Reklama

Japończycy powalczą o rynek smartfonów

Publikacja: 13.12.2011 16:50

Panasonic, Sony i Sharp znowu chcą być znaczącą siłą w branży telefonów komórkowych. Każdy z nich już kiedyś telefony produkował, jednak Sony na minione 10 lat scedowało to zadanie na spółkę Sony Ericsson, a Panasonic i Sharp zajęły się wytwarzaniem komórek wyłącznie na rynku japońskim, na którym zajmują obecnie dwa czołowe miejsca.

Panasonic ogłosił właśnie, że po sześciu latach nieobecności na globalnym rynku wraca do branży telefonów komórkowych. W 2016 roku ma zamiar sprzedać 15 mln tych urządzeń, w tym 9 mln poza rynkiem japońskim. Początkowym etapem tej ekspansji jest zaplanowana na marzec przyszłego roku premiera pierwszych modeli smartfonów w Europie, gdzie – wedle planów firmy – do końca 2012 roku ma znaleźć kupców około 1,5 mln tych urządzeń.

Analityków nie dziwi ten zwrot w strategii firmy, która na początek 2012 roku planuje dużą reorganizację. Panasonic odnotował właśnie stratę roczną w wysokości 5,5 mld dol. i poszukuje zysku w najbardziej lukratywnej branży z dziedziny nowych technologii. Firma analityczna IDC przewiduje, że w tym roku na świecie sprzedanych zostanie 472 mln smartfonów, zaś w 2012 roku wynik ten ma być ponaddwukrotnie wyższy. Firma MarketsandMarkets szacuje, że w 2015 roku rynek tych urządzeń będzie wart prawie 260 mld dol.

Również Sharp – znany do tej pory jako producent telewizorów – w obliczu kryzysu w tej branży coraz bardziej nakierowuje się na produkcję telefonów. Japońska spółka promuje własną markę smartfonów Aquos, chętnie zawiązuje też sojusze z operatorami telekomunikacyjnymi (takimi jak japońskie NTT DoCoMo) czy firmami wypuszczającymi na rynek komórki pod własnym logo – głośnym przykładem takiej współpracy jest smartfon wyprodukowany przez Sharpa dla Yahoo, będący pierwszym urządzeniem tego japońskiego producenta korzystającym z mobilnego systemu Android. Nie dziwi taki wybór, bo Android (system stworzony przez Google) to dziś najbardziej popularna platforma mobilna, której udział w rynku smartfonów sięga już 50 proc.

Z kolei Sony w listopadzie tego roku wykupiło za 1,5 mld dol. udziały Ericssona w spółce Sony Ericsson i teraz zamierza samodzielnie produkować telefony. Specjaliści prorokują Japończykom sukces w tej branży.

Reklama
Reklama

– Firma ta produkuje już tablety, telewizory, komputery PC czy konsole do gier, a do tego oferuje atrakcyjne treści dla tych urządzeń, takie jak gry czy muzykę – powiedział rpkom.pl Hans Vestberg, prezes Ericssona. – To jest równie ważne jak innowacyjność, która też jest mocną stroną Sony. Istnieją wiec wszelkie przesłanki ku temu, żeby firma ta przetrwała na trudnym rynku smartfonów.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama