Audytel: przyszłość w transmisji danych i wideo

Na 53 mld zł szacują wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2015 r. analitycy firmy badawczej Audytel. Mobilna transmisja danych będzie rosła dzięki coraz większej liczbie urządzeń z wbudowaną kartą SIM, rynek stacjonarny dzięki wzrostowi penetracji usług dostępowych. Audytel przewiduje kontynuację dobrej koniunktury na rynku płatnej telewizji.

Publikacja: 15.12.2010 15:56

Audytel: przyszłość w transmisji danych i wideo

Foto: ROL

O przeszło 14 proc. ma urosnąć polski rynek telekomunikacyjny w ciągu najbliższych pięciu lat wedle analiz firmy doradczej [b]Audytel[/b]. Jego wartość w bieżącym roku szacowana jest na 46 mld zł, a w 2015 r. ma wynieść ponad 53 mld zł. – Choć widzimy różne hamulce, to jednak jesteśmy optymistami, jeżeli chodzi o rozwój rynku telekomunikacyjnego – powiedział podczas prezentacji raportu [b]Tomasz Kulisiewicz[/b], główny analityk Audytela.

Wedle przewidywań firmy nic nie zmieni trendów spadkowych na rynku stacjonarnych usług głosowych. Jego wartość spadnie z poziomu 8,3 mld zł w bieżącym roku do 6,8 mld zł. – Chciałbym tylko zwrócić uwagę na postępy sieci telewizji kablowych, w których dzwoni już 600 tys. linii głosowych – powiedział Tomasz Kulisiewicz. Nie odwróci to jednak przewidywanego spadku wartości rynku telefonii stacjonarnej o kolejne 20-30 proc. Powodem jest wciąż i bezustannie będzie substytucja mobilna usług głosowych.

Jedyny wzrostowy segment rynku stacjonarnego – dostęp do internetu – urosnąć ma w ciągu najbliższych pięciu o ponad 1 mld zł, głównie dzięki wzrostowi popularności tych usług i liczby płacących abonentów. Audytel nie przewiduje wzrostu przychodów z powodu wzrostu przepływności łączy abonenckich. – Podnoszenie prędkości, to raczej sposób na utrzymanie klientów i bieżących poziomów cen – powiedział Tomasz Kulisiewicz. Audytel zwraca uwagę na stosunkowo niewielki, ale rosnący segment usług dostępowych z gwarantowanymi parametrami jakości. Dla firm, udostępniających usługi online lub tworzących proste sieci transmisji danych, będą to coraz ważniejsze usługi.

– Rynek usług dla firm będzie rósł wraz ze wzrostem PKB. Dynamiczniejszy będzie segment małych firm. W dużych firmach i korporacjach można się spodziewać wzrostu konsumpcji usług, ale te podmioty twardo negocjują ceny usług – powiedział Tomasz Kulisiewicz.

Wedle Audytela potencjał wzrostu usług głosowych w sieciach mobilnych już się wyczerpuje. Wzrostu można się spodziewać w rynku transmisji danych, choć nie wszystkie z tych usług – np. mobilny dostęp do internetu – generują dla operatorów wysokie marże. Spodziewać się jednak można konsumpcji usług transmisji danych poprzez smartfony i tablety, jak również wzrostu konsumpcji usług mobilnej transmisji danych przez np. przemysł motoryzacyjny (powiadamianie ratunkowe), czy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej (liczniki). Wzrost liczby kart SIM nie będzie jednak proporcjonalny do wzrostu przychodów – nikt nie spodziewa się wysokiego ARPU z nowych usług mobilnych.

Audytel prognozuje utrzymanie koniunktury na rynku płatnej telewizji. Jego wartość w ciągu najbliższych pięciu lat ma wzrosnąć z 6 mld zł rocznie do przeszło 9 mld zł. Zarówno dzięki sprzedaży tradycyjnych usług: dostęp do pakietów programowych przez platformy satelitarne i sieci kablowe (a także operatorów IPTV), jak pojawienie się i upowszechnianie nowych usług (VoD, multiroom, nowoczesne urządzenia abonenckie, platformy wideo dostępne w publicznej sieci).

O przeszło 14 proc. ma urosnąć polski rynek telekomunikacyjny w ciągu najbliższych pięciu lat wedle analiz firmy doradczej [b]Audytel[/b]. Jego wartość w bieżącym roku szacowana jest na 46 mld zł, a w 2015 r. ma wynieść ponad 53 mld zł. – Choć widzimy różne hamulce, to jednak jesteśmy optymistami, jeżeli chodzi o rozwój rynku telekomunikacyjnego – powiedział podczas prezentacji raportu [b]Tomasz Kulisiewicz[/b], główny analityk Audytela.

Wedle przewidywań firmy nic nie zmieni trendów spadkowych na rynku stacjonarnych usług głosowych. Jego wartość spadnie z poziomu 8,3 mld zł w bieżącym roku do 6,8 mld zł. – Chciałbym tylko zwrócić uwagę na postępy sieci telewizji kablowych, w których dzwoni już 600 tys. linii głosowych – powiedział Tomasz Kulisiewicz. Nie odwróci to jednak przewidywanego spadku wartości rynku telefonii stacjonarnej o kolejne 20-30 proc. Powodem jest wciąż i bezustannie będzie substytucja mobilna usług głosowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość