Japończycy powalczą o rynek smartfonów

Publikacja: 13.12.2011 16:50

Panasonic, Sony i Sharp znowu chcą być znaczącą siłą w branży telefonów komórkowych. Każdy z nich już kiedyś telefony produkował, jednak Sony na minione 10 lat scedowało to zadanie na spółkę Sony Ericsson, a Panasonic i Sharp zajęły się wytwarzaniem komórek wyłącznie na rynku japońskim, na którym zajmują obecnie dwa czołowe miejsca.

Panasonic ogłosił właśnie, że po sześciu latach nieobecności na globalnym rynku wraca do branży telefonów komórkowych. W 2016 roku ma zamiar sprzedać 15 mln tych urządzeń, w tym 9 mln poza rynkiem japońskim. Początkowym etapem tej ekspansji jest zaplanowana na marzec przyszłego roku premiera pierwszych modeli smartfonów w Europie, gdzie – wedle planów firmy – do końca 2012 roku ma znaleźć kupców około 1,5 mln tych urządzeń.

Analityków nie dziwi ten zwrot w strategii firmy, która na początek 2012 roku planuje dużą reorganizację. Panasonic odnotował właśnie stratę roczną w wysokości 5,5 mld dol. i poszukuje zysku w najbardziej lukratywnej branży z dziedziny nowych technologii. Firma analityczna IDC przewiduje, że w tym roku na świecie sprzedanych zostanie 472 mln smartfonów, zaś w 2012 roku wynik ten ma być ponaddwukrotnie wyższy. Firma MarketsandMarkets szacuje, że w 2015 roku rynek tych urządzeń będzie wart prawie 260 mld dol.

Również Sharp – znany do tej pory jako producent telewizorów – w obliczu kryzysu w tej branży coraz bardziej nakierowuje się na produkcję telefonów. Japońska spółka promuje własną markę smartfonów Aquos, chętnie zawiązuje też sojusze z operatorami telekomunikacyjnymi (takimi jak japońskie NTT DoCoMo) czy firmami wypuszczającymi na rynek komórki pod własnym logo – głośnym przykładem takiej współpracy jest smartfon wyprodukowany przez Sharpa dla Yahoo, będący pierwszym urządzeniem tego japońskiego producenta korzystającym z mobilnego systemu Android. Nie dziwi taki wybór, bo Android (system stworzony przez Google) to dziś najbardziej popularna platforma mobilna, której udział w rynku smartfonów sięga już 50 proc.

Z kolei Sony w listopadzie tego roku wykupiło za 1,5 mld dol. udziały Ericssona w spółce Sony Ericsson i teraz zamierza samodzielnie produkować telefony. Specjaliści prorokują Japończykom sukces w tej branży.

– Firma ta produkuje już tablety, telewizory, komputery PC czy konsole do gier, a do tego oferuje atrakcyjne treści dla tych urządzeń, takie jak gry czy muzykę – powiedział rpkom.pl Hans Vestberg, prezes Ericssona. – To jest równie ważne jak innowacyjność, która też jest mocną stroną Sony. Istnieją wiec wszelkie przesłanki ku temu, żeby firma ta przetrwała na trudnym rynku smartfonów.

Panasonic, Sony i Sharp znowu chcą być znaczącą siłą w branży telefonów komórkowych. Każdy z nich już kiedyś telefony produkował, jednak Sony na minione 10 lat scedowało to zadanie na spółkę Sony Ericsson, a Panasonic i Sharp zajęły się wytwarzaniem komórek wyłącznie na rynku japońskim, na którym zajmują obecnie dwa czołowe miejsca.

Panasonic ogłosił właśnie, że po sześciu latach nieobecności na globalnym rynku wraca do branży telefonów komórkowych. W 2016 roku ma zamiar sprzedać 15 mln tych urządzeń, w tym 9 mln poza rynkiem japońskim. Początkowym etapem tej ekspansji jest zaplanowana na marzec przyszłego roku premiera pierwszych modeli smartfonów w Europie, gdzie – wedle planów firmy – do końca 2012 roku ma znaleźć kupców około 1,5 mln tych urządzeń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu