W 2018 r.  liczba gospodarstw (GD) domowych w krajach Europy Zachodniej, które będą abonować któryś z typów płatnych usług wideo wyniesie przeszło 113 mln – przewiduje firma badawcza Analysys Mason. W ciągu pięciu lat stopa wzrostu wyniesie 9 proc. Wpływ poszczególnych platform na całościowe wyniki będzie odmienny. Analysys Mason rozpatruje zarówno tradycyjne platformy płatnej TV, jak i płatne usługi OTT.

Liczba GD korzystających z płatnego OTT wzrośnie o 5,6 mln, liczba abonentów pakietów TV – o 4,6 mln. Na wzrost liczby abonentów tradycyjnej TV wpłynie przede wszystkim IPTV, która agresywnie walcząc o udział w rynku oferuje podstawowe pakiety za darmo lub po bardzo niskiej cenie w ramach paczki usług telekomunikacyjnych. Udział IPTV w rynku ma wzrosnąć aż o 29 proc., czyli o przeszło 6 mln użytkowników.

Na ok. 1 mln Analysys Mason przewiduje wzrost liczby użytkowników telewizji satelitarnej (chociaż trend nie będzie taki sam dla wszystkich krajów), ale na prawie 3 mln spadek liczby abonentów telewizji kablowej – głównie z powoduj migracji klientów do darmowych usług telewizji naziemnej.

Chociaż serwisy OTT będą rosły w siłę i generowały coraz wyższe przychody, to według Analysys Mason nie spowodują w omawianym okresie zauważalnej rezygnacji z tradycyjnych pakietów telewizyjnych przez gospodarstwa domowe. Firma badawcza przewiduje przede wszystkim, że z powodu oferty OTT klienci będa rezygnowali z dodatkowych subskrypcji na kolejnych telewizorach (usługa multiroom).

Analysys Mason wskazuje jednak, że ekspansja OTT nie oznacza dla operatorów tylko zagrożenia, ale i szansę. Dostawcy, dysponujący atrakcyjna ofertą treści mogą sami wejść na rynek OTT. Analysys Mason wskazuje na platformę BSkyB, która za 10 funtów oferuje internetowe STB z dostępem do swojego kontentu (dekoder jest dystrybuowany, jako oddzielna usługa). W Polsce w zbliżonym kierunku idzie strategia Cyfrowego Polsatu z Iplą.