Reklama
Rozwiń

Polski multiscreening

Na tle świata polscy internauci wypadają na sporych fanów mobilnych urządzeń umożliwiających oglądanie filmów, programów, teledysków i innych materiałów wideo – wynika z przeprowadzanego na całym świecie badania Connected Life firmy TNS. Statystyczny użytkownik sieci w Polsce korzysta już z 4,6 urządzeń, a wideo on-line ogląda codziennie jedna czwarta internautów. Według domu mediowego Mindshare Polska najwięcej czasu – średnio ponad 3 godz. – poświęcamy dziennie na korzystanie z komputera stacjonarnego lub laptopa

Publikacja: 03.09.2014 08:00

Polski multiscreening

Foto: AP

Na tle świata polscy internauci wypadają na sporych fanów rozmaitych urządzeń umożliwiających oglądanie filmów, programów, teledysków i innych materiałów wideo – wynika z przeprowadzanego na całym świecie badania Connected Life firmy TNS.

Według niego przeciętny polski internauta korzysta już średnio a 4,6 różnych urządzeń do oglądania wideo w sieci, podczas gdy dla świata analogiczny wskaźnik wynosi 4 (pod uwagę brane były tradycyjny telefon komórkowy, smartfon, tablet, laptop, desktop, konsola do gry, tradycyjny telewizor, smart tv i telefon stacjonarny). Na bardziej zaawansowanych pod tym względem rynkach – np. w Australii, Niemczech i Wielkiej Brytanii – ten wskaźnik wynosi ok. 5.

Telewizji nie ogląda 5 proc. internautów

Choć coraz popularniejszy staje się tzw. multiscreening, wciąż mocno trzyma się w badaniach oglądanie telewizji. – Codziennie zasiada przed nim trzy czwarte internautów na świecie. Dla Polski obserwujemy podobną intensywność oglądania – 76 proc. ankietowanych czyni to każdego dnia. Analogiczny wskaźnik dla Niemiec wynosi 78 proc., a dla Włoch – aż 82 proc. Warto dodać, że wśród badanych było bardzo mało osób, które w ogóle nie oglądają telewizji – globalnie ich udział wynosi 5 proc., a dla krajów europejskich tylko 2-3 proc. – podają eksperci TNS. 77 proc. polskich internautów jada kolację, patrząc w telewizor i nie korzystając w tym czasie z żadnego innego urządzenia (we Włoszech analogiczny wskaźnik sięga aż 84 proc.). – Natomiast późny wieczór (kilka godzin po kolacji, zanim położymy się do łóżka), to okres największego nasilenia jednoczesnego korzystania z kilku urządzeń równocześnie. W Polsce aż 55 proc. internautów oglądających telewizję w tym czasie, jednocześnie robi coś na innym urządzeniu – komentuje Andrzej Olękiewicz z TNS Polska.Dla świata ta średnia jest niższa, bo wynosi mniej niż 50 proc., tak jak np. w bliskich nam Niemczech i we Włoszech.

Wideo z sieci ogląda już codziennie 24 proc. polskich internautów (globalnie: 25 proc.). – Praktycznie każdy internauta, niezależnie od szerokości i długości geograficznej, przynajmniej od czasu do czasu ogląda „jakieś filmiki” w sieci. Różnice dotyczą częstotliwości oglądania. Przykład Niemiec i Włoch odzwierciedla pewien wzorzec widoczny w skali całych regionów: średni odsetek deklarujących codzienne oglądanie materiałów wideo on-line dla Europy Północno-Zachodniej wynosi 13 proc., a dla Europy Południowo-Wschodniej – 31 proc. – mówi Olękiewicz.

W globalnym badaniu TNS wzięło udział ponad 55 tys,. internautów.

Laptop najpopularniejszy

Z najnowszego badania domu mediowego Mindshare Polska wynika, że najwięcej czasu – średnio ponad 3 godz. – poświęcamy dziennie na korzystanie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Ponad dwie godziny zabiera nam smartfon lub telewizja. Tablety i czytniki książek nie zabierają nam więcej niż 1,5 godz. dziennie.

Ci internauci, którzy korzystają już z kilku ekranów jednocześnie oglądając telewizję najczęściej sięgają jednocześnie po laptopa (deklaruje to 46 proc. z nich) lub smartfon (41 proc.).

Najpopularniejszym urządzeniem, z jakiego korzysta sie w Polsce są według Mindshare laptop (sięga po niego 88 proc.) i telewizor (ogląda go 93 proc. internautów). Ze smartfona korzysta 75 proc. internautów między 15 i 54 rokiem życia (tacy brali udział w badaniu, było ich ok. 500). W przypadku mobilnych urządzeń najczęściej oglądamy w Polsce wideo z laptopa.

Na tle świata polscy internauci wypadają na sporych fanów rozmaitych urządzeń umożliwiających oglądanie filmów, programów, teledysków i innych materiałów wideo – wynika z przeprowadzanego na całym świecie badania Connected Life firmy TNS.

Według niego przeciętny polski internauta korzysta już średnio a 4,6 różnych urządzeń do oglądania wideo w sieci, podczas gdy dla świata analogiczny wskaźnik wynosi 4 (pod uwagę brane były tradycyjny telefon komórkowy, smartfon, tablet, laptop, desktop, konsola do gry, tradycyjny telewizor, smart tv i telefon stacjonarny). Na bardziej zaawansowanych pod tym względem rynkach – np. w Australii, Niemczech i Wielkiej Brytanii – ten wskaźnik wynosi ok. 5.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku