KOMENTARZ: Światłowodowa obsesja

Publikacja: 07.10.2011 10:10

W ubiegłym tygodniu komisarz Neelie Kroes zaprezentowała wstępną koncepcję nowych zasad regulacji rynku telekomunikacyjnego, której efektem – jak wierzy pani komisarz – będzie eksplozja FTTx w krajach unijnych. Skoro wolny rynek nie rokuje zrealizowania Agendy Cyfrowej, to się go dociśnie. Metodą kija i marchewki: obniżymy wam ceny usług w sieci miedzianej, ale możecie zarobić więcej na FTTx.

Operatorzy zasiedzieli krzyknęli oczywiście: „szaleństwo”, operatorzy alternatywni – trochę spokojniej – „świetny pomysł, ale…” A mnie jako abonenta irytuje, że Komisja szykuje mi podwyżkę ceny dostępu w zamian za wyższe przepływności, których ja za tą wyższą cenę wcale nie chcę! I szczerze powiedziawszy guzik mnie obchodzi, że dzięki temu PKB w Unii wzrośnie o ileś tam. Moje dzisiejsze 10 Mb/s pozwala mi korzystać bezproblemowo z internetowych wypożyczalni wideo. W przyszłym roku będę miał 20 albo 30 Mb/s. Nie dlatego, że ich potrzebuję, ale dlatego, że będę mógł kupić za tę samą cenę, co dzisiaj 10 Mb/s. I nie potrzebuję 100 Mb/s, które chce mi sprezentować pani Komisarz. Do tej pory ekonomika sieci była taka, że zwiększanie pojemności postępowało za rosnącym transferem danych. A nie odwrotnie. „Dajcie mi pasmożerna aplikację, a ja wam dam wysoką przepustowość” – chciało by się rzec,

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką