Mazars widzi w 5G potencjał rozwoju mobilnych płatności

Publikacja: 24.09.2019 09:31

Firmy telekomunikacyjne przygotowują się na nadejście nowej technologii mobilnej 5G. To, jaką funkcję będzie pełnić w społeczeństwie i gospodarce 5G oraz czy inwestycje w nią się zwrócą, zależeć będzie w dużym stopniu od tego, jakiego rodzaju firmy zdecydują się ją zastosować oraz w jakim modelu.

W trwające poszukiwania zastosowań nowej technologii wpisuje się najnowsze opracowanie firmy doradczo-analitycznej Mazars: „Przyszłość operatorów: wygrać batalię o doświadczenia klienta”.

Eksperci proponują operatorom, aby silniej postawili na płatności mobilne. Po raz pierwszy opracowali specjalny indeks – Mazars Mobile Payments Index – grupujący 17 państw według potencjału rozwoju operatorów pod kątem oferowania płatności przez telefon komórkowy. Polska znalazła się w drugiej połowie stawki.

Raport nie omawia szczegółowo powodów relatywnie dalekiej, 11., lokaty Polski. Jak się okazuje, o ile zachowania polskich konsumentów, a użytkowanie telefonii komórkowej do płatności w szczególności, mogą sugerować, że w Polsce z łatwością można świadczyć usługi płatności mobilnych (zajmujemy tu miejsce 7. i 8.), o tyle regulacje i rozwój infrastruktury nie wychodzą naprzeciw podmiotom, które chciałyby prowadzić taki biznes. W tej ostatniej kategorii Polska uzyskała 14. miejsce wśród 17 przeanalizowanych w raporcie rynków.

– Rynek płatności mobilnych w Polsce jest jednym z bardziej zaawansowanych w Europie – przekonuje Monika Kaczorek, partner i lider sektora telekomunikacyjnego Mazars w Polsce. – Wynika to z faktu, że wraz ze zmianami ustrojowymi wprowadzane systemy i technologie były najbardziej nowoczesne. W związku z tym Polacy są przyzwyczajeni do korzystania z płatności zbliżeniowych, mobilnych, do korzystania z bankowości internetowej – tłumaczy. –

Co do płatności mobilnych, na obecnym etapie w większości bazują one na aplikacjach bankowych na telefony komórkowe. Zmiana, która dokona się w niedalekiej przyszłości, będzie polegać na rozwinięciu usług bankowych przez operatorów telefonów, co zapewne zwiększy konkurencję na rynku bankowym i pozwoli zaoferować produkty i instrumenty bankowe w całości poprzez internet. Pozwoli również na uiszczanie płatności wraz z rachunkiem – dodaje Monika Kaczorek.

Według niej wchodzenie operatorów sieci mobilnych w Polsce na rynek bankowości mobilnej uzasadnione jest dynamicznie rozwijającym się sektorem płatności realizowanych za pomocą telefonu. – Polacy chętnie dokonują płatności zbliżeniowych, za pośrednictwem BLIK, GooglePay, czy ApplePay, ze względu na szybkość, prostotę i wygodę takich rozwiązań – wylicza.

Według dostępnych danych liczba internautów robiących zakupy przez smartfony rośnie, więc, jak przekonuje Kaczorek, rozwój rynku płatności mobilnych w Polsce rokuje bardzo pozytywnie.

Według Mazars technologia 5G może mieć dobry wpływ na tempo rozwoju płatności mobilnych w Polsce. – Sukces rozwoju rynku płatności mobilnych zależy więc w dużej mierze od przychylności polskich ustawodawców w zakresie skonstruowania regulacji i przystosowania infrastruktury pod tę technologię – dodaje Kaczorek.

Warto wspomnieć, że telekomy w Polsce próbują sił w finansach od kilku lat. Trzech nawiązało współpracę z bankami: Orange Polska z mBankiem, T-Mobile Polska z Aliorem, a Plusa z Invest Bankiem (Plus Bank). Partnerstwa te mają różne historie.

Orange po rozstaniu z mBankiem chce uruchomić bank w perspektywie roku–dwóch lat. Inną odsłoną mobilnych płatności jest upowszechniający się w ofertach telekomów tzw. direct billing, czyli płatność za produkt wraz z rachunkiem za telefon.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10