CDN wspiera sprzedaż teletransmisji

Operator poznańskiego punktu wymiany ruchy PIX uruchomi niebawem klaster cache serwerów Akamai, dzięki czemu będzie mógł zaoferować dostęp do w zasadzie wszystkich najpopularniejszych treści w globalnym internecie. Z węzła korzysta obecnie ponad 70 uczestników, wolumen ruchu sięga 9 Gbps. Oferta contentowa węzła ma stanowić główną atrakcję usług teletransmisyjnych operatora tego IX-a – poznańskiej firmy Horyzont

Publikacja: 12.08.2013 07:00

CDN wspiera sprzedaż teletransmisji

Foto: ROL

– PIX generuje około 70 proc. ruchu w naszej sieci. Korzystanie z węzła obciążone jest symboliczną opłatą, ale wspiera w naturalnych sposób sprzedaż podstawowych usług, więc ma dla nas ekonomiczny sens, chociaż wolumen komercyjnego ruchu w sieci jest kilkukrotnie niższy – mówi Tomasz Śląski, dyrektor techniczny Horyzontu. Firma stara się lokalizować w swoje sieci węzły CDN, bo to podnosi atrakcyjność jej usług tranzytu IP oraz biznesowego dostępu do internetu. Stąd serwery Akamai, i stąd jeszcze wcześniej zainstalowane serwery Google Cache.

– Google generuje 20-25 proc. ruchu w sieci przeciętnego ISP. Serwery Akamai zapewniają treści – np. download, czy aktualizacje – dla usług sieciowych takich firm, jak Microsoft, Apple, Adobe, czy Symantec. Z analogicznych powodów, chociaż skala ruchu jest zupełnia inna, udostępniamy w naszej sieci treści z polskich platform telewizji IP Avios, Jambox, czy Evio – mówi Piotr Szałamacha, prezes zarządu Horyzont TI.

Kolejnym krokiem mogłoby być podłączenie sieci Horyzontu do europejskich punktów wymiany ruchu w Amsterdamie lub Frankfurcie, ale szefowie firmy przyznają, że decyzja jest trudna, bo to sporo kosztuje i w dobie powszechnego spadku cen łączy tranzytowych opłacalność takiego kroku jest dyskusyjna.

Piotr Szałamacha mówi, że 75-80 proc. przychodów firmy stanowią dzisiaj usługi dla firm. Horyzont mierzy w podmioty wszelkiego rodzaju większe, niż firmy SOHO, które korzystają z usług – de facto – dedykowanych dla klientów rezydencjalnych.

– Rynek biznesowy jest trudny, bo konkurencji nie brakuje: wielkiej ogólnopolskiej i silnej lokalnie. Niemniej ten segment rośnie. Widzimy przede wszystkim rosnące potrzeby przedsiębiorstw na łączenia oddziałów sieciami rozległymi, widzimy także rosnącą popularność telefonii IP – mówi Piotr Szałamacha. Usługi dla biznesu dyktują firmie rozwój sieci. Poza rozbudową infrastruktury metropolitalnej w Poznaniu Horyzont wychodzi w różnych kierunkach w jej najbliższe okolice. Tam, gdzie może znaleźć biznes.

– Do tej pory wyszliśmy w kierunku zachodnim, północnym i wschodnim, uruchamiając węzły odpowiednio w Tarnowie Podgórnym, Złotnikach i Swarzędzu. Nasze zainteresowania ograniczamy na razie do powiatu poznańskiego – mówi Tomasz Śląski. Horyzont ma obecnie ok. 450 km własnej sieci optycznej (głównie w Poznaniu) i średnio w roku dobudowuje kolejne 50-60 km.

Horyzont jest także operatorem infrastruktury telekomunikacyjnej na Stadionie Miejskim w Poznaniu (którego tytularnym sponsorem – na marginesie – jest od niedawna jego lokalny rywal – sieć kablowa Inea). Ulokował tam centrum kolokacyjne na 100 m2, jak również dysponuje powierzchnią na koronie stadionu, przeznaczoną do instalacji anten radiokomunikacyjnych. Docelowo zmieści się ich tam kilkadziesiąt (do końca roku 5-10). Nowa serwerownia na Stadionie pomyślana jest głównie na własne potrzeby firmy. Wypełnienie ma wynieść około 30 szaf do końca 2014 r.

Poza usługami operatorskimi i dla biznesu Horyznt zaczyna również myśleć o rynku detalicznym. Planowana jest budowa sieci FTTH w wybranych rejonach Poznania i sprzedaż detalicznych usług pod nową marką.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu