Jedną z popularnych metod kradzieży danych jest phishing – potencjalna ofiara zostaje zwabiona na zainfekowaną stronę internetową lub podstępnie nakłoniona do otworzenia pliku załączonego do wiadomości e-mail. Jak pokazuje badanie przeprowadzone w maju 2012 r. przez O+K Research na zlecenie Kaspersky Lab 50 proc. użytkowników sieci nie potrafi rozpoznać wiadomości phishingowej lub spreparowanej strony internetowej.
Według ekspertów Kaspersky Lab świadczy to o tym, że metoda wykorzystująca masowe wysyłki do cyberataków przynosi efekty: około połowa respondentów badania O+K Research przyznała, że trafiła już na podejrzaną korespondencję na portalach społecznościowych i w poczcie e-mail. 47 proc. użytkowników komputerów PC otrzymało wiadomość z podejrzanym odsyłaczem lub załącznikiem, a 29 proc. respondentów dostało wiadomość wysłaną w imieniu banku, portalu społecznościowego lub innego portalu wyglądającego na wiarygodny