Emitel: minimum 10 MHz pasma

Operator sieci radiodyfuzyjnej zdaje się na poważnie szykować do przetargu na częstotliwości z zakresu 1800 MHz. Jak mówi Przemysław Kurczewski, szef firmy, trzeba jednak, by zmianie uległy warunki przetargu, m.in. zwiększony został minimalny blok, o jaki będzie można się ubiegać. Pieniądze na projekt Emitel powinien znaleźć, ponieważ jego właściciel ma jeszcze duże, nie zagospodarowane środki inwestycyjne

Publikacja: 20.06.2012 14:00

Emitel: minimum 10 MHz pasma

Foto: ROL

– Decyzja o udziale w postępowaniu przetargowym będzie oczywiście zależała od ostatecznej treści dokumentacji. Z naszego punktu widzenia, jeżeli chcemy świadczyć usługi operatora infrastrukturalnego, otwartego na różnych partnerów, to potrzebujmy minimum 10 MHz pasma i chcielibyśmy, aby można się było o nie ubiegać jedną ofertą – mówi Przemysław Kurczewski, prezes zarządu Emitela, o którym od niedawna wiadomo, że rozważa przystąpienia do przetargu na zasoby z pasma 1800 MHz.

Gdyby Urząd Komunikacji Elektronicznej chciał pójść na rękę nowemu graczowi, to konieczna byłaby zmiana warunków przetargu, ponieważ w aktualnej propozycji UKE mowa jest o pięciu blokach po 5 MHz, przy czym starania o kolejne bloki obniżają liczbę możliwych do zdobycia punktów w kryterium wzmacniania rynkowej konkurencji.

Poza szerszym blokiem Emitel spodziewałby się jeszcze zmiany tempa obligatoryjnej rozbudowy sieci i, oczywiście, wyeliminowania zapisu o dodatkowych punktach za dysponowanie częstotliwościami radiowymi w zakresie 900 MHz, który to zapis upośledza go wobec czterech MNO.

Chociaż opłata za częstotliwość radiową i nakłady na obowiązkowy rozwój sieci mogą pochłonąć kilkaset milionów złotych, to jednak Emitel zdaje się nie obawiać ryzyka inwestycyjnego. – Dotychczasowe dyskuje na temat przetargu wskazują, że popyt na usługi sieciowe oparte na tych zasobach się znajdzie. Nie sądzę, abyśmy podejmowali nadmierne ryzyko – mówi Przemysław Kurczewski.

Model przyszłej współpracy z partnerami nie jest jeszcze dla spółki oczywisty, a potencjalne spektrum szerokie: od udostępniania samej częstotliwości, przez urządzenia sieci radiowej i infrastrukturę techniczną (także na zasadzie wzajemności).  Emitel chce zawierać (typowe dla rynku radiodyfuzyjnego) długoterminowe umowy o współpracy: na 10 lat. Tyle, na ile będą opiewać pozwolenia radiowe 1800 MHz. To pozwoliłoby ograniczyć ryzyko inwestycyjne. Przedstawiciele Emitela mówią, że nie interesuje ich model hurtowych usług, jaki realizują na rzecz własnej grupy Aero 2 i Mobyland, które sprzedają magabajty transferu danych w mobilnej sieci.

Emitel oferuje potencjalnym partnerom (zwłaszcza tym, którym zależy na zasobach w paśmie 1800 MHz) odciążenie z co najmniej części  początkowych inwestycji w nową sieć. Niewykluczone, że koszt kapitału będzie dla niego niższy, niż dla innych telekomów.

– Nasz właściciel, firma inwestycyjna Montagu, zainwestowała na razie tylko ok. 25 proc. środków zgromadzonych w funduszu Montagu 4. Z pewnością będzie gotowa sfinansować każdy dobry, opłacalny projekt. Jeżeli jej taki przedstawimy, to środki na inwestycję w pasmo 1800 MHz uzyskamy poprzez proste podniesienie kapitału. Oczywiście przymiarki do tego projektu zostały poczynione w porozumieniu z właścicielem – mówi Przemysław Kurczewski.

– Decyzja o udziale w postępowaniu przetargowym będzie oczywiście zależała od ostatecznej treści dokumentacji. Z naszego punktu widzenia, jeżeli chcemy świadczyć usługi operatora infrastrukturalnego, otwartego na różnych partnerów, to potrzebujmy minimum 10 MHz pasma i chcielibyśmy, aby można się było o nie ubiegać jedną ofertą – mówi Przemysław Kurczewski, prezes zarządu Emitela, o którym od niedawna wiadomo, że rozważa przystąpienia do przetargu na zasoby z pasma 1800 MHz.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?