Polacy wolą komórki, nawet jeżeli są droższe

Tylko 15 proc. z nas woli dzwonić z telefonów stacjonarnych, gdy są tańsze od komórek. Dla porównania taką gospodarność przejawia 63 proc. Niemców i 47 proc. Brytyjczyków. Ostatni raport Ofcomu uwidacznia wyjątkowo silną pozycję polskiego rynku mobilnego, który zyskuje kosztem sieci stacjonarnych. Koniunkturę na nich poprawiają tylko usługi szerokopasmowego dostępu do internetu. W Polsce szczególnie silna jest na nim pozycja średnich i małych operatorów.

Publikacja: 09.12.2010 18:08

Polacy wolą komórki, nawet jeżeli są droższe

Foto: ROL

Aż 32 proc. Polaków dzwoni tylko z telefonów komórkowych. 85 proc. korzysta z obu typów łączności – stacjonarnej i komórkowej – ale preferuje komórki. Dla Niemiec oba te wskaźniki wynoszą odpowiednio 5 proc. i 27 proc., dla Francji 6 proc. i 57 proc., a dla Wielkiej Brytanii 12 proc. i 47 proc. Na tle innych krajów polski rynek komórkowy jest wyjątkowo silny względem segmentu stacjonarnego.

W 2009 r. przypadło nań 68 proc. wartości całego rynku telekomunikacyjnego. W tym samym okresie, w Japonii, na rynek mobilny przypadło 62 proc. całej wartości, a w Szwecji tylko 48 proc. Od 2004 r. udział wartości polskiego rynku mobilnego w wartości całego rynku telekomunikacyjnego wzrósł o 11 punktów procentowych. To jeden z największych skoków w raporcie Ofcomu.

[b]Polska na tle świata[/b]

Brytyjski regulator co roku [link=http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/cmr10/international/]przygotowuje raport[/link], którego celem jest pokazanie trendów na brytyjskim rynku telekomunikacyjnym przez pryzmat rynków w innych krajach. W raporcie za zeszły rok Ofcom zgromadził dane o 16 takich krajach: Francji, Niemczech, Włochach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Australii, Hiszpanii, Holandii, Polsce, Szwecji, Irlandii, Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach. Dane zgromadziła dla brytyjskiego regulatora firma badawcza IDATE, opierając się na własnych badaniach, raportach innych firma, jak również publicznych źródłach informacji.

Raport Ofcom pokazał jeszcze inne dane, podkreślające względną siłę polskiej branży mobilnej. W 2009 r. przeszło 82 proc. wszystkich połączeń głosowych inicjowanych było w sieciach mobilnych. W zestawieniach Ofcomu wyższy odsetek (93 proc.) odnotowano tylko w Indiach. Średnia dla wszystkich krajów wyniosła prawie 74 proc.

Polska należała również do krajów, w których w ciągu ostatnich pięciu lat wolumen połączeń z sieci mobilnych rósł najszybciej. Średnioroczny wzrost (ang. CAGR) obliczony został na 30,6 proc. W 2009 r. w polskich sieciach mobilnych zostało zainicjowanych 49 mld minut, ale w zbliżonej wielkością do Polski Hiszpanii – 79 mld minut (w Chinach prawie 4 bln, a w Indiach prawie 1,5 bln).

Co ciekawe, raport Ofcom pokazuje, iż w Polsce w ciągu ostatnich lat ARPU (przychód na kartę SIM – ang. mobile cennection) z usług mobilnych rosło w tempie 8,4 proc. rocznie. To największy wzrost ze wszystkich 17 krajów. Raport Ofcomu nie podaje dokładnej metodologii obliczeń tego wskaźnika, którego implikacje zdają się stać w sprzeczności z raportami polskich operatorów i Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

[b]Tylko broadband[/b]

Wobec danych na temat siły rynku mobilnego nie dziwi, że polski rynek stacjonarny wypada blado. Spadek przychodów z usług głosowych w sieciach stacjonarnych w okresie 2004-2009 wyniósł 10,4 proc. – najwięcej, ze wszystkich przebadanych krajów. Rynek usług głosowych malał zresztą wszędzie z dwoma wyjątkami: w Rosji w ciągu pięciu lat urósł o 8,8 proc., a w Brazylii o 2,9 proc. Rosja była również jedynym krajem, w którym w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła liczba linii stacjonarnych (o 5 proc.)

Sytuację rynku stacjonarnego ratuje tylko – i w Polsce, i w innych krajach – dostęp szerokopasmowy. W naszym kraju w ubiegłym roku udział tego rynku w całym rynku stacjonarnym urósł z 27,8 proc. do 33 proc. – najwięcej ze wszystkich krajów uwzględnionych w raporcie. Wartość polskiego rynku szerokopasmowego w 2009 r. została oszacowana na ok. 1 mld funtów (ok. 4,5-4,7 mld zł), wobec 3 mld funtów wartości rynku hiszpańskiego i 5 mld wartości rynku niemieckiego.

Słabo wygląda rynek polski pod względem liczby łączy (co wiem również z innych raportów rynkowych, np. Komisji Europejskiej). W 2009 r. miało ich być 5 mln, czyli o 1 mln mniej, niż w 2,5 raza mniejszej od Polski Holandii.

Zapóźnienie spowodowało jednak, że w ostatnich latach rynek szerokopasmowy w Polsce rósł stosunkowo szybko: w ciągu ostatnich pięciu lat o 37 proc. Wyższy wzrost – 39 proc. – wykazał tylko rynek australijski.

Polski rynek szerokopasmowy wydaje się przy tym mało skoncentrowany w porównaniu do innych krajów. Udział w rynku trzech największych operatorów wynosił w 2009 r. 63 proc., podczas gdy we Francji 91 proc., a w Niemczech 72 proc. Silniejsza niż w Polsce pozycja na rynku średnich i małych operatorów była tylko w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie.

[link=http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/cmr10/international/]Ofcom: The International Communications Market 2010[/link]

Aż 32 proc. Polaków dzwoni tylko z telefonów komórkowych. 85 proc. korzysta z obu typów łączności – stacjonarnej i komórkowej – ale preferuje komórki. Dla Niemiec oba te wskaźniki wynoszą odpowiednio 5 proc. i 27 proc., dla Francji 6 proc. i 57 proc., a dla Wielkiej Brytanii 12 proc. i 47 proc. Na tle innych krajów polski rynek komórkowy jest wyjątkowo silny względem segmentu stacjonarnego.

W 2009 r. przypadło nań 68 proc. wartości całego rynku telekomunikacyjnego. W tym samym okresie, w Japonii, na rynek mobilny przypadło 62 proc. całej wartości, a w Szwecji tylko 48 proc. Od 2004 r. udział wartości polskiego rynku mobilnego w wartości całego rynku telekomunikacyjnego wzrósł o 11 punktów procentowych. To jeden z największych skoków w raporcie Ofcomu.

Pozostało 83% artykułu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką