeniu. Telekom miał natomiast wyrazić zgodę na procedowanie skarg w trybie przewidzianym dla sygnatariuszy KER i złożyć pisemną odpowiedź na skargi, opatrując ją klauzulą o tajemnicy przedsiębiorstwa. Play chciał także, aby uchwała nie była publikowana, ale nie przychylono się do jego prośby.