Dane Plusa potwierdzają światową tendencję: wiadomości tracą popularność także w Polsce

Publikacja: 02.05.2014 10:04

Statystyczny użytkownik Polkomtela, operatora sieci Plus wysyłał w 2013 roku miesięcznie o 9 proc. wiadomości SMS i MMS mniej niż w 2012 roku. Podczas gdy w 2012 r. na klienta telekomu przypadało miesięcznie 136,6 wiadomości, w ubiegłym roku już tylko 123,4.

Spadek widać przy tym zarówno w segmencie post-paid (do którego Plus zalicza karty M2M), jak i pre-paid. W pierwszym liczba wiadomości na użytkownika spadła rok do roku ze 142,4 do 137,4, a w segmencie telefonów na kartę ze 130 do 107, czyli aż o 18 proc..

W porównaniu z 2011 r. spadek popularności wiadomości SMS i MMS jest jeszcze bardziej widoczny. Wówczas klient sieci wysyłał miesięcznie 143,5 wiadomości: 149,2 w segmencie post-paid i 137 w segmencie telefonów na kartę.

Inni operatorzy (Orange Polska, T-Mobile, Play) nie podają analogicznych danych, więc trudno stwierdzić, czy tendencja widoczna w Polkomtelu dotyczy całego rynku. Tak miałoby być zdaniem firmy analitycznej Audytel, która dodatkowo podkreśla rosnący udział w rynku krótkich wiadomości ze strony urządzeń M2M.

Teza, że spadek notują wszyscy operatorzy może znaleźć poparcie w innym zjawisku: wzroście średniej liczby minut rozmów telefonicznych inicjowanych i odbieranych przez użytkowników telekomów. Tu już o dane łatwiej. Pokazują je wszyscy trzej najwięksi operatorzy. W sieci Plus użytkownik średnio prowadził rozmowy o łącznej długości 167,9 minut, przy czym posiadacz kontraktu 252,2 minuty, a telefonu na kartę 72,6 minuty. Wzrost widać tylko w segmencie abonamentowym. W 2012 r. statystyczny klient na kontrakcie rozmawiał w miesiącu przez 240,5 minut.

Polkomtel potwierdza tezę, że wiadomości tracą popularność na rzecz rozmów. Operator uważa, że spadek liczby przesyłanych wiadomości to wynik obniżki stawek za połączenia głosowe i transmisję danych. „SMSy i MMS-y są postrzegane jako mniej bezpośrednia lub mniej wygodna metoda komunikacji przez telefon komórkowy, stąd są one zastępowane połączeniami głosowymi, wraz ze spadkiem cen tych połączeń. Ponadto usługi komunikacyjne oparte o transmisję danych zyskują na popularności i zastępują tradycyjne wiadomości SMS i MMS” – wyjaśnia Polkomtel.

Nie można też wykluczyć, że spadek popularności wiadomości to efekt popularyzacji smartfonów z dotykowymi klawiaturami, które – przynajmniej przejściowo – mogą stanowić utrudnienie dla użytkowników. Dodatkowo, wysyłanie MMS-ów z tego typu aparatów, często wymaga dodatkowej konfiguracji.

Z drugiej strony smartfony pozwalają porozumiewać się łatwiej za pomocą e-maili, czy portali społecznościowych.

Statystyczny użytkownik Plusa zużywał w 2013 r. 226,4 MB miesięcznie, czyli o blisko 100 proc. więcej niż rok wcześniej. 406 MB wykorzystywał przy tym statystyczny użytkownik abonamentu, a tylko 23 MB – pre-paidu.

Dane Plusa wskazują też, że rozmowy są tańsze w segmencie pre-paid, niż w post-paidzie, ale tanieją i tu i tu. Średnia ważona cena za minutę połączenia wychodzącego , czyli inicjowanego przez klienta Polkomtela w 2013 r. wyniosła 18 gr. w segmencie post-paid i 13 gr. w segmencie pre-paid. Rok temu było to 20 gr. i 15 gr., a w 2011 r. odpowiednio: 22 gr. i 16 gr.

SMS-y są dużo tańsze i nie tanieją. Średnia ważona stawka za wiadomość SMS i MMS to od trzech lat 6 gr. w kontrakcie i 3 gr. w segmencie pre-paid.

Statystyczny użytkownik Polkomtela, operatora sieci Plus wysyłał w 2013 roku miesięcznie o 9 proc. wiadomości SMS i MMS mniej niż w 2012 roku. Podczas gdy w 2012 r. na klienta telekomu przypadało miesięcznie 136,6 wiadomości, w ubiegłym roku już tylko 123,4.

Spadek widać przy tym zarówno w segmencie post-paid (do którego Plus zalicza karty M2M), jak i pre-paid. W pierwszym liczba wiadomości na użytkownika spadła rok do roku ze 142,4 do 137,4, a w segmencie telefonów na kartę ze 130 do 107, czyli aż o 18 proc..

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości