Skype sprzedane za 8,5 mld dol.

Publikacja: 10.05.2011 15:37

Transakcję sfinalizowano we wtorek rano. Microsoft zapłaci za wywodzącą się ze Skandynawii spółkę 8,5 mld dol. w gotówce. To największe przejęcie w historii giganta z Redmond a amerykańskim stanie Waszyngton.

Skype to największy w sieci dostawca usług komunikacyjnych: rozmów tekstowych, głosowych i wideo. Liczba jego zarejestrowanych użytkowników to ponad 660 mln. Przejmując spółkę Microsoft najprawdopodobniej pokrzyżował szyki Facebook’owi. Według części komentatorów, największy serwis społecznościowy chce rozwijać funkcje komunikacyjne wbudowane w serwis, które dziś ograniczają się rozmów tekstowych. Facebook nigdy jednak oficjalnie nie potwierdził zainteresowania Skype.

Zakup ma pomóc Microsoftowi zmniejszyć lukę, jaka dzieli go od Google, lidera internetowego rynku reklamowego. – To, czy zakup Skype rozwiąże wszystkie problemy, dopiero się okaże – powiedział Mason Bajej, dyrektor spółki konsultingowej Mason India, specjalizującej się w branży telekomunikacyjnej.

Póki co, Skype nie wydaje się wnosić do Microsoftu znaczącej wartości dodanej. Dział usług sieciowych giganta, do którego będzie się teraz zaliczał Skype, co kwartał przynosi setki milionów dolarów strat. W zakończonym w kwietniu kwartale fiskalnym firmy było to 726 mln. dolarów. Trzy miesiące wcześniej – 550 mln. Tymczasem Skype, choć może pochwalić się imponującą, porównywalną tylko z Facebookiem, bazą zarejestrowanych użytkowników, generuje straty. W 2010 r. wyniosły one 7 mln dol. przy przychodach 860 mln dol. Na korzystanie z płatnych usług dodanych Skype w 2010 r. decydowało się tylko 8,8 mln użytkowników. Reszta z ponad 660 mln wybiera darmowe, podstawowe narzędzia komunikacyjne (tekstowe, wideo i audio), łączące użytkowników używających Skype za pośrednictwem komputerów osobistych. W jaki sposób Skype miałby zwiększyć przychody Microsoftu z reklam online, nie jest jasne.

– Skype nie jest portalem społecznościowym. Ludzie logują się na niego, by wykonywać połączenia telefoniczne i nie ma w nim zbyt wielu innych sposobów wymiany informacji jak np. automatyczne wiadomości, co najsilniej przyciąga potencjalnych reklamodawców – powiedział Mason Bajej.

Komentatorzy maja także wątpliwości co do wyceny Skype. – W atmosferze drugiej bańki internetowej przejmowanie firmy za dziesięciokrotność wartości jej sprzedaży może wydawać się tanie. Niemniej nie należy zapominać, że jeszcze 18 miesięcy temu wycena Skype nie przekraczała 2,5 mld dol. Trudno będzie Microsotowi przekonać do tej decyzji inwestorów – powiedział Michael Clandenin, dyrektor zarządzający RedTech Advisors cytowany przez dziennik „Guardian”.

To już trzeci raz, kiedy Skype staje się bohaterem dużego przejęcia. W 2005 r. serwis stworzony dwa lata wcześniej przejął (za 2,6 mld dol.) eBay, amerykański potentat handlu internetowego. W 2009 r., po czterech latach nieudanych prób zintegrowania Skype ze swoim modelem biznesowym pozbył się 70 proc. spółki Udziały kupiła grupa inwestorów z funduszami SIlver Lake Partners, Index Ventures i Andreessen Horowitz na czele.

Transakcję sfinalizowano we wtorek rano. Microsoft zapłaci za wywodzącą się ze Skandynawii spółkę 8,5 mld dol. w gotówce. To największe przejęcie w historii giganta z Redmond a amerykańskim stanie Waszyngton.

Skype to największy w sieci dostawca usług komunikacyjnych: rozmów tekstowych, głosowych i wideo. Liczba jego zarejestrowanych użytkowników to ponad 660 mln. Przejmując spółkę Microsoft najprawdopodobniej pokrzyżował szyki Facebook’owi. Według części komentatorów, największy serwis społecznościowy chce rozwijać funkcje komunikacyjne wbudowane w serwis, które dziś ograniczają się rozmów tekstowych. Facebook nigdy jednak oficjalnie nie potwierdził zainteresowania Skype.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki