Wyniki Orange Polska w I kw. 2014 r.: koszty mocno w ryzach. Nju szybko rośnie

Publikacja: 25.04.2014 09:11

Nieco większe zyski niż prognozowały biura maklerskie wykazał w I kw. 2014 r. największy na warszawskiej giełdzie operator telekomunikacyjny. Dobrze radził sobie w segmencie komórkowym. Zarząd ciągle nie jest zadowolony z wyników Neostrady.

Opublikowane dziś wyniki kwartalne Orange Polska, największego operatora telekomunikacyjnego notowanego na GPW dają słabszy obraz finansów firmy niż przed rokiem, ale dość zbieżny z przewidywaniami analityków ankietowanych przez „Parkiet” i PAP. Widać to po powtarzalnych wynikach telekomu, czyli nie uwzględniających sprzedaży Wirtualnej Polski. Natomiast raportowane wyniki, ujmujące transakcję są wyższe niż oczekiwał rynek.

Raportowane wyniki telekomu wyglądają następująco. Przychody Orange Polska w I kwartale br. spadły w porównaniu z I kw. 2013 r. o 7,9 proc. do 2,99 mld zł (biura maklerskie spodziewały się około 3,05 mld zł przychodów).

Zysk EBITDA wyniósł 1142 mln zł i był o kilkadziesiąt milionów złotych ponad konsensusem mówiącym o 1007 – 1117 mln zł, zysk operacyjny  zamknął się sumą 391 mln zł (analitycy spodziewali się 362 mln zł), a zysk netto telekomu 271 mln zł (spodziewano się 228 mln zł). W przypadku zysków na każdym poziomie oznacza to wzrost rok do roku.

Natomiast skorygowane o zdarzenia jednorazowe zyski Orange Polska były nieco słabsze niż rok temu. Skorygowana EBITDA wyniosła 951 mln zł i była wyższa niż prognozowali analitycy o około 17 mln zł, choć niższa niż rok temu, gdy wynosiła ponad 1 mld zł.

Zysk operacyjny firmy w takim ujęciu można szacować na około 200 mln zł (biura myślały o 204 mln zł), a zysk netto na około 80 mln zł (wobec 84 mln zł prognozy maklerów) i  można go uznać za stabilny.

Orange mocno trzyma w ryzach koszty. Wydatki komercyjne obniżył rok do roku o 13 proc., tnie zatrudnienie.

Nie oszczędza jak się wydaje tylko na zakupach urządzeń końcowych. Mimo nakładów na zakup telefonów i spadku wolnych przepływów gotówkowych do 157 mln zł, zarząd podtrzymał plan na cały rok zakładający wypracowanie porównywalnego wyniku jak w 2013 r., czyli 1,1 mld zł (bez jednorazowych wydatków).

Według spółki jej przychody spadłyby w I kw. br. wolniej – o 5 proc. – gdyby nie wpływ decyzji regulacyjnych. Za tak liczoną obniżkę nadal odpowiada segment stacjonarny. Komórkowa część Orange radzi sobie lepiej niż przed rokiem i jej przychody spadłyby (także bez uwzględnienia decyzji UKE) o 0,3 proc. Liczba klientów telefonii mobilnej grupy (kart SIM) powiększyła się w I kw. br. o 70 tys. do 15,395 mln, przy czym w segmencie klientów abonamentowych zanotowano wzrost o 110 tys., a w pre-paidowym spadek.

Wzrosty w segmencie klientów abonamentowych to zasługa niemal w całości pozyskania klientów biznesowych (wzrost o 36 tys.) i abonentów dedykowanej usługi mobilnego Internetu (plus 68 tys. kart SIM). Orange potwierdził przy tym, że po raz pierwszy w historii zanotował dodatni wynik przenoszenia numerów (potwierdził nasze wyliczenia: plus 6 tys. w kwartale).

Ostatnim czynnikiem, który w ostatecznym rachunku przyczynił się do wzrostu liczby klientów abonamentowych Orange jest nowa marka. Nju.mobile, po pierwszym kwartale br. ma blisko 500 tys. użytkowników (479 tys.), po wzroście w I kw. o 126 tys.. Z całego grona 84 tys. to nowi w grupie klienci abonamentowi.

Grupa notuje nadal spadek liczby klientów usług stacjonarnych (choć łączy ubywało ponownie wolniej) i deklaruje, że wyniki w segmencie stacjonarnego szerokopasmowego Internetu są poniżej oczekiwań zarządu. W ciągu 12 miesięcy Orange stracił około 50 tys. klientów stacjonarnego Internetu i ma ich około 2,28 mln. 86 tys. korzysta z szybkich łączy w technologii VDSL i FTTH.

Liczba klientów (głównie Netii) podpiętych do łączy Orange spadła dalej w I kw. we wszystkich liniach usługowych (WLR, BSA, LLU). W sumie skurczyła się o 75 tys. do 1782 tys. łączy.

Prezentacja zarządu Orange.

Zestawienie najważniejszych parametrów.

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej