Francuskie status quo na rynku kablowym

Publikacja: 28.10.2011 11:56

Po miesiącach domysłów i medialnych spekulacji, co się stanie z jedną z największych telewizyjnych stacji w Polsce, ITI oraz francuski Canal+ Group (grupa Vivendi) wydały z siebie w końcu komunikat.

Nie jes ani obszerny, ani precyzyjny. Nie padają  w nim słowa „transakcja”, „przejęcie”, „akcje”. Pada zaś sformułowanie: „strategiczne partnerstwo”. Konia z rzędem temu, kto odgadnie, co kryje się za tym sformułowaniem.

W głowę zachodzą też konkurencja i partnerzy biznesowi Grupy TVN, czyli  Telekomunikacja Polska, Cyfrowy Polsat oraz polskie sieci kablowe. Część z nich domyśla się, że w efekcie rozmów prowadzonych przez strony może dojść do zmian właścicielskich w grupie TVN.  Dziennikarze, z małymi wyjątkami, ciągle trzymają się wizji, że dojdzie do przełomowej na naszym rynku transakcji, a rodziny, które tworzyły TVN zejdą ze sceny dramatu z wypchanymi gotówką kieszeniami.

Co stanie się z grupą TVN jednak ciągle nie wiemy. Co można powiedzieć na pewno? Mało. Po pierwsze, że w dobie cyfryzacji, sprzedaż inwestorowi branżowemu stacji telewizyjnej w jej tradycyjnym modelu nie jest łatwa. Po drugie, wyłączność, jaką uzyskała Canal+ Group oznacza, że nie ma jej amerykański koncern Time Warner. Co z kolei znaczy, że nadzieje rodzimych sieci kablowych, iż pojawi się w Polsce nowy silny gracz, konsolidujący rynek największych TVK (Time Warner ma przecież sieci kablowe w portfelu) można odłożyć ad acta.  Na to, że Canal+ Group zacznie konsolidować rynek kablowy w Polsce liczyć nie należy. Gdyby miało się to zacząć – zaczęłoby się już dawno.

Wyłączność Francuzów w rozmowach z TVN oznacza więc status quo dla kablowego rynku. Uprawnia też twierdzenie, że deficyt amerykańskiego kapitału sprawi, że wewnętrzna konsolidacja ruszy z kopyta.

Z drugiej strony, decyzja grupy Vivendi, aby pozostać w Polsce i umacniać tu swoją pozycję oznaczać może chęć zbudowania kontrimperium wobec grupy, jaką buduje Zygmunt Solorz-Żak.  Partnerstwo Cyfry+, grupy TVN, Telekomunikacji Polskiej z Orange? – dlaczego nie.

Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?