Firmy telekomunikacyjne przygotowują się na nadejście nowej technologii mobilnej 5G. To, jaką funkcję będzie pełnić w społeczeństwie i gospodarce 5G oraz czy inwestycje w nią się zwrócą, zależeć będzie w dużym stopniu od tego, jakiego rodzaju firmy zdecydują się ją zastosować oraz w jakim modelu.
W trwające poszukiwania zastosowań nowej technologii wpisuje się najnowsze opracowanie firmy doradczo-analitycznej Mazars: „Przyszłość operatorów: wygrać batalię o doświadczenia klienta”.
Eksperci proponują operatorom, aby silniej postawili na płatności mobilne. Po raz pierwszy opracowali specjalny indeks – Mazars Mobile Payments Index – grupujący 17 państw według potencjału rozwoju operatorów pod kątem oferowania płatności przez telefon komórkowy. Polska znalazła się w drugiej połowie stawki.
Raport nie omawia szczegółowo powodów relatywnie dalekiej, 11., lokaty Polski. Jak się okazuje, o ile zachowania polskich konsumentów, a użytkowanie telefonii komórkowej do płatności w szczególności, mogą sugerować, że w Polsce z łatwością można świadczyć usługi płatności mobilnych (zajmujemy tu miejsce 7. i 8.), o tyle regulacje i rozwój infrastruktury nie wychodzą naprzeciw podmiotom, które chciałyby prowadzić taki biznes. W tej ostatniej kategorii Polska uzyskała 14. miejsce wśród 17 przeanalizowanych w raporcie rynków.
– Rynek płatności mobilnych w Polsce jest jednym z bardziej zaawansowanych w Europie – przekonuje Monika Kaczorek, partner i lider sektora telekomunikacyjnego Mazars w Polsce. – Wynika to z faktu, że wraz ze zmianami ustrojowymi wprowadzane systemy i technologie były najbardziej nowoczesne. W związku z tym Polacy są przyzwyczajeni do korzystania z płatności zbliżeniowych, mobilnych, do korzystania z bankowości internetowej – tłumaczy. –