Zdaniem autorów niniejszej publikacji, aktualny moment powinien zostać wykorzystany do stworzenia kompleksowego i, przede wszystkim, realnego do wdrożenia planu działania.
Poniżej zaprezentowane zostały główne wyzwania oraz możliwe sposoby ich zaadresowania. Zagadnienia te odnoszą się zarówno do kwestii zrównoważonego rozwoju (infrastruktura, innowacje), pozycji i ochrony klientów, jak i, bardzo ważnej dla przyszłości rynku, cyfryzacji państwa.
Rynek się zmienia
Najbardziej rzucającym się w oczy trendem jest wyjątkowo szybki spadek cen usług operatorów mobilnych, będący efektem silnej konkurencji oraz stopniowego obniżania stawek MTR. Przykładem może być choćby jedno z najważniejszych wydarzeń „produktowych” obecnego roku – pierwsze powszechne wprowadzenie ofert typu flat-rate.
Wysoki stopień konkurencyjności rynku stymuluje dalszy wzrost grona potencjalnych użytkowników (z naciskiem na korzystających z internetu obsługiwanego poprzez urządzenia mobilne: telefony i tablety). Rośnie popularność internetu mobilnego (obsługiwanego przez modemy na kartę SIM – już około 12 proc. użytkowników, jako główny kanał dostępu podaje internet mobilny – o 1 proc. więcej niż w roku 2010[1]). W perspektywie przewidywanego szybkiego rozwoju sieci LTE w Polsce można spodziewać się zjawiska wypierania internetu stacjonarnego, ze względu na utratę niektórych przewag nad technologią mobilną.