Strategy Analytics podsumowało czwarty kwartał rynku systemów operacyjnych w smartfonach w 2012 roku. Niekwestionowanym liderem był Android. Ponad 70 proc. (152,1 mln) spośród wszystkich nowych urządzeń sprzedanych w ub.r. w tym okresie typu smart, opartych było właśnie na tej platformie. Przez cały rok na rynku urządzeń mobilnych miało pojawić się 479 mln telefonów na Androidzie (68,4 proc. rynku). To ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej, kiedy sprzedanych zostało 238,9 mln takich urządzeń (48,7 proc. rynku).

Drugim systemem ubiegłego roku, jeśli chodzi o liczbę użytkowników, był amerykański iOS, na którym pracują sprzęty Apple. Do rąk klientów trafiło w 2012 roku 135,8 mln nowych smartfonów opartych na tym programie, czyli o 42,8 mln więcej niż rok wcześniej. To daje 19,4 proc. rynku systemów dla smartfonów (wzrost o 0,4 pkt. proc. rok do roku).

Dwóch wymienionych największych graczy dostarczających oprogramowanie do smartfonów miało aż 92 proc. całego rynku w IV kw. 2012 r.. Zaś w perspektywie roku ich udział to 87,8 proc.

W zestawieniu Strategy Analytics pokazane są udziały dwóch największych firm oferujących oprogramowania. Pozostali producenci, jak między innymi Bada, BlackBerry, Symbian i Windows Phone zawarci zostali w kategorii „Inne”. Zdaniem przygotowujących raport, ich wspólny udział w rynku w 2012 roku to 12,2 proc. rynku, ze sprzedażą egzemplarzową na poziomie 85,3 mln.

Czwarty kwartał ub.r. zamknął się sprzedażą 152,1 mln smartfonów, co stanowi wynik o 71,5 mln większy niż rok wcześniej. W całym 2012 roku kupionych zostało ponad 700 mln nowych, inteligentnych telefonów, co oznacza prawie 70-proc. wzrost w porównaniu do 490,5 mln nabytych w 2011 roku.